AnaMaria Onică, prin brand-ul VoxiKids, a îmbinat educația și medicina cu tehnologia. Astfel, a creat două spații pentru îmbunătățirea și dezvoltarea limbajului în rândul copiilor.

VoxiKids App, care este aplicația interactivă dedicată copiilor, cu jocuri și exerciții pentru antrenarea vocaularului, cititului, scrisului și pronunției.

De cealaltă partea a soluției din zona de edtech (educație facilitată de tehnologie) este VoxiClinic, spațiul dedicat profesioniștilor în logopedie, care ajută micii clienți VoxiKids să-și găsească drumul în vorbire.

Aplicația VoxiKids are peste 10.000 de descărcări, 7000 de clienți activi. În clinica virtuală sunt peste 50 de cabinete și peste 200 de clienți. Startup-ul dedicat educației limbajului a avut până în prezent investiții de peste 600.000 de euro: 320.000 de euro până în 2023 din partea Gapminder VC, Cleverage VC, Smart Impact Capital şi investitori de tip angel, si 370.000 euro prin granturi norvegiene în 2022/2023. VoxiKids numără în prezent 8 angajați.

AnaMaria visa să devină educatoare când era mică. Experiența ei în lumea design-ului, cu pregătire pe partea de user experience, a ajutat-o să creeze produsul perfect care îmbină atât visul ei din copilărie, cât și eforturile ei autodidacte: o soluție care educă și o face în așa fel încât și cei mai mici utilizatori pot înțelege și se pot bucura de beneficiile unei aplicații.

Mai jos vă invităm s-o cunoașteți pe AnaMaria Onică, ”Femeia care rescrie felul în care copiii învață să vorbească”

Ce urmează să citești:

  • Despre idei care pot avea un impact major atunci când folosești tehnologia în slujba educației și a medicinei.
  • Chestionar despre AnaMaria Onică, de la visul de a deveni educator la a deveni antreprenoare în educație, construind o soluție care a ajutat sute de copii să vorbească mai bine.
  • Despre o o soluție croită pentru un mediu în care 1 din 4 copii din România are dificultăți în vorbire.

AnaMaria Onică face parte din proiectul "Femeile deschid România", o inițiativă lansată de start-up.ro alături de ING Bank România, prin care provocăm cititorii să descopere poveștile femeilor care schimbă România zi de zi, prin acte de curaj sau de normalitate. Proiectul, construit sub forma unui spațiu interactiv, vă provoacă să nu rămâneți doar la 24 de exemple date de către noi, ci de a le extinde zi de zi, prin sugestiile voastre.


1. Nume complet și funcție actuală:

AnaMaria Onica – CEO VoxiKids

2. Bio copilărie:

M-am născut în Victoria, județul Brașov, am petrecut o mare parte din adolescență în Sibiu. În copilărie îmi plăcea să pictez și voiam să mă fac educatoare.

3. Bio educație:

În facultate am studiat Relații Internaționale și Studii Europene, dar am făcut liceul pedagogic. M-am pregătit pentru cariera de educatoare, apoi pentru cea de UI/UX designer, pe care am învățat-o singură, pentru că acum mulți ani nu erau cursuri dedicate pe zona asta în România.

4. Ce-ți place să faci când nu muncești?

Să pictez, deși nu am mai făcut de mult asta, să ascult muzică sau să citesc o carte bună. Îmi place zona de fantasy și cărți SF, pentru că mă ajută să evadez din cotidian, asta pe lângă cărțile din zona educațională pe care le citesc.

5. Când ai știut că vrei să te dedici domeniului în care activezi, ce te-a atras către acesta și ce ai simțit nevoia să schimbi la industria în care activezi?

Mereu am avut o înclinație spre zona de educație, chiar și ca UI/UX tot pe zona de produse digitale pentru educație am lucrat, deci aș zice că e și mâna destinului mai mult. Am vrut să schimb calitatea produselor și a experienței pe care copiii și educatorii ar trebui să o aibă ca învățarea să fie atractiva. Și mi-am mai dorit ceva: facilitarea accesului la educație de oriunde e internet.

6. Ai vreun model feminin din familie/ din apropiați care ți-a deschis prima dată orizonturile către zona aceasta?

Mama mea mereu ne-a îndrumat să învățăm, să studiem, pot spune ca ea a fost cea care ne-a arătat cât de important e aspectul acesta. Plus, mereu și-a dorit să fie un mic antreprenor și poate că de aici se trage și dorința mea de a deveni unul.

7. O realizare de care ești tare mândră și ce impact crezi că a avut aceasta în domeniul în care activezi.

Faptul că am reușit, prin produsele noastre, să putem susține peste 15.000 de sesiuni online de terapie logopedică, ceea ce înseamnă că am ajutat sute de copii și chiar adulți cu AVC din toată lumea. În plus, știu vreo câteva cazuri extrem de dificile, copii nonverbali sau aproape non-verbali care au reușit să vorbeasca după ce au lucrat online, cu specialiștii din VoxiClinic.

