Experiența ei de comunicare și viața ca un film i-au încolțit ideea creării unui spațiu imersiv, unde turiștii din toată lumea pot experimenta felii de trai din perioadă comunistă. Așa a creat apartamentul-muzeu Ferestroika, un spațiu capsulă unde, alături de istorici, a înghețat o scenă tipică familiilor din România care și-au petrecut anii în comunism. Muzeul a atras peste 500 de vizitatori din 26 de țări.

De la acest proiect, Raluca a prins gustul de a crea experiențe memorabile și cât mai trăibile pentru români, și a fondat alături de 3 parteneri Epic Visits, platformă care oferă cazări și experiențe epice în țară.

Ce urmează să citești:

  • Chestionar despre Raluca Jianu, cofondatoarea unei platforme care oferă turiștilor ocazia de a descoperi cazări și experiențe memorabile pe teritoriul României.
  • Despre propria casă care a devenit apoi un muzeu imersiv, o capsulă a timpulului care oferă turiștilor o simulare a vieții în perioada comunistă.
  • Despre un traseu firesc către o companie care îmbină istoria, tehnologia și călătoriile, trei dintre pasiunile Ralucăi.

Raluca Jianu face parte din proiectul "Femeile strigă Bingo", o inițiativă lansată de start-up.ro alături de ING Bank România, prin care provocăm cititorii să descopere poveștile femeilor care schimbă România zi de zi, prin acte de curaj sau de normalitate. Proiectul, construit sub forma unui joc interactiv de Bingo, vă provoacă să nu rămâneți doar la 24 de exemple date de către noi, ci de a le extinde zi de zi, prin sugestiile voastre.

1. Nume și funcție actuală

Raluca Jianu, co-fondator EpicVisits.com

2. Copilărie:

M-am născut în București, am crescut tot în București, alături de bunici, în apartamentul care astăzi găzduiește proiectul Ferestroika. Îmi plăcea mult să călătoresc, era o ruptură din rutină și am avut și noroc totuși că făceam destule excursii la mare, la munte sau prin țările în care locuiau părinții mei. Joburile “de vis” pentru mine atunci când eram mică au oscilat între șefa unui magazin de mașini, actriță, doctor.

3. Educație:

Am terminat SNSPA (Facultatea de Administrație Publică). Nu mai țin minte exact motivul pentru care am ales această facultate. Știu că nu voiam ASE pentru că toată lumea mergea acolo. Era și ceva entuziasm legat de integrarea în UE și de reformele în administrație care se tot anunțau și credeam că pot face parte din acest val de schimbare. M-am calmat după un stagiu de pregătire într-o instituție publică.

4. Ce-ți place să faci când nu muncești?

Petrecem cât mai mult timp în natură alături de fetița noastră și sunt recunoscătoare că (re)descopăr lumea prin ochii ei. Călătorim și căutăm sau construim tot felul de experiențe interesante.

5. Când ai știut că vrei să te dedici domeniului în care activezi, ce te-a atras către acesta și ce ai simțit nevoia să schimbi la industria în care activezi?

Momentul în care am devenit mamă a declanșat și dorința de a face o schimbare pe plan profesional. Se tot vorbea de potențialul turistic neexploatat și de câte se pot face în România pe zona asta, așa că m-am decis să mă implic. Aveam de mai mult timp ideea unei experiențe imersive educative pentru străinii care vizitează București și așa a apărut Ferestroika. Insight-urile venite de pe urma Ferestroika ne-au ajutat să conturăm apoi Epic Visits.

6. Ai vreun model feminin din familie/ din apropiați care ți-a deschis prima dată orizonturile către zona aceasta?

De fapt la noi în familie tata a avut inițiativele antreprenoriale și de la el am moștenit dorința de a urma acest drum.

7. Îți amintești de vreun role model feminin de-a lungul vieții tale care să fi avut vreo contribuție la traseul tău profesional?

În mod cert bunica mea mi-a insuflat dorința de a urmări performanța în domeniile care mă pasionează.

8. O realizare de care ești tare mândră și ce impact crezi că a avut aceasta în domeniul în care activezi

Sunt mândră că am reușit să creez niște produse folosite de oameni și că am strâns în jurul meu oameni valoroși, pentru că numai o echipă poate crea cu adevărat impact.

9. Un impas din traseul tău profesional: cum ai trecut peste acesta și cu ce lecții ai rămas.

Momentul în care a trebuit să aleg între a urma un drum antreprenorial, plin de incertitudini sau de a-mi dezvolta cariera într-o organizație. Am realizat ca prima variantă îmi oferă o oportunitate mare de învățare, explorare și de a crea impact.

