În această din urmă categorie intră Zoe Saldana, actrița a cărei carieră la Hollywood a fost propulsată de rolurile din Avatar și Star Trek (ambele în 2009). Recent, a a fost jurat în competiția de startup-uri Chivas Venture, acolo unde am fost prezenți și noi, și am realizat un interviu exclusiv cu ea, pentru start-up.ro.
Cunoscută mai mult pentru rolurile sale din filmele Star Trek, Avatar sau Guardians of the Galaxy, actrița Zoe Saldana mai face antreprenoriat și filantropie, iar cel mai recent a fost în postura de jurat la Chivas Venture, competiţia globală pentru antreprenoriat cu impact social lansată de Chivas Regal.
Evenimentul a avut loc la Amsterdam, acolo unde am fost prezenți și noi și am avut ocazia să vorbim cu Zoe Saldana despre ce a inspirat-o să intre în antreprenoriat, avantajul de a avea o platformă de câteva milioane de urmăritori pe social media, dar și cum să îmbini afacerile cu impactul social.
Zoe Saldana, gardianul diversității culturale
Zoe Saldana a fondat platforma media digitală BESE, care își propune să promoveze diversitatea culturală și să combată lipsa de reprezentare a acesteia în mass-media. Actrița și activista a fost, de asemenea, ambasador pentru campania "Lend A Hand", care ajută femeile sărace să își construiască propria afacere.
Am întrebat-o pe Saldana ce a inspirat-o să pornească tocmai acest tip de afacere. Mă atenționează că o să fie un geeky și începe prin a spune că 40% dintre americanii născuți în SUA sunt un mix de culturi.
„În anii '60, multiculturalismul reprezenta numai 15%, când comprima toate comunitățile care au venit în America, și oamenii erau, în mare măsură, născuți în străinătate. 50 de ani mai târziu, suntem la 40% și, totuși, ne uităm la mass-media generalistă și la piața de branduri și vedem că reprezentarea nu este echilibrată - nu reprezintă corect întregul popor american. Deci este datoria noastră să construim afaceri și să susținem și să amplificăm mesaje care încurajează națiunea noastră să evolueze în mod corespunzător, astfel încât să poată reprezenta mai bine ceea ce este America astăzi”, afirmă ea.
În opinia ei, mass-media mainstream are o acoperire la nivel global, dar „piața generalistă și diversitatea reprezintă aproape jumătate din America de astăzi și este doar corect și logic ca poveștile pe care le spunem, fie că vindem un produs, fie că prezentăm un personaj sau o comunitate, să o facem în mod adecvat și cu acuratețe”, adaugă Saldana.
Discuția noastră a ajuns în direcția vedelor de la Hollywood și industria de divertisment în general pe social media și modul în care acestea trebuie să se folosească de platformele lor pentru a milita pentru anumite cauze.
Zoe Saldana se arată indignată de faptul că unii oameni consideră că vedetele ar trebui să se limiteze la a da bine la cameră. „Este un lucru ignorant de spus. Hai să punem problema într-un mod alternativ. Eu am 6 milioane de urmăritori pe social media. În loc să ridic mesaje de impact social care vor aduce vindecare și schimbare pentru oameni, hai să vorbesc despre mine, despre machiajul meu și despre încălțămintea pe care o port. Hai să fiu complet superficială. Nu cred că asta ar fi corect față de fanii mei”.
Este foarte nedrept să presupui și să obiectifici un artist și, în esență, să spui «taci, dezbracă-te și dansează pentru mine». Cum rămâne cu sufletul acelei persoane, interesele sale, punctele de vedere?, se întreabă Saldana.
Ea continuă prin a scoate în evidență faptul că ajunge la o masă mare de oameni prin paginile sale de social media și imaginea ei publică datorită la ceea ce face, iar asta îi dă posibilitatea de a amplifica mesaje cu adevărat importante, care pot aduce schimbări nu numai comunității ei sau femeilor, ci lumii întregi. „Ar fi o prostie dacă nu aș vedea lucrurile așa și nu aș folosi-o pentru astfel de lucruri.”, este de părere Saldana.
Ce înseamnă să fii antreprenor social?
Saldana spune că este dificil să construiești un business care îmbină profitul și impactul social. „Trebuie să mergi la firme de investiții și bănci pentru capital, ții un pitch și ești foarte entuziasmat de idee, dar te lovești de oameni care nu se regăsesc în majoritatea populației din comunitatea sau națiunea ta, iar atunci este foarte dificil să îi faci să vadă ceea ce vezi tu.” Totuși, ea nu se lasă descurajată și crede este ceva ce trebuie făcut.
Cred că să fii o persoană bună este o afacere destul de bună.
În ceea ce privește provocările cu care se confruntă, la fel ca mulți alți antreprenori, afirmă că este foarte greu să strângă fonduri pentru startup. În același timp, este de părere că dezvoltarea afacerilor în jurul obiectivelor sociale și de mediu este un element important și va aduce o schimbare semnificativă pe viitor.
