Și primul lucru pe care l-au avut de făcut a fost să iasă în fața celorlalți participanți și să facă un pitch. Adică să prezinte afacerea lor și nevoile pe care le au de rezolvat. În oglindă, la finalul bootcamp-ului, au făcut un pitch al afacerii lor cu soluții pe care le pot aplica pe mai departe. Și am realizat ceva, pentru că scriem și despre business-uri tech, dar și despre afaceri non-tech.

Antreprenorii din lumea tehnologiei sunt expuși mult mai devreme la acest fenomen al pitch-ului și pot să-l facă aproape oricând, deși încă avem multe de îmbunătățit și aici. În schimb, antreprenorii care au un business de creație, HoReCa, orice altceva, nu prea fac pitch-uri. Pot să se întâlnească poate cu banca pentru o finanțare, dar în rest ei își dezvoltă afacerea cu multă muncă și până foarte târziu nu sunt obișnuiți să o descrie în foarte puține cuvinte, identificând problemele, piața, provocările și dorințele. Știu toate acestea, dar uneori în mintea lor și aplică din postura de manager.

De ce?

Dacă ești antreprenor și ai un startup de tehnologie ești expus la astfel de momente foarte des. Pornești poate în liceu la concursuri pentru liceeni, apoi te duci în facultate și ajungi la programe de incubare cum ar fi Innovation Labs, poate crești, te întâlnești cu investitori la evenimente de profil, încerci să iei investiție, ajungi la programe de accelerare. Ai un model. Pitch-urile startup-urilor tech sunt, de obicei, destul de standard. Cine suntem, care e problema identificată, care e piața, care este oportunitatea adusă de acea afacerea, cine este în echipă și ce doresc pe mai departe. E un model destul de simplu.

Dar dacă ai un business de producție de haine? Sau de catering? Ce faci? Ei bine, nu prea ai evenimente unde să faci asta. Ceea ce îți conferă un dezavantaj, deși tu muncești, ai o afacere extraordinară. Și e dificil să structurezi. Nu există o superioritate a fondatorului tech față de cel non-tech. De curând vorbeam cu investitorul și profesorul Radu Atanasiu într-un interviu pentru documentarul start-up.ro care va fi publicat la finalul anului acesta și îmi spunea că a studiat pentru lucrarea sa de doctorat calitățile unor CEO din industrii diverse. Surprinzător, nu există o mare diferență între ei. Sunt la fel.

Așadar, e o chestiune de oportunitate. După ce am văzut evoluția antreprenorilor de la Factory Bootcamp în doar două zile, îmi dau seama că acești oameni trebuie doar să fie expuși la astfel de exerciții care apoi sunt utile în orice discuție. Pentru că-ți oferă un ghid mental în care poți să faci un pitch de 2 minute al afacerii tale mereu. E contraintuitiv pentru cultura românească unde școala nu te învață să faci pitching. Dar e o cultură americană, a startup-urilor, unde de la 17 ani orice fondator cu un startup inventat pitchuiește și poți să-l trezești din somn la 3 dimineața și va ști să-ți zică 5 puncte esențiale ale afacerii sale imediat.

Mesajul meu pentru antreprenori? Învățați să faceți un pitch. Uitați-vă online, exersați în oglindă, structurați discursul și veți ține minte mereu, în orice discuție, cum să povestiți despre afacerea voastră în doar 2 minute. Am văzut evoluția oamenilor de la o zi la alta dacă le dai o structură și informații. Antreprenorii român pot, trebuie doar să fie expuși la asta.