Marna Samoilă, alături de partenerul ei de viață și de business, Alex Dona, au vrut să ia poveștile cramelor românești și să le aducă mai aproape de publicul român. Așa au ajuns să creeze desprevin.ro, o platformă care vine cu mai mult decât oferte de vin și comenzi de sticle de vin. Aduce poveștile cramelor din cultura viței de vie până în paharele curioșilor, astfel încât orice degustare sau seară de vin să aibă și contextul social și cultural pe care-l cuprinde fiecare etichetă.

Pe lângă desprevin.ro, Marina și-a canalizat iubirea pentru vin și sub forma magazinului online windeals.ro, dar și prin crearea unui vin semnătură proprie. Acesta se numește ”Primul”, un vin itinerant produs în fiecare an cu o altă cramă, în serii limitate.

”Primul”, ediția 2019, a fost un cupaj creat împreună cu vinificatorul cramei Gîrboiu, din județul Vrancea. Au fost produse 6.000 de sticle, iar proiectul a reușit ca în primele 12 luni să genereze vânzări nete de peste 400.000 lei, cu un profit de peste 40%, iar prima ediția a devenit sold out în decembrie 2022.

Cu acest vin, Marina a câștigat medalia de argint la Concursul Mondial de la Bruxelles 2022, dar și argint la DECANTER WORLD WINE AWARDS 2023, ceea ce contribuie la o poziție mai solidă a României pe harta vinului internațional.

Cum a ajuns Marina să iubească și să creeze vin vă spunem mai jos, într-o poveste despre ”Femeia care schimbă balanța în lumea vinurilor”.

Ce urmează să citești:

  • Chestionar despre Marina Samoilă, copilăria ei petrecută printre vițe de vie și în mijlocul acțiunii cramelor, care i-au încolțit ideea că poate avea o meserie excentrică pentru acei ani: degustătoare de vin.
  • Despre cum pasiunea pentru vin are și școlile potrivite și cum te ajută acestea în profesia aleasă.
  • Despre cum ajungi să creezi un vin prmeiat la concursuri internaționale care aduc un nou nivel de prestigiu cramelor din România.

Marina Samoilă face parte din proiectul "Femeile strigă Bingo", o inițiativă lansată de start-up.ro alături de ING Bank România, prin care provocăm cititorii să descopere poveștile femeilor care schimbă România zi de zi, prin acte de curaj sau de normalitate. Proiectul, construit sub forma unui joc interactiv de Bingo, vă provoacă să nu rămâneți doar la 24 de exemple date de către noi, ci de a le extinde zi de zi, prin sugestiile voastre.

1. Nume și funcție actuală

Marina Samoilă, director executiv Desprevin Media (SRL-ul care deține desprevin.ro, winedeals.ro și vinurile marcă proprie: Primul, Vinuri de Fetival și Nea Florică)

2. Copilărie:

Copilăria mi-am petrecut-o în zona Dealu Mare, Pietroasele, unde trăiau bunicii mei și unde mergeam deseori în vacanță. Podgoria familiei, culesul, muncile din vie, presa, pivnița și vinul nelipsit de la întâlnirile de familie, au făcut ca o idee să intre bine în ființa mea: să devină “degustător de vinuri”, o noțiune ușor abstractă la jumătatea anilor 2000.

Cred că în copilărie am fost în gașca fetelor care doreau să se facă artiste, cântărețe sau actrițe, bine că n-am urmat cariera asta pentru ca nu știu cât de talentată aș fi fost. Mă descurc mai bine la făcut vinuri.

3. Educație:

Între anii 2005-2009 am urmat Facultatea de Horticultură din București. După o perioadă pe care am dedicat-o altor activități profesionale, în 2013 am ales să revin la cea mai mare pasiune a mea, vinul. Am făcut cursul de somelieri coordonat de Sergiu Nedelea și am devenit Wine Ambassador la Domeniile Tohani. În următorii ani, am continuat ca Event Manager la Cramele Recaș, până în decembrie 2019 și, de atunci, am dezvoltat proiecte ca Wine Expert și Consultant de produs.

Începând cu anul 2014, am urmat o serie de formări internaționale ample în domeniu.

Am urmat primele 4 module de formare în cadrul Wine and Spirits Education Trust * lideri mondiali în wine education, și am primit în martie 2023 acreditarea WSET Diploma. În final, ambiția mea este de a absolvi cursul Master of Wine (MW), creat de Institute of Master of Wine care sunt catalogați ca deținând cel mai înalt nivel academic în domeniu și de a deveni unul dintre puținii MW din lume *413 în prezent.