„Astfel, nu doar că vei câștiga profit pentru investitor și pentru tine, dar o vei face realizând ceva bun care ajută comunitatea ta, rasa umană și planeta noastră. Cred că să fii o persoană bună este o afacere destul de bună”, afirmă ea.
Întrebată dacă are emoții atunci când ajunge în fața investitorilor, Zoe recunoaște că are mâinile palide și transpiră intens când ține un pitch, chiar dacă este o persoană cunoscută, știe să facă actorie și are vreo 6 milioane de followeri în social media. Ea spune că se întâmplă să aibă atâtea emoții pentru că îi pasă atât de mult de inițiativă. În același timp, ea spune că uneori antreprenorilor nu li se acordă timpul sau spațiul necesar pentru a transmite cu adevărat mesajul pe care vor să îl comunice și să spună de ce este important ceea ce fac.
„Dar nu-mi pierd niciodată credința. Simt că în orice mă implic acum și ceea ce este important acum în viața mea - fiind mama a trei băieți - o fac cu speranță, pentru că speranța te motivează să construiești spre bine. Spre deosebire de situația în care te concentrezi pe tine, individual - atunci nu începi să construiești, ci să distrugi.”, este de părere Saldana.
Cine ar trebui să se implice pentru a schimba lumea?
Zoe Saldana spune că avem nevoie ca guvernul, liderii noștri să fie agenți ai schimbării pozitive și, la fel ca în cazul brandurilor, noi trebuie să putem trage la răspundere conducerea atunci când nu se conformează cu proiectele de lege și cauzele care să slujească poporului.
Nu facem o treabă excelentă în alegerea unor lideri guvernamentali buni, dar există companii și branduri puternice pe care le vedem în fiecare zi condamnând lucrurile care nu reprezintă ceea ce ar trebui să fie America.
Ea accentuează faptul că funcționarii publici lucrează pentru noi, așa că este responsabilitatea noastră să le spunem când fac bine și când nu. „În calitate de american, cred că vorbesc din numele multora când spun că nu facem o treabă excelentă în alegerea unor lideri guvernamentali buni, dar există companii și branduri puternice pe care le vedem în fiecare zi condamnând lucrurile care nu reprezintă ceea ce ar trebui să fie America. Odată ce pionierii, aceste organizații, sprijină cauze și principii bune, atunci constrâng publicul să se alăture acelei voci care reprezintă mai bine comunitatea.”, este de părere ea.
Zoe spune că are un mare respect față de brandurile care și-au făcut o misiune din a amplifica inițiativele sociale. „Să îți investești timpul și banii în tinerii antreprenori care au ales să devină agenți ai schimbării și creșterii - nu doar pentru ei, ci și pentru planetă - este foarte important. Cred că multe dintre problemele cu care ne confruntăm, care nu sunt doar aspecte sociale, ci și probleme de mediu, au nevoie de oameni care să acorde o atenție mai mare acestora.”, afirmă ea.
Următorul pas pentru noi este să încercăm întotdeauna, zi de zi, să ne ținem de cuvânt, pentru că asta este, la sfârșitul zilei, ceea ce face ca unele afaceri să aibă un succes cu adevărat și să lăsăm o moștenire.
Întrebată cum vede ea viitorul pentru companii, Zoe crede că acordăm prea multă prioritate banilor. Ea recunoaște că sună un pic absurd să afirme asta în cadrul unei conferințe de business că banii nu sunt importanți, dar continuă prin a spune că atunci când creăm un produs de o calitate excelentă, „următorul pas pentru noi este să încercăm întotdeauna, zi de zi, să ne ținem de cuvânt, pentru că asta este, la sfârșitul zilei, ceea ce face ca unele afaceri să aibă un succes cu adevărat și să lăsăm o moștenire”. În opinia ei, îmbinând afacerea cu scopul este cel mai bun interes al lumii acum.
Trebuie să îți diluezi acțiunile înainte să îți diluezi scopurile.
Așa cum spuneam la început, Zoe Saldana a fost una dintre jurații de la Chivas Venture. Înainte de competiție, ea a recunoscut că este prima ei experiență în această postură, dar ceea ce urma să punctele la participanți nu este personalitatea, ci vrea să vadă perseverență și dacă au sau nu ceea ce este necesar pentru a ști cum să câștige, dar și cum să eșueze.
„Pentru că așa cum a spus Thomas Edison, i-a luat 1.000 de încercări până să-și dea seama cum să facă un bec. Deci, asta înseamnă că a eșuat de 9.999 de ori, dar avea nevoie doar de o victorie. Cum ar fi fost dacă ar fi renunțat la după a 800 încercare? Cineva l-ar fi descoperit, ar fi construit becul în cele din urmă, dar ne-ar fi luat mai mult timp pânâ să îl avem”.
La final, Saldana spune că sfatul după care se ghidează ea însăși în fiecare zi în timp ce construiește BESE, dar și alte proiecte de-ale sale, este că trebuie să îți diluezi acțiunile înainte să îți diluezi scopurile.