Amalia Ștefan a început să lucreze la o mică agenție de turism încă din primul an de facultate, fiind studentă la Facultatea de Geografie.

Am luat la rând toată Piața Romană, pentru că acolo erau pe timpuri agențiile, dar nu m-a vrut nimeni - fără experiență, era destul de greu.

A ajuns până unde este acum Piața Dorobanți, pe atunci era o agenție într-o vilă, a intrat și a fost acceptată. „A fost o șansă de a intra în sistem”, își amintește ea despre cum a început călătoria în industria hotelieră.

Apoi a avut un proiect destul de mare cu o agenție din afara țării, Invia, o multinațională cu sedii în Cehia, Turcia, Polonia, Ungaria, Rusia. După o perioadă destul de lungă, au deschis împreună biroul din Turcia și din România. „Pe atunci, ei erau online 100%, dar în România nu existau agenții online. Vorbim despre perioada de acum 12 ani când nu existau sisteme B2B și nu mai zic de B2C, iar să cumperi cu cardul de credit, în niciun caz nu era posibil. Am decis că nu este încă momentul pentru piața din România pentru un proiect ca Juvo, pentru că ar fi fost destul de greu în acel moment să reinventăm industria hotelieră”, afirmă Amalia.

În cariera sa a urmat un job de account manager la Booking.com, unde „cred că am văzut ceea ce înseamnă sută la sută online și grija față de clienți, ei fiind foarte axați pe client”. Experiența din online a fost completată de o perioadă petrecută în retail, la eMAG. „Sunt două companii în care chiar poți să te dezvolți și să înveți multe lucruri, mai ales dacă vrei să pornești ca antreprenor”, spune antreprenoarea.

Juvo Hospitality, softul românesc folosit de hotelieri din toată lumea

Între timp, cocheta cu ideea antreprenoriatului, dar să s-a convins că vrea să facă asta în urmă cu doi ani de zile. Fiind foarte pasionată de turism și hi-tech, a pus bazele softului Juvo Hospitality, destinat hotelierilor. „Am studiat piața, știam deja care sunt nevoile, știam că hotelierii au nevoie de un soft, știam că au nevoie de distribuție pe plan global. Am format echipa de IT, ne-am gândit cum am putea să combinăm toate soft-urile astfel încât să fie specific pieței din România – noi avem și cote de TVA diferite, legislația este un pic mai diferită față - și am construit acel sistem de gestiune hotelieră, Juvo Hospitality.”

Am vrut ca orice hotelier să aibă șansa ca unitatea lui de cazare să fie vizibilă oriunde în lume.

Softul vine în sprijinul hotelierilor din România cu un sistem automatizat, care îi ajută să se conecteze și să își dezvolte rețeaua de distribuție la nivel internațional, să gestioneze eficient sistemul rezervărilor, să îmbunătățească sistemul operațional, precum și să administreze eficient hotelul. Prin intermediul acestui soft, hotelierii au acces instant la statusul rezervărilor și le pot oferi clienților din întreaga lume servicii personalizate și informații în timp real. Softul de gestiune este în proces de implementare în cadrul Phoenicia Hotels.

În opinia ei, România nu are vizibilitate pe plan internațional și nu se investește pe partea asta, dar, în același timp, din feedback-ul pe care îl are, Amalia spune că majoritatea turiștilor care vin în România vor să se întoarcă, „ceea ce este minunat, iar noi asta am vrut, ca orice hotelier să aibă șansa ca unitatea lui de cazare să fie vizibilă oriunde în lume”, spune ea despre misiunea companiei.

Hotelierii nu vor să vândă online pentru le este frică de overbooking. Dar asta se întâmplă dacă nu ai un sistem care să gestioneze totul și nu ții toată disponibilitatea pe „cearșaf”, așa se numește la noi – este o foaie mare cât o masă, pe care sunt trecute camerele pe fiecare lună în parte și pe care scrii cu creionul.

Juvo este un soft hotelier care vine în ajutorul proprietăților mici și mijlocii, „acele proprietăți care sunt un pic uitate”, spune Amalia. „În schimb, pentru că am avut cereri în piață, noi am preluat de la colegii noștri din UK, Travel Book - la care suntem afiliați - partea de CRS, acel sistem de distribuție pe plan global, foarte important pentru proprietățile mari”.

Amalia îmi explică faptul că CRS sau Central Reservastion System este un soft în care poți să gestionezi orice legătură pe care o ai cu un partener precum Amadeus, Booking.com sau Xpedia. „Tu gestionezi totul dintr-un singur loc, ai rapoarte, vezi cât s-a vândut pe fiecare partener în parte și după tipul de cameră. Nu mai intri într-o mulțime de extranet-uri, nu mai scoți rapoarte, nu mai scrii în agendă cu pixul. Nu mai suntem adepții agendelor, pentru că se pot pierde rezervări sau se face atât de ușor overbooking.”

Juvo Hospitality oferă, în primul rând, tehnologie, apoi un revenue architect dedicat – o persoană care urmărește și actualizează contul hotelului zilnic și decide dacă este nevoie de o majorare sau micșorare a prețului în funcție de cererea din piață. „Apoi, avem partea de marketing, pentru că nimic nu se poate fără marketing, categoric ai nevoie de brand awareness”, afirmă Amalia.

În momentul de față, în România nu există o companie care să integreze toate aceste servicii într-o singură platformă.

Ideea de a schimba sau implementa o tehnologie se ia cam în doi ani de zile, de la lansarea discuțiilor și până la luarea deciziei de implementare a soluției. Potrivit antreprenoarei, pe plan internațional se întâmplă cam același lucru.