4. Ce-ți place să faci când nu muncești?

Există astfel de momente pentru un antreprenor în România anului 2023?

Cred că îmi plac activitățile legate tot de gust, de vin și de mâncare. Îmi place să călătoresc, să încerc restaurante noi, să vizitez crame și să degust vinuri pe care nu le-am mai degustat până acum.

5. Când ai știut că vrei să te dedici domeniului în care activezi, ce te-a atras către acesta și ce ai simțit nevoia să schimbi la industria în care activezi?

Povestea asta sună ca într-o carte motivațională: când aveam 18 ani, am văzut la TV un reportaj despre podgoriile din Franța. Era un domn acolo care vorbea cu multă pasiune despre producția vinului. Acela a fost momentul de declic, în care am ales cariera. M-am dus la mama și i-am spus că eu o să mă fac degustător de vinuri, meserie care acum 19 ani era considerată cel puțin exotică (dacă nu excentrică) pentru o femeie.

Cred că este una dintre industriile care se schimbă în permanență și asta este frumusețea ei. Cu ce venim noi nou este partea de date, de statistică, care cred ca lipsește acum din industrie.

6. Ai vreun model feminin din familie/ din apropiați care ți-a deschis prima dată orizonturile către zona aceasta?

Modelele mele feminine, atât în viață și evident că au impact și în business, sunt mama, bunica și străbunica mea. Dacă mă limitez doar la orizonturile industriei vinurilor, cred ca bazele au fost puse de străbunica mea, femeie simplă de la țară, care m-a învățat dragostea de natură, de viță de vie.

7. Îți amintești de vreun role model feminin de-a lungul vieții tale care să fi avut vreo contribuție la traseul tău profesional?

Cum spuneam mai sus, femeile din familia mea mi-au arătat ce înseamnă munca, perseverența și tenacitatea. Fiecare dintre ele, firi foarte puternice și combative, a pus câte un pic la personalitatea mea astăzi și la faptul că am avut curaj să-mi aleg drumul și să nu mă abat.

8. O realizare de care ești tare mândră și ce impact crezi că a avut aceasta în domeniul în care activezi.

Cele mai mari două realizări ale mele (ale nostre ca echipă) din 2023 au fost Medalia de Argint pentru Primul Roșu, ediția 2019 la prestigiosul concurs Decanter World Wine Awards, un fel de “Magna cum Laude” pentru primul vin private label produs de noi.

Iar cea de-a doua realizare, faptul că am finalizat ultimul și cel mai provocator nivel al cursului de specializare în Wine Trade, WSET (Wine and Spirits Trust Education) de la Londra. Medalia de argint ne arată faptul că facem bine ce facem, iar această diploma ma așază lângă cei 18 000 de profesioniști din lume și cei 10-12 din România.

9. Un impas din traseul tău profesional: cum ai trecut peste acesta și cu ce lecții ai rămas.

Cred că cel mai mare impas până acum a fost pandemia, pentru că era atât de multă incertitudine în jur. S-a suprapus cu momentul în care am ales să-mi încep viața de freelancer. Totuși, alături de Alex, partenerul meu de viață și de business, am profitat de acest moment și am lansat primul nostru proiect online: desprevin.ro. Lecția noastră a fost ca atunci când ieși din zona de confort, poți crea proiecte cu adevărat valoroase, și că orice criză, oricât de mare este, ea te împinge înainte. Trebuie să mergi înainte, oricât de greu sau de nesigur ar fi drumul.

10. Dacă s-ar face o carte de istorie a femeilor care au adus schimbare în România, ce ți-ar plăcea să scrie la descrierea ta.

Sunt prea tânără să am un răspuns pentru această întrebare.


”Iubirea pentru vin și pentru vie am căpătat-o acasă. Toată familia mea, mici moșieri din zona Buzăului, era implicată într-un fel sau altul în cultivarea strugurilor, plantelor de viță de vie și în facerea vinului. Am o puternică ancoră acolo, în satul copilăriei mele. Nu știu dacă acela a fost momentul alegerii inconștiente, conștient însă am făcut alegerea acum aproape 20 de ani, când am ales sa merg la Facultatea de Horticultura fiind inspirată de un material video pe care l-am văzut la TV la momentul respectiv despre viile și facerea vinului în Franța. Nu mai văzusem atâta pasiune pentru muncă, cum am văzut la oamenii care vorbeau în acea filmare despre producția de vin.”

