Dar digitalizarea și migrarea către online nu presupune doar realizarea unui site și demararea vânzărilor. Este un proces complex care poate fi simplificat considerabil prin adoptarea unei soluții de tip ERP. ERP vine de la Enterprise Resource Planning și face referire la sistemele software care îi pot ajuta pe antreprenori să-și gestioneze mai bine (sau să-și automatizeze) task-urile, resursele, stocurile, clienții și personalul.

Pentru a afla mai mult despre aceste platforme și pentru a vedea de ce viitorul lor (și al afacerilor digitalizate) este în cloud, am stat de vorbă cu Alexandra Lucescu, Director de Operațiuni SoftOne România.

SoftOne România și-a început activitatea pe piața locală în 2013, ca subsidiara uneia dintre cele mai dinamice companii din Sud-Estul Europei și unul dintre cei mai importanți furnizori de soluții software de business (ERP, CRM și BI) – SoftOne Technologies. Compania are sediul central în Atena, Grecia și are birou și în Salonic.

SoftOne România are o mare importanță strategică pentru SoftOne Technologies, reprezentând centrul regional pentru extinderea companiei în Europa Centrală și de Est. Soluțiile și aplicațiile Soft1 sunt folosite de peste 16.000 de companii din diverse piețe internaționale (în special Europa), și sunt promovate și distribuite de o vastă rețea de parteneri (peste 300).

Transformarea digitală - de la ”nice to have” la ”need to have”

În acest context, am vrut să aflăm de la Alexandra Lucescu care sunt particularitățile afacerilor românești în contextul regional, dar și cum s-au repliat acestea în contextul pandemic din ultimii aproape doi ani.

”Pandemia a acționat ca un catalizator în ceea ce privește adoptarea noilor tehnologii, iar în România am experimentat o creștere semnificativă a nivelului de digitalizare”, confirmă Directorul de Operațiuni al SoftOne România.

Antreprenorii au încetat să mai privească transformarea digitală ca pe un ”nice to have”, ea devenind obligatorie. Aceștia s-au găsit în postura de a fi nevoiți să se reorganizeze ca își poată continua activitatea.

”Până nu demult, transformarea digitală era considerată o opțiune, însă evenimentele recente au demonstrat că este mai necesară ca niciodată. Companiile care au vrut să se adapteze crizei Covid-19 au fost nevoite să regândească importanța implementării soluțiilor de business la nivel operațional, astfel încât să își poată desfășura în continuare activitatea”, a declarat ea.

Cu toate acestea, chiar dacă a existat un progres semnificativ, cele mai recente studii publicate de Eurostat arată că România se află în continuare pe utimele locuri din Europa din punct de vedere al digitalizării, mai ales în rândul companiilor mici și mijlocii.

”Aproximativ 66% dintre IMM-urile existente în România nu sunt digitalizate deloc sau sunt doar foarte puțin”, continuă Lucescu.

Directoare consideră că există un potențial uriaș de creștere în materie de digitalizare, iar tehnologiile precum Soft1 Cloud ERP aduc numeroase avantaje pe care antreprenorii le resimt la foarte puțin timp după implementare, continuitatea afacerii fiind printre cele mai importante dintre ele.

”Conform unui studiu intern pe care l-am desfășurat în rândul clienților SoftOne în Cloud din Europa de Sud-Est, 8 din 10 companii au reușit să își desfășoare activitatea fără întreruperi în timpul pandemiei. De asemenea, cele mai importante avantaje pe care companiile le-au obținut prin utilizarea aplicațiilor în Cloud au fost posibilitatea de a lucra de la distanță și acces la informațiile de business de oriunde (89%), update-urile automate ale aplicațiilor (88%) și maximum de securitate și fiabilitate (82%)”, explică reprezentanta SoftOne.

”Privind în urmă, putem afirma cu certitudine că pandemia a schimbat fundamental modul în care mediul de business percepe importanța digitalizării și a determinat companiile să adopte soluții de business software mult mai repede decât orice alt factor extern”, continuă ea.

Transformarea digitală începe prin transformarea culturii organizaționale

Digitalizarea nu este un proces strict tehnologic, punctează Alexandra Lucescu. Totul începe de la mindsetul potrivit care trebuie transpus în cultura întregii organizații. Mulți dintre antreprenorii interesați de serviciile de tip Cloud ERP au dificultăți în a înțelege exact cum funcționează acestea și care sunt beneficiile pe care acestea le oferă, iar aici intervin companiile care oferă astfel de soluții - ele au menirea de a educa piața.

”Transformarea digitală începe cu adevărat printr-o schimbare în cultura organizațională a companiilor și prin adoptarea unui nou mod de lucru, nu este doar un proces pur tehnologic. Una dintre cele mai mari provocări cu care echipa noastră de vânzări se confruntă atunci interacționează cu noii clienți este determinată de neînțelegerea în profunzime a modului în care o aplicație ERP funcționează cu adevărat și a beneficiilor pe care le oferă. Acest lucru derivă mai ales din lipsa unei culturi digitale, așadar companiile de software trebuie să își însușească misiunea de a educa piața”, explică DIrectorul de Operațiuni al SoftOne România.

Odată depășite aceste obstacole, mai intervin cele ce țin de încredere. Mai exact, antreprenorii români sunt reticenți în a adopta soluții cloud din cauza temerilor ce țin de securitatea cibernetică. Lucescu explică de ce aceste temeri sunt nejustificate.