Cred ca e o reușită bună să știi ca ceea ce ai creat rezolvă cu succes probleme complexe.

8. Dacă s-ar face o carte de istorie a femeilor care au adus schimbare în România, ce ți-ar plăcea să scrie la descrierea ta.

Poate o să pară mult, dar mi-ar plăcea sa produc genul ăla de schimbări majore. Deși sună pompos cred că: ‘O inovatoare în domeniul educației digitale și terapiei logopedice, creatoarea și promotoarea a produselor tech VoxiKids și VoxiClinic. Contribuțiile ei au schimbat paradigmele în învățământul timpuriu și în tratamentul tulburărilor de vorbire, marcând o nouă eră în educație și terapie.’


În România, datele spun că 1 din 4 copii are o dificultate de vorbire, fie că vorbim de ușoare dificultăți de pronunție, cum se întâmplă pe sunetele R/Ș, fie că vorbim de întârzieri în limbaj.

Aceasta este realitatea de la care a pornit antreprenoarea în educație AnaMaria. Apoi, toată firea ei, istoricul și pregătirea, o îndrumau către educație, fiind sigură că și în plan local putem avea produse digitale cu adevărat valoroase, genul de soluții în care știința și tehnologia pot avea impact pe educația timpurie.

“Ideea de a dezvolta un produs dedicat logopediei a apărut în 2018, când căutam un domeniu în care să lansăm un startup cu care să rezonăm și care să aibă un impact social major. Am cercetat piața pe zona de e-health și așa am aflat că în România sunt peste 500.000 de copii care au nevoie de logopedie, iar la nivel global sunt peste 34 de milioane. M-am identificat cu această nișă pentru că eu însămi, de mică, am putut auzi doar cu o ureche, și am înțeles cât de dificil poate fi pentru un copil să țină pasul cu restul clasei. Am văzut în tehnologie un mijloc de a transforma o luptă personală într-o soluție globală. Am înțeles cât de esențial este accesul la terapia de vorbire și am fost motivată să fac aceste resurse mai accesibile și atractive pentru copii din întreaga lume.”

Atenția pentru soluția propusă de VoxiKids nu a întârziat să apară după lansare, atrăgând interesul fondurilor de investiții, a investitorilor tip angel și fiind un startup acceptat în cadrul programului „SMEs Growth Romania - Support for Start-ups”, finanțat de Innovation Norway prin Granturile SEE și Norvegiene 2014-2021.

Prin participarea la acest program, antreprenorii VoxiKids au avut acces la soluții digitale inovatoare în domeniul educației și terapiei logopedice.

”Am integrat în ambele produse soluții de inteligență artificială (A.I.) care detectează, evaluează și corectează pronunția, acoperind limbile română, engleză și spaniolă. De asemenea, am realizat o integrare a soluțiilor educaționale cu suportul Realității Augmentate.

Cred că putem spune că, în Europa, cel puțin, suntem singurii care au incorporat soluții cu A.I. atât de avansate. În plus, aceste soluții nu doar corectează pronunția limbii materne, ci contribuie și la învățarea unei noi limbi străine cu accentul potrivit. Totodată, logopezii și educatorii beneficiază acum de un instrument de evaluare și învățare îmbunătățit, cu suportul A.I.”

VoxiKids este și un model de colaborare între instituții, programe și domenii diferite. Aici, AnaMaria ne povestește că, atunci când a dezvoltat VoxiClinic, spațiul unde logopezii își pot deschide o clinică virtuală, platforma a devenit treptat din ce în ce mai populară, dar aici a contat și faptul că întreg conținutul era omologat la Ministerul Educatiei.

”Surpriza a venit de la școlile și instituțiile de stat, care au fost extrem de deschise să adopte soluții noi, și acestea sunt cele care au un impact major în educatia copiilor, pentru că vorbim practic de un alt mod de a învăța. Pentru educatori este un instrument valoros de conținut educațional”, adaugă antreprenoarea.

În prezent au un număr mare de scoli, grădinițe și chiar CJRAE-uri (Centre Județene de Resurse și Asistență Educațională) care folosesc VoxiClinic, unde peste 50 de logopezi lucrează activ în platformă susținând sesiuni de logopedie online în toata lumea.

”Iar pentru ei nu e doar un loc unde își găsesc materiale, au si partea de management care îi ajută foarte mult. De la ușurința cu care își pot aranja programările, până la posibilitatea de a transcrie consultațiile.”

Tot la nivel de colaborare, AnaMaria ne povestește că pregătesc un studiu epidemiologic alături de ASTTRL (Asociatia specialiştilor în terapia tulburărilor de limbaj din România). Studiul va urmări pronunția sunetelor s,z, ș, z, j, ț, č, ğ și r.

”Acest lucru a fost posibil print-un instrument digital existent în aplicația de mobiel VoxiKids si pus la dispozitie tuturor logopezilor. Astfel vom avea o înțelegere mai profundă a dificultăților de vorbire întâlnite de copii din România. Acest demers poate contribui la îmbunătățirea eficacității intervențiilor terapeutice și la dezvoltarea unor strategii personalizate pentru fiecare beneficiar.”

