Am vorbit cu ei despre meseriile lor, despre tehnologia și uneltele pe care le folosesc pentru a-și duce creațiile la viață. Cei trei artiști sunt din domenii distincte, dar aduc la viață cu ajutorul tehnologiei ilustrații, artă, realitate augmentată sau animații.

Adrian Roșco este artist ilustrator și are o experiențe de peste 7 ani în acest domeniu. E pasionat de suprarealism și fantasy. Eliana Bogdan este ilustrator, experimentează cu AR și se descrie drept Metaverse Fashion Pioneer și creează haine virtuale cu ajutorul tehnologiei și inteligenței artificiale. Mădălin Dragnea este animator și conduce creație pentru unul dintre cele mai importante studiouri de animație din România, All MAD Studio.

Ce înseamnă AI-ul în lumea artiștilor

Perioada prin care trecem acum este dominată de AI și nume precum ChatGPT, DALL-E sau Stable Difussion sunt pe buzele tuturor, fiind programe AI care creează de la zero texte sau ilustrații, după dorința oricui. Generatoarele de imagini AI precum DALL-E sau stârnit controverse și dezbateri în privința artei. Am putea vorbi pe larg despre toate implicațiile AI-ul în creația umană, indiferent că vorbim de imagini, tablouri sau texte. Însă, mai degrabă, am fost curios să aflu ce părere artiști precum cei trei menționați anterior.

„Încerc să am o viziune optimistă asupra a tot ce se întâmplă acum cu AI-ul. Deci cred că, folosit corect, ar putea deveni o unealtă bună pentru a vizualiza idei rapid sau ca sursă de inspirație atunci când cineva are un blocaj artistic.Partea cea mai negativă care se poate întâmplă, e faptul că multe companii ar începe să pună deadline-uri scurte și presiune pe artiști din simplul fapt că un AI le poate face mai repede. Și într-o societate de consum nu se pune mereu aspect pe calitate cum ar trebui, atât cât pe cantitate”, este de părere Adrian Roșco.

Tot el spune că s-a jucat cu Midjourney, alt program de generare de imagini, să vadă cum funcționează, însă menționează că nu l-a folosit niciodată pentru lucrările lui.

Eliana Bogdan vede o accelerare a impactului inteligenței artificiale și deja studiază integrări în zona de fashion virtual. „Am o variantă beta online a ideii pe care o am asupra AI-ului aplicat în această industrie. Mi-a schimbat total modul în care-mi gândeam procesul de muncă, nu doar pe fashion, cât și pe proiecte de ilustrație, branding, experiențe AR. Chiar și task-uri simple de zi cu zi le fac cu ajutorul AI”, spune creatoarea, dar menționează că AI-ul este doar un tool, un aliat pentru a materializa mai rapid ideile.

Eliana folosește mai multe softuri concomitent. Dacă până acum era nevoită să intre în Photoshop pentru a mări lățimea unei imagini prin desenarea elementelor, acum poate să o facă mai rapid cu ajutorul unui AI care face expand automat. În rest, folosește tehnologia pentru eficientizare de workflow, dar și pentru un proiect personal cu propria sa clonă virtuală care să genereze artă digitală.

Mădălin Dragnea consideră că este o discuție lungă legată de AI, partea complicată fiind în zona drepturilor de autor, cu imagini luate de la artiști fără consimțământul lor. El crede că AI-ul este doar o parte componentă a creației, o unealtă de inspirație. „Cu toate astea, sunt conștient că noua tehnologie AI va fi prezentă în viața noastră sub o forma sau alta și nu reprezintă decât un alt tool. Tool bun doar pentru inspirație, nu pentru produs final”, spune el.

Mădălin consideră că AI-ul poate fi o scurtătură, dar niciun tool nu este capabil de a dezvolta artă foarte bună fără un om care înțelege componenta vizuală.

De la idee la publicare în social media

Pentru Adrian primul pas în realizarea unui proiect este ședința foto, imagini ce sunt folosite drept bază pentru lucrare. „De obicei sunt eu și trepiedul meu, undeva în natură, încercând diferite unghiuri și poziții. Atunci când nu am de la început o idee anume, fac cât mai multe poze ca să am de unde alege”, spune Adrian.

Alege o fotografie pentru un concept apoi în Adobe Photoshop plasează elementele principale. „Odată hotărât asupra compoziției, încep lunga aventură de a duce la capăt acel concept, fără a mă îndepărta prea mult de esența idei principale”.

La final publică artwork-ul în social media, în special pe Instagram și alături de aceasta include și poza de la care a pornit totul și un text ce reprezintă „o mică poveste sau îmi scriu gândurile și stările care sunt încapsulate în imagine˜.

