Interviul cu Laurențiu Iancu este publicat în secțiunea “Antreprenori” de pe start-up.ro, susținută de către ING Bank, partener de creștere pentru afacerile din România.

Proiectul „Antreprenori” este sustinul de ING Bank, partener de creștere pentru afacerile locale. Într-un context dinamic și încă incert, ING oferă predictibilitate, prin instrumentele financiare potrivite, si sprijină dezvoltarea sustenabilă a afacerilor din România, pentru a ajunge la nivelul următor.


Laurențiu a terminat Politehnica, iar apoi a lucrat în vânzări la companii multinaționale. Și a fost printre primii care au zis că vor să ia drumul antreprenoriatului. A avut câteva încercări, iar Brico Ideea SRL, firma care e în spatele Fabricii de Bere a fost lansată acum aproximativ 14 ani.

Criza din 2008-2009 îl prinsese antreprenor și lucrurile nu mai mergeau. Și atunci s-a reorientat întâmplător spre bere, un domeniu care era încă în evoluție atunci. Dacă astăzi avem berării artizanale și pasionați, atunci lumea nu era la fel.

„În 2008-2009 aveam deja o mare parte din cunoștințele pe care trebuia să le aibă un manager din partea companiei de unde am plecat. Am avut niște cursuri interesante, iar trecerea a fost relativ mai ușoară”, spune Laurențiu Iancu. Dar chiar dacă era mai priceput ca alții, asta nu înseamnă că nu au fost provocări. Mai ales atunci când alegi un domeniu care nu exista.

A investit atunci 5.000 de euro pentru a deschide un magazin online de kituri de bere.

Inventarea unui domeniu

„Am ales un domeniu în care nu exista piață în România. A trebuit să promovez produse necunoscute pieței și să dezvolt lucrurile. Noi suntem un magazin online, dar învățăm oamenii să-și facă bere acasă. Și personal mă ocup de partea de asistență tehnică, de tot”, spune Iancu.

Ideea fabrica-de-bere.ro i-a venit de la un prieten din Belgia de la care auzise de ideea de a face bere acasă. I s-a părut o idee inedită și și-a zis că de ce nu.

„Inițial am vrut să îmi fac eu propria bere, după care m-am gândit, fiind nevoit să aleg un alt traseu, de ce nu aș face o afacere din asta?”, își amintește Iancu.

Inițial Laurențiu Iancu vindea kituri foarte simple de bere, unde munca individuală era minimă. Dar, treptat, piața s-a format și a început să vândă ingrediente, accesorii și alte lucruri de care are nevoie orice berar amator. Piața s-a profesionalizat, sunt zeci de berării artizanale în România și probabil mii de oameni care-și fac bere singuri acasă.

Dar începutul business-ului a venit după un șoc. Abia începuse afacerile și brusc a primit o notificare de la bancă precum că are blocată o sumă mare de bani de la ANAF. Nu știa ce să facă. Nu știa ce a greșit. Și inclsuiv s-a gândit să renunțe și să plece din țară.

„Mergeam pe stradă și vorbeam singur. Eram la început, capitalul de lucru nu era mare, suma respectivă era extraordinar de mare pentru noi atunci. Fusesem tras pe dreapta înainte să pornesc. M-am speriat, a fost un șoc, dar s-a rezolvat până la urmă”, își amintește antreprenorul.

O creștere sănătoasă

Afacerea sa, spune Laurențiu, a crescut sănătos, mai ales că e în zona de hobby. „Sa schimbat odată cu piața. Am trecut de la cei care făceau bere acasă la crafteri, oameni care au deschis ei înșiși afaceri. E o zonă frumoasă de business, pentru că nu e doar o tranzacționare de bunuri și servicii între oameni. Ci e construcția unor relații interumane”, spune creatorul afacerii.

Provocarea business-ului e că pentru că e o zonă de hobby, totul trebuie să fie de bună calitate. Nu-și permite o relație impersonală cu clienții săi. Iar aceștia au devenit mai complicați, vor anumite ingrediente, vor să experimenteze. Așa că fabrica-de-bere.ro a adăugat treptat kituri noi, ingrediente, cereale, echipamente, soluții de igienizare.

„Trebuie să avem ce e mai nou pentru că și clienții află de ele și le vor. De asemenea, trebuie să le testăm pentru a ști mereu că vindem ceva de calitate”, spune Laurențiu Iancu.

Brico Ideea, firma din spatele fabrica-de-bere.ro, a terminat anul trecut cu afaceri de 3 milioane de lei. Anul 2023 se arată unul provocator din cauza creșterii de preț. La unele produse prețul a crescut cu 30%, în condițiile în care deja fusese o creștere de 20%. Dar se așteaptă la o mărire de volume și a cifrei de afaceri. Laurențiu speră ca până la finalul anului lucrurile să intre într-o anumită normalitate.

Provocări și avantaje în pandemie

Pandemia a adus multe drame, dar și unele oportunități în afaceri. Pentru Laurențiu Iancu pandemia a adus o creștere a zonei numite homebrewing. Oamenii erau în casă, așa că și-au dezvoltat noi hobby-uri. Dacă unii au