Viața Marinei a fost în epicentrul acțiunilor care duc spre o sticlă de vin bună. Întregul istoric al Marinei au ajutat-o să înțeleagă procesul de creare a unui vin, dar și s-o ajute la construirea poveștii care însoțește orice etichetă de vin. De aceea, atunci când a gândit platforma desprevin.ro, a știut că trebuie să fie mai mult decât un magazin cu vinuri alese.

A știut că e nevoie de o platformă cu înclinații editoriale și cu vinuri curatoriate de ea. Astfel, în aprilie 2020, lansa o călătorie virtuală pe la cramele românești sub forma proiectului desprevin.ro.

”Formula asta de parteneriat, eu și Alex Dona, ia deciziile în general la un pahar de vin, în bucătăria de acasă. Ideea desprevin.ro a venit ca o nevoie de a spune mai departe, la cât mai mulți oameni, poveștile pe care noi le auzeam la cramele din România, de a aduce mai mai aproape de consumatori crame care altfel nu aveau cum să ajungă. Si pentru asta desprevin.ro este un proiect care are o puternică componentă editorială, de promovare și apoi una de vânzare.”

Complementar proiectului de storytelling desprevin.ro, Marina și Alex au lansat și windeals.ro, magazin online de vinuri cu peste 5000 de etichete locale și internaționale. Aici vorbim de un proiect pur de e-commerce de vinuri, unde cei doi vor să aducă toate vinurile existente pe piața din România atât locale, cât și de import, cu prețuri începând cu 15 lei/sticlă și ajungând la vinuri de 90.000 de lei sticla. Astfel, vor să ajungă la tot felul de clienți, nu doar către connoisseuri.

”Ce diferențiază cele 2 platforme este de fapt clientul căruia ne adresăm, și în final filozofia fiecăruia. Desprevin.ro își propune să educe, pe când winedeals.ro își propune să dea clientului ocazia să pună într-un singur coș vinuri pe care altfel le-ar fi cumpărat din alte 3-4 magazine online sau fizice. Un fel de one-stop-shop pentru toate vinurile produse sau importate pe piața din România.”

Dar până să ajungă la cele 2 proiecte antreprenoriale de vin, Marina a lucrat cu crame cunoscute cum ar fi Domeniile Tohani și Cramele Recaș, și a terminat și cursurile de somelier cu Sergiu Nedelea. Pe această activitate, Marina simte nevoie să facă puțină lumină între activitățile legate de vin:

”Somelier este acea persoana care lucrează într-un restaurant, care alcătuiește colecția de vinuri a locației, care se ocupă de meniul de vinuri și gândește asocierile dintre vin și mâncare alături de chef-ul locației. Este un termen împământenit ușor greșit în Romania, pentru că aici el definește persoana care vorbește despre vinuri, care poate să țină de o crama sau de un brand. Nu este legat de un restaurant.

Așa că ceea ce aveam eu ca activitate zilnică, atât la Domeniile Tohani, cât și la Cramele Recas era destul de diferit de ceea ce învățasem la cursul de somelieri.”

Potrivit pentru activitatea Marinei este termenul wine ambassador, care nu înseamnă absolut deloc a sta și a bea vin zi de zi. Și aici, Marina face lumină:

”Experții în vin, orice formare ar avea ei, nu beau, e un concept diferit. Ei degustă vinul. Adică îl analizează olfactiv și gustativ fără a înghiți băutura. Scriu concluziile și își spun părerea, îl pun într-un context. O alta atribuție este și aceea de a povesti despre vin, despre locul de unde vine, despre oamenii care-l fac. Ca să poți face asta ai nevoie de enorm de multe ore de studiu, de călătorii și de mii de vinuri degustate. Nu e atât de ușor pe cât pare, dar este foarte frumos dacă asta este meseria și pasiunea ta, așa cum este cazul meu.”

Când vezi vinul din elicopter

Marina, pe lângă școlile și cursurile de profil, este și Diploma la Wine and Spirit Education Trust, un titlu care vine nu doar cu prestigiu și sonoritate, ci cu o reală experiență. WSET a ajutat-o pe Marina să-și deschisă orizonturile și să înțeleagă mai bine industria la nivel mondial, ajutând-o să aibă acel ”helicopter view” asupra industriei.