Până într-un punct al dezvoltării, VoxiKids a fost un șantier al ideilor și al construcțiilor în logopedie. În 2020, AnaMaria ne povestește că oscilau între a face un singur produs, adica aplicația VoxiKids, sau a face o tranziția și către partea de marketplace/SAAS (software as a service) pentru zona de online.

”A fost o decizie foarte grea pentru că trebuia să muncim de două ori mai mult și provocarea ținea și de timp, și de bani, dar și de echipă. Ca startup nu ai echipe mari și să reușești să construiești 2 produse cu foarte puțini oameni uneori e aproape imposibil. Plus asta putea să însemne și sfârșitul startup-ului dacă nu reușeam să ducem la bun sfârșit acest plan. Am ales în final să le facem pe ambele.”

Iar decizia de a face asta a dus la rezultate precum peste 15.000 de sesiuni de terapie online livrate pe laptop și calculator și o rată de 85% îmbunătățire în dezvoltarea copiilor, cu terapia online VoxiClinic după doar 8 sesiuni.

Soluția care face logopedia accesibilă si eficientă

VoxiKids însemană și acces la logopedie, ceea ce se traducere prin economie de timp și bani pentru cei care au nevoie de astfel de servicii, dar și pentru cei care le furnizează.

O schemă simplă ne-o oferă AnaMaria, mai jos:

”Spre exemplu, un copil care participă la două sesiuni săptămânale de terapie ar economisi costurile de transport și însoțitor, care s-ar putea ridica la 200 de lei per sesiune, plus onorariul terapeutului. Aceasta reduce stresul asociat cu drumurile obositoare și permite copilului să participe la terapie odihnit și mai pregătit să învețe.

Costul total lunar pentru terapia tradițională ar putea ajunge la 2100 de lei, comparativ cu 950 de lei pentru terapia online, economisind astfel 1150 de lei pe lună. În plus, fiecare sesiune economisește o oră de timp, ceea ce este semnificativ pe parcursul unei luni.

Deși terapia față în față este necesară în cazuri specifice, cum ar fi necesitatea suportului fizic direct de la logoped, terapia online oferă flexibilitate și reduce costurile fixe și pentru logopezi, cum ar fi chirie și utilități, care pot ajunge la 900 de euro pe lună.

Prin lucrul online, un logoped ar putea economisi substanțial, ajungând la o economie de aproximativ 780 de euro lunar. Platforma Voxi oferă acces la materiale, evaluări digitale și gestionarea programărilor, facilitând astfel procesul terapeutic atât pentru logopezi cât și pentru clienți.”

VoxiKids este în primul rând o unealtă care ajută copiii să comunice. Pentru AnaMaria, comunicarea este o punte între inimi și minți. ”O modalitate prin care ne putem face cunoscuți altora așa cum ne percepem noi înșine, în toată complexitatea și unicitatea noastră.”

Antreprenoarea ne spune că noi, ca oameni începem să comunicăm încă dinainte de a ne aminti că o facem. ”Până și plânsul unui copil înseamnă ceva pentru mama lui și ăsta e un mod de a comunica, poate chiar primul mod prin care comunicăm. Dar prima mea amintire legată de limbaj este la 4-5 ani, cu copii de la grădiniță și cu educatoarea, față de care am multe amintiri plăcute.”

De aceea, antreprenoarea crede că acesta este perioada cheie pentru învățare, pentru că e formată din momentele alea de care îți amintești și care te formează ca viitor adult.

Iar prin VoxiKids mulți copii ajung să vorbească și să o facă bine. Iar apoi unii mai lasă și testimoniale care să confirme întreaga ipoteză de la care a pornit întregul proiect:

”Am avut un copil care ne-a spus că i-a plăcut să lucreze online, mai mult decât în cabinet, pentru că avea impresia că e important și că e deștept când se așeza la laptop și trebuia să interacționeze constant cu o persoană la celălalt capăt al conexiunii. Acest copil ne-a spus că s-a simțit că are o superputere, aceea de a se simți deștept, și nu un copil care are nevoie de ajutor. Iar asta l-a ajutat să evolueze foarte repede.”

Suntem inspirați de poveștile femeilor care schimbă mediul antreprenorial din România.

ING sprijină antreprenoarele care vor mai mult și este alături de ele cu sprijinul de care au nevoie pentru a-și crește afacerile.

Mai exact, în programul de antreprenoriat feminin „She’s Next”, dezvoltat de ING Bank România, Visa și Impact Hub Bucharest, oferim o combinație valoroasă de resurse: mentorat, granturi financiare și acces la o comunitate pentru a depăși barierele și valorifica oportunitățile.

Înscrie-te până pe 25 mai pentru șansa de a câștiga unul dintre cele trei granturi de 10.000 de euro!

Mai multe despre program aici.