Adrian Roșco este foarte prezent în operele sale și spune că dorește să fie personajul principal în lumile fantastice pe care le gândește, dar îl leagă și un sentiment de nostalgie de tot acest proces deoarece edita poze portret, astfel încât să nu fie ca toate celelalte. „Așa că de la un schimbat de fundal, am ajuns la ideile mai diversificate și fantastice pe care le realizez astăzi”.

Când vine vorba de Mădălin și munca de la All MAD Studio, pașii sunt foarte clari. Creatorii încep cu niște schițe „rough” care setează ideea și scenariul, pentru care folosesc Photoshop și Procreate. „Aceleași unelte le folosim și pentru storyboarding. Ilustrăm toate cadrele și de regulă folosim Illustrator sau Photoshop. Abia după ce terminăm toate cadrele ne apucăm de animat, pentru care folosim After Effects și Cinema 4D din când în când. La final adăugăm muzica și sound design”, explică acesta.

Studioul era unul cunoscut deja, dar putem spune că a intrat în mainstream odată cu animația cu David Popovici, campionul la înot care a făcut valuri anul trecut. Pentru acest proiect, Mădălin a folosit Photoshop, Illustrator și a fost primul proiect serios în care a combinat After Effects cu Cinema 4D.

„Am lucrat împreună cu ai mei colegi de la All MAD Studio aproximativ trei săptămâni ca să o producem. Este și lucrarea de care sunt cel mai mândru. Pentru că a ajuns la multă lume și s-a bucurat chiar și el de ea”, spune Mădălin Dragnea.

Poți vedea animația despre campionul român aici.

Dacă în cazul lui Mădălin de foarte multe ori vorbim de proiecte colaborative, Eliana începe proiectul ideatic într-un moment de liniște, din acest motiv încercând să pornească dincolo de tehnologie, adică în natură. Dar și stresul și dorința de rapiditate o ajută.

„Multe idei bune au venit tocmai din dorința de a fi rapidă în workflow sau din lipsa resurselor, ceea ce m-a obligat să apelez la soluții creative”, explică artista.

Ea se descrie online drept Metaverse Fashion Pioneer. Am provocat-o să explice ca și cum ar zice acest lucru unei bunici. „Oamenii apar des pe internet, în poze, în clipuri. Eu le ofer haine virtuale din materiale deosebite, care nu există în realitate, dar care arată real, doar pentru a le purta în social media sau diferite spații virtuale. De ce să cumperi o ținută pentru câteva poze când poți să te îmbraci în haine virtuale?”, explică Eliana. Ea crede într-un singur metavers interconectat, cu interoperabilitate simplă și eficientă.

Procesul ei începe cu o documentare solidă. „Studiez soluții viabile pentru materializarea ideii. Cumva documentarea este un „side hustle”, lucrez atât la ideea în sine, dar și la materialele media pe care le fac în timpul procesului creativ, tocmai pentru a le publica apoi în bucăți pe rețelele sociale”, spune Eliana.

Dacă luăm ca exemplu o colecție de haine virtuale, odată ce ideea este gata, Eliana trece la crearea conținutului. „Constă în direcții artistice pentru prezentarea ei într-un mod deosebit și crearea materialelor de promovare - de la shooting foto virtual, animații, clipuri de Tik Tok”, spune creatoarea.

Până-n momentul de față ea este cea mai mândră de o colaborare pe care a avut-o cu primul designer român care a tranzitat către zona digitală, printr-o colecție creată cu Alexandra Calafeteanu. „O colecție ce există și în formă fizică și a fost sold out. Am creat-o de la 0 după modelul fizic și am avut posibilitatea să o reinterpretez așa cum mi-am dorit. Am schimbat materialul original cu unul metalic”, spune Eliana despre această colecție. De altfel, tehnologia deschide drumuri spre idei care altfel nu ar avea cum să devină realitate în spațiul fizic.

Uneltele potrivite care nu constrâng creativitatea

Pentru a realiza toate aceste opere Adrian Roșco folosește un laptop OMEN cu NVIDIA GeForce RTX 2060 (procesor AMD Ryzen 7, 16 GB memorie RAM) și un monitor extern conectat la acesta. El a ales un laptop cu placă video NVIDIA și ecosistemul NVIDIA Studio deoarece consideră că rulează foarte bine aplicațiile pe care le folosește zi de zi, adică Adobe Photoshop, Lightroom și Premiere Pro. „Mulțumită lor am putut realiza proiecte mai mari, mai detaliate și fără a întâmpina probleme de hardware pe parcurs”, este de părere Adrian Roșco.

Mădălin Dragnea de la MAD Studio folosește vârful de gamă ITD Custom Works, cu o placă video GeForce RTX 3090 Ti, un procesor Intel Core i9 și 64 de GB DDR5. „Când nu sunt la studio folosesc un laptop Zephyrus Duo cu o placa video RTX 3070”, spune Mădălin.

Mădălin spune că folosește plăcile NVIDIA de când a deschis prima oară Photoshop, Flash și, mai târziu, After Effects. „Pentru mine au fost mereu un standard. De curând am început să folosesc și NVIDIA Canvas, un software excelent pentru inspirație când vine vorba de background-uri”, explică acesta.