Pe lângă asta: ”mă ajută și atunci când creez vinurile proprii pentru că urmez trenduri, mă uit la principiile după care sunt judecate vinurile mari internaționale și targetul meu este ca vinurile noastre să le bifeze pe toate. Și evident că m-a ajutat și la ego, pentru că sunt unul dintre puținii oameni din România care au terminat cu succes această acreditare.”

Pregătirea, cursurile și titlurile au contribuit la un moment de pus nu doar în sticlă, ci și în ramă, când Marina a creat un vin mult premiat, ”Primul”, o declarație de dragoste pentru vinul românesc. Poveste din jurul acestui vin este tot legat de cramele din România și promovarea lor la nivel amplu.

”În fiecare an pornim într-o călătorie la cramele din România și alegem următorii parteneri. Acolo unde găsim acele vinuri care se potrivesc pe criteriile noastre de calitate ne oprim și începem crearea noilor cupaje pentru gama Primul. Primul este itinerant, mereu altfel, mereu local, mereu cupaj în care vom pune cel putin un soi românesc.”

După turul cramelor, Marina face sute de probe de vinuri în diverse faze de vinificare și aleg crama sau vinificatorul cu care vor lucra. Apoi urmează o nouă vizită la locul stabilit, unde redegustă toate vinurile cramei pe culoarea aleasă, și apoi începe dansul “ingredientelor”, unde ingredientele sunt vinurile din soiurile alese.

Testează soiurile în diverse proporții, exact ca atunci când faci o rețetă de mâncare bună, până ajung la varianta finală și cea mai buna. După proba finală, pune câteva sticle pentru acasă și le redegustă și la câteva zile dupa revenire, dacă totul este bine, începe și se gândește la termenul de livrare, dă în producție noua etichetă și așteaptă vinul final.

”Ca mai apoi, când suntem cu totul gata să înceapă emoțiile despre ce vor zice oamenii despre noile vinuri, și tot așa. Procesul ăsta e un carusel de emoții. De la descoperire, entuziasm, încredere, stres la așteptare.”

Medaliile luate de Primul, atât la ”Concours Mondiale de Bruxelles”, cât și la ”DECANTER WORLD WINE AWARDS 2023”, sunt recunoașterea internațională că fac bine ce fac și că pot crea vinuri la standardele internaționale de mare clasă.

Procesul de a crea un vin vine cu 4 criterii pentru Marina: echilibru, complexitate, intensitate aromatică și intensitate gustativă, principii învățate în cadrul programului WSET, după care se ghidează și vinurile mari. Pe lângă acestea, Marina spune că are întotdeauna în minte consumatorul, bucuria pe care vrea ca acel vin s-o aducă, și încrederea că în Romania sunt vinuri excepționale.

Marina simte că e într-o piață care fierbe, una care se schimbă permanent și în care apar jucători noi și dispar jucători importanți. Peisajul vinicol e în permanentă mișcare.

”Suntem țara cu cea mai mare absorbție a fondurilor europene destinate replantarii soiurilor nobile și retehnologizării, țara care a avut cea mai mare creștere în calitate în ultimii 15 ani. Sunt multe zone must visit, cred că cel mai important e să înceapă cu cele de proximitate, spre exemplu: daca ești din București, Prahova, Buzau mergi în Dealu Mare prima dată, găsești acolo o mână de producători cu vinuri superbe.”

În acest context de creștere, Marina simte că reprezentații HoReCa sunt cei care au nevoie, în momentul de față, de educație pe vinuri.

”Planul meu este să găsesc varianta optimă de a le aduce un program facil și structurat pentru a le ușura munca. Încă nu am un produs finit, am o serie de idei care se vor concretiza în curând.”


În mediul antreprenorial din România, femeile sunt acționare în 47% dintre firmele active cu cifra de afaceri de peste 10.000 de lei, potrivit unui studiu realizat de ING Bank România, Impact Hub și Bravva Angels. Una din patru companii este deținută 100% de către femei. Așadar, peste 260.000 de firme locale au în structura lor o femeie antreprenor, iar 145.000 sunt conduse în întregime de femei. Alături de start-up.ro, vă invităm să cunoașteți o mică parte din poveștile lor de succes.

ING sprijină femeile care schimbă România zi de zi și, în acest an, va lansa un program de mentorat creat special pentru femeia antreprenor.