Juvo Hospitality, sistemul de gestiune hotelieră, este un sistem 100% românesc, disponibil în Africa de Sud, Africa de Nord, Europa (Italia, Franța, Marea Britanie).

Înainte de extindere, se face un reaserch, care poate să dureze și un an de zile. Reprezentanții Juvo merg la târguri internaționale, indiferent de zonă, iar hotelierii au acces gratuit în standurile pe care le are Juvo, pot să stabilească întâlniri la stand, iar lead-urile vin automat. „Pe partea de tehnologie, știm foarte clar unde va fi următoarea cerere în funcție de lead-urile pe care le primim. De exemplu, acum avem foarte multe solicitări pe Tunisia și Maroc. Își doresc și ei să se dezvolte, mai ales că au fost anumite probleme politice, economice, și se investește foarte mult acolo”.

Beneficiile Juvo pentru hotelieri și turiști

„În primul rând, noi le oferim suport sută la sută. Știm că este o problemă acum în a găsi forță de muncă, așa că noi îi ajutăm să-și seteze contul și îi putem ajuta pe mai departe să-și țină distribuția. Și timp le oferim – poți să folosești timpul să-ți dezvolți afacerea, nu să-l pierzi pe o sută de rapoarte, pur și simplu ai totul într-un singur loc. În plus, sunt și serviciile personalizate, unde poți să păstrezi detalii despre clienții hotelului, să-ți faci singur campanii de marketing, iar clienții primesc mesaje în momentul în care vii cu o ofertă specială și vrei să o promovezi.”

Și pentru clienții hotelurilor este mult mai simplu. „Booking engine-ul nostru este atât de performant, încât are toate serviciile pe același site. Turiștii văd când este disponibil hotelul, la ce preț, pot să îl rezerve, iar tot de pe site-ul hotelului pot să își rezerve o mașină pentru transfer.”

În ceea ce privește competiția, Amalia spune că nu consideră alte companii similare ca fiind concurență. „Numai împreună putem crește. În momentul în care te simți concurent, în niciun caz nu poți să dezvolți o piață care în momentul de față nu este tehnologizată.”

Ce trebuie să facă hotelierii români pentru a ține pasul cu trendurile

Amalia spune că nivelul de dezvoltare în România, comparativ cu țările din vecinătate, este destul de scăzut din punct de vedere tehnologic. „Toată lumea este uimită cum de a crescut Bulgaria, dar Bulgaria are tehnologie și distribuție, iar noi nu avem, în momentul de față, nici una, nici alta”. Antreprenoarea îmi povestește despre hotelieri care spun că nu își doresc să fie vizibili în alte țări, pe motiv că nu au aeroport, de exemplu, și turiștii nu ar fi dispuși să parcurgă un drum mai lung cu transfer de la aeroport la hotel, ceea ce este o ignorare a imaginii de ansamblu, este de părere Amalia.

„Pe lângă integrarea unui sistem automatizat, proprietarii de hoteluri ar trebui să fie mult mai deschiși la nevoile turiștilor, iar aici mă refer la faptul că oamenii nu vor să mai piardă timp ca să sune la hotel: vor să știe într-o fracțiune de secundă dacă hotelul este disponibil, vor servicii de calitate și, de ce nu, românii iubesc serviciile all-inclusive.”

Dacă nu ești în online, nu exiști. Sunt în continuare hoteluri care nu au pagini de Facebook, nu zic de Instagram.

Amalia spune că, dacă te uiți la Europa și SUA, cele care dictează trendurile, vei vedea că trebuie să fii online. De altfel, soft-ul de gestiune hotelieră al Juvo include și template-uri pentru site, iar proprietarii nu trebuie decât să cumpere un domeniu, să pună fotografiile și descrierea.

În același timp, ea spune că încă mai există cazuri când i se spune că „este foarte rău să fii cloud”, așa cum e în cazul lor, „dar cloud este cel mai sigur mod în care tu ai putea să-ți tehnologizezi compania, nu există riscuri”, este de părere Amalia.

Business-urile mai vechi sunt cel mai greu de schimbat, pentru că se ghidează după principiul „dacă a mers până acum bine, de ce să nu meargă în continuare?” „Este foarte greu să schimbi oamenii și sunt oameni care lucrează în industrie de 40 sau 50 de ani și nu își dau seama de impactul pe care îl pot avea. Dar o afacere înseamnă inovație.”

Juvo, obiective pentru 2019

Până în momentul de față, în Juvo Hospitality s-a investit o sumă de aproximativ 500.000 de euro, dar investiții majore nu vor mai fi de acum încolo. Alături de echipa sa, fondatoarea Juvo își dorește să se axeze pe Juvo Academy – un proiect unde orice hotelier poate găsi acolo informații de care are nevoie: articole despre revenue management, cum să-și împartă disponibilitatea sau cum să-și aleagă un soft de gestiune hotelieră, în funcție de nevoile lui. „Eu nu spun că soft-ul meu este cel mai bun din piață, pentru că poate nu se pliază pe nevoile unui hotelier, dar el poate găsi acolo sfaturi”, afirmă Amalia. De asemenea, ei susțin și training-uri pentru hotelieri în cadrul Academiei, aceasta fiind o altă linie de monetizare a afacerii.

În 2018, cifra de afaceri a Juvo va atinge atinge 2 milioane de euro la nivel global. Pentru 2019, și-au propus dezvoltarea rețelei din Grecia, acolo unde au deja în jur de 30 de proprietăți pentru care lucrează pe partea de consultanță, în principal. De asemenea, planifică o dezvoltare destul de activă și vor intra oficial, cu birouri, pe piața din Tunisia și Egipt.