”Acestea (n.red. - soluțiile cloud) sunt la fel de sigure sau poate chiar mai mult decât aplicațiile On-Premise. Analizând rezultatele studiului pe care l-am efectuat, am aflat că 82% dintre clienții noștri consideră că Soft1 Cloud ERP le oferă maximum de securitate, iar 47% dintre companiile ce au utilizat anterior aplicația On-Premise au migrat către Cloud. Aceste statistici demonstrează că utilizarea soluțiilor în Cloud este la fel de sigură precum a celor On-Premise”, spune ea.

Mai mult, ”soluția noastră utilizează tehnologia platformei Microsoft Azure, ce garantează maximum de securitate și disponibilitate în 99.9% din timpul de funcționare. Așadar, Soft1 Cloud ERP este una dintre cele mai sigure și de încredere aplicații Cloud disponibile pe piață. În general, pentru furnizorii de top ai serviciilor Cloud, precum Microsoft Azure, securitatea tehnologică reprezintă o prioritate și arhitectura Cloud este construită pentru a satisface cerințele celor mai exigente companii din punct de vedere al securității. Un departament IT local este puțin probabil să poată obține aceste rezultate”.

Soluțiile de tip cloud ERP, bune pentru business-uri de orice dimensiune

Soluțiile de cloud ERP oferite de SoftOne sunt personalizabile în funcție de nevoile fiecărui business și pot fi implementate în companii de orice dimensiune. Abordarea este una modulară, explică reprezentanta SoftOne.

”Companiile pot alege să implementeze doar modulele de care au cu adevărat nevoie, începând cu cel Comercial, Financiar, până la modulele de Producție, Managementul Stocurilor sau CRM nefiind conditionate în vreun fel de anumite funcționalități”, spune ea.

Odată ce business-ul crește și nevoile se schimbă, aplicația cloud ERP poate evolua și ea, antreprenorii având opțiunea de a implementa noi funcționalități.

Dar mulți dintre antreprenorii mici, din zona de brick & mortar, cu care am discutat sunt de părere că soluțiile digitale sunt, în general, prea scumpe și că nu ar putea beneficia de pe urma lor suficient cât să-și acopere investițiile. Cifrele oficiale îi contrazic, însă - peste 60% din clienții SoftOne sunt IMM-uri, iar gradul de satisfacție e ridicat.

”În general, această percepție nu are niciun temei justificat și, într-adevăr, datele noastre o contrazic. Peste 60% dintre clienții SoftOne sunt companii mici și mijlocii, cu un nivel de satisfacție de 77%, așa cum am aflat din cel mai recent studiu SoftOne pe care l-am efectuat. Dacă până nu demult soluțiile digitale erau accesibile doar companiilor mari, mai ales din punct de vedere al costurilor, tehnologia Cloud pe care o utilizăm în prezent a facilitat accesul la aplicațiile avansate de business pentru toate companiile, inclusiv pentru startupuri”, explică Lucescu.

Mai exact, soluția Soft1 Cloud ERP poate fi achiziționată printr-un abonament anual care începe de la 42 de euro pe lună pentru un utilizator, iar ”creșterea productivității prin automatizarea proceselor de business, costurile reduse de implementare și mentenanță, precum și accesul la informațiile de business din orice loc determină în final costuri operaționale mult mai scăzute. Pe termen lung, beneficiile utilizării unei aplicații Cloud ERP sunt mult mai mari decât investițiile inițiale”.

Retailul în plină transformare

Segmentul de retail a fost printre cele mai afectate de restricțiile impuse în perioada pandemiei. Așa că nu ar trebui să ne mire că este una dintre industriile care au înregistrat cele mai mari creșteri în ceea ce privește adopția de sisteme cloud ERP.

”Business-urile de retail au fost forțate să se îndrepte către zona de online și e-commerce. Soft1 Cloud ERP poate fi integrată cu ușurință cu orice marketplace și aplicație terță, astfel încât din companiile din retail au ales soluția noastră pentru a obține o imagine de ansamblu asupra întregii activități, atât online, cât și offline și pentru a-și integra toate fluxurile de lucru într-o singură aplicație. În același timp, accesul în timp real la informațiile de business, posibilitatea de a lucra de la distanță, precum și costurile reduse de implementare și mentenanță au cântărit la fel de mult pentru companiile din retail în alegerea aplicației noastre”, spune reprezentanta companiei.

”Mai mult decât un ERP”

Piața de ERP pare, din exterior, una destul de aglomerată - cu jucători mari, consacrați, dar și multe soluții tinere care apar peste noapte și încep să adune din clienți. Pe final, am vrut să aflu de la Alexandra Lucescu care sunt tendințele din zona de cloud ERP la nivel de tehnologii și funcționalități și cum ține SoftOne pasul cu progresele rapide ale industriei.

”Obiectivul pe care îl avem este să integrăm în aplicațiile dezvoltate cele mai avansate funcționalități și care să poată fi accesate printr-o interfață intuitivă, astfel încât să susținem transformarea digitală a companiilor, proces care începe odată cu adoptarea soluțiilor Cloud și de mobilitate. Astfel, angajamentul SoftOne pentru îmbunătățirea continuă a tehnologiei utilizate și pentru adoptarea celor mai noi tendințe se observă direct în produsele pe care le dezvoltăm”, spune ea.

”Soluția noastră este mai mult decât un ERP, este o platformă deschisă ce permite integrarea inteligențe artificiale și a funcționalităților de machine learning pentru optimizarea operațiunilor, oferă posibilitatea de a integra orice altă tehnologie, inclusiv cea IoT și face posibilă conectarea oricărei aplicații terțe pentru a oferi o experiență personalizată utilizatorilor”, conchide Alexandra Lucescu, Director de Operațiuni SoftOne România.