10. Dacă s-ar face o carte de istorie a femeilor care au adus schimbare în România, ce ți-ar plăcea să scrie la descrierea ta.

Femeia care te ajută să descoperi lumea, în stilul tău.


”Călătoriile sunt cel mai aspirațional lucru din lume dar să navighezi printr-un volum atât de mare de proprietăți, experiențe și informații devine copleșitor. Și putem rata fix acele experiențe care ne-ar aduce nouă valoare. De asta ne-am propus să construim o platformă de orchestrare prin care oamenii să își poată combina cazări, experiențe, atracții și restaurante.”

Epic Visits a fost lansat în 2021, într-o perioadă în care pandemia reconfigurase modul în care călătorim și care crescuse ratele turismului național. Vorbim de o perioadă în care oamenii puneau siguranța pe primul loc, căutau locuri izolate, astfel că startup-ul Epic Visits a avut atât o piață, cât și o direcție, ambele destul de clare.

Și Raluca a fost printre cei care a redescoperit România tot atunci, moment în care a început să vadă locuri și proiecte turistice valoroase de care altfel nu ar fi știut.

Pasiunea pentru călătorii vine din educația de acasă, dar și prin experiențele profesionale anterioare, unde Raluca a fost în echipele de comunicare pentru evenimente emblematice în România, cum ar fi TIFF, Gopo sau Transilvania Film Fest. Acestora li se adaugă pasiunea pentru istorie și tehnologie, ceea ce a creat mixul care stă la baza companiei. ”Când vine vorba de turism, sunt foarte multe lucruri care pot fi îmbunătățite, inclusiv prin digitalizare”, crede Raluca și asta și face prin compania fondată.

Epic înseamnă ceva diferit pentru fiecare din noi

În noua ipostază de antreprenorare în turism, Raluca a descoperi că epic înseamnă ceva diferit pentru fiecare dintre noi, astfel că își adaptează procesul de selecție a cazărilor și experiențelor din platformă, pentru a ajunge la ceea ce definește ca fiind democratizarea turismului de calitate.

”Pentru unii un weekend epic poate fi într-o cabană izolată de munte, pentru alții poate fi un sejur spa într-un castel. Publicul străin este mai interesat de experiențe autentice, cu iz local, publicul român caută în special confort, răsfăț, locuri și experiențe instagramabile.”

Despre călătoritul în propria țară, speranța Ralucăi e că turiștii vor descoperi acea Românie epică, cu atracții și inițiative demne de explorare și știe că poate contribui la această misiune prin Epic Visits.

Startup-ul unde este cofondatoare a atras atenția investitorilor, dar și a unor parteneri care s-au alăturat proiectului. În 2021, unul dintre cei mai de succes antreprenori din România, Dragoș Anastasiu, s-a alăturat companiei în calitate de angel investor și advisor prin Touring Eurolines SA (compania holding a grupului Eurolines), care devine acționar al Epic Visits.

Epic Visits și-a găsit locul pe o piață globală a cazărilor epice evaluată la 53 miliarde euro, reprezentând 10% din piața totală de cazări la nivel global.

Raluca este conectată la tot ce înseamnă turism epic în România, așa că am vrut să încheiem discuția cu ea cu o recomandare de lucruri pe care trebuie să le bifăm când plănuim o călătorie în țară. Astfel, experiența locală ideală, recomandarea Ralucăi, sună așa:

”Cred în experiențe care reușesc să combine într-un mod interactiv istoria, cultura, gastronomia și îți trezesc emoții. Storytelling-ul este foarte important. Mă bucur că apar din ce în ce mai multe proiecte care ajung în timp destinații în sine. Casa Timiș, Balvanyos Resort, Zabola Estate, Green Village, Alma Spa & Health Retreat, Nomad Eco Village, We Wilder sunt câteva dintre astfel de exemple.

Pe zona experiențială, crede că enoturismul are un potențial mare de dezvoltare, dar se află într-o fază incipientă încă.

În mediul antreprenorial din România, femeile sunt acționare în 47% dintre firmele active cu cifra de afaceri de peste 10.000 de lei, potrivit unui studiu realizat de ING Bank România, Impact Hub și Bravva Angels. Una din patru companii este deținută 100% de către femei. Așadar, peste 260.000 de firme locale au în structura lor o femeie antreprenor, iar 145.000 sunt conduse în întregime de femei. Alături de start-up.ro, vă invităm să cunoașteți o mică parte din poveștile lor de succes.

ING sprijină femeile care schimbă România zi de zi și, în acest an, va lansa un program de mentorat creat special pentru femeia antreprenor.