Eliana Bogdan spune că lucrează 90% din timp pe laptop, nefiind în categoria de artiști care să aibă un PC setup. „Călătoresc des și am nevoie de portabilitate, asa ca MSI Creator 15 cu GeForce RTX3060 e ideal pentru mine, în acest moment. Lucrez de asemenea și de pe telefonul mobil când vine vorba de montaje video ale proceselor creative”, explică artista.

Când vine vorba de alegerea plăcilor NVIDIA, Eliana spune că argumentul principal pentru ea este randarea rapidă, având driverele NVIDIA care o ajută mult.

„În al doilea rând, pentru programele din NVIDIA Studio Omniverse și pentru că am interconexiuni între softurile de creație pe care nu le am decât cu NVIDIA. Îmi place NVIDIA Canvas, mi-am dorit de minimum 2 ani să-l încerc”, spune creatoarea.

NVIDIA Studio este un ecosistem care cuprinde o componentă software și hardware. Pe partea de software vorbim de drivere care sunt actualizate regulat pentru a oferi cea mai bună performanță în programe de creație precum Blender sau Premiere Pro, despre care v-am povestit aici, dar și despre programe software dedicate, create de NVIDIA.

Astfel NVIDIA pune la dispoziție creatorilor aplicații precum NVIDIA Omniverse sau NVIDIA Canvas, despre a căror utilitate am vorbit într-un articol anterior, dar NVIDIA Broadcast, ce ar putea fi utilă oricui deoarece te ajută cu apelurile video astfel încât să ai o imagine cu un look profesionist și un sunet mai clar.

Bineînțeles, NVIDIA lucrează cu producătorii de laptop-uri să ofere cea mai bună experiență pentru artiști sau creatori de conținut, optimizând performanța oferită de aceste produse. Produsele NVIDIA Studio sunt selectate pentru performanță, caracteristici și funcționalitate, pentru a se asigura că sunt excelente pentru creatori. De obicei, laptop-urile selectate au un sticker cu NVIDIA Studio pe el.

Compania a împărțit produsele NVIDIA Studio în trei categorii pentru a satisface nevoie diferite. Astfel avem: Creative Dabbler, Creative Maestro și Creative Powerhouse. Acestea îndeplinesc anumite specificații tehnice și sunt potrivite pentru artiști aflați în diferite puncte ale carierei. De exemplu, laptop-urile din categoria Creative Dabbler ar fi potrivite pentru cei aflați la început, pentru cei care-și descoperă creativitatea și încearcă diferite idei.

Perspectivele deschise de arhitectura Ada Lovelace

La CES 2023, compania a anunțat că aduce arhitectura Ada Lovelace și pe laptop-uri și astfel vor integra plăci video precum GeForce RTX 4080 în computere mobile și subțiri de la majoritatea producătorilor. Astfel noile laptop-uri ar aduce un plus de performanță chiar de 50% în anumite aplicații față de seria anterioară, păstrând un consum redus de energie.

„Pentru mine, ar ușura extrem de mult procesul creativ, cu timpi de așteptare cât mai scurți în rularea Photoshop-ului și în timpul de încărcare a anumitor funcții, în special neural filters care folosesc destul de mult GPU. Și toată experiența de creație per total ar deveni și mai fluidă. Aș putea lucra la rezoluții și mai mari și pe idei tot mai complexe”, explică Adrian Roșco cum l-ar ajuta noile produse în procesul creativ.

Mădălin Dragnea spune că anul acesta are de gând să aprofundeze animația 3D. „Nu pot decât să mă bucur știind că voi avea timpi de randare și mai mici atunci când voi face upgrade la următoarea generație de plăci video”, mărturisește el.

Eliana Bogdan își amintește că NVIDIA i-a fost alături de mai bine de 15 ani, de pe vremea când era copil și se bucura de faptul că se poate juca GTA și visa să lucreze în acea industrie cu o placă video nouă. „Abia aștept să le încerc și să joc un titlu care să folosească la maximum potențialul noii plăci, de dragul vremurilor bune, pentru că am auzit că Ray tracing-ul este senzațional”, explică ea.

În plus, ea vrea ca pe partea de fashion să se folosească de potențialul web3 și să creeze itemuri virtuale ușor de atestat și tranzacționat prin blockchain, pe care le poți purta atât pe corpul fizic, prin realitate augmentată, cât și pe avatarul digital.

Indubitabil, AI-ul evoluează și acesta va juca un rol important în artă, dar și în viața oamenilor de acum înainte, însă creativitatea și originalitatea oamenilor nu o poate depăși. Poate vom revizita acest subiect și pe viitor să vedem dacă m-am înșelat sau nu.

Ilustrație articol - Adrian Roșco - NFT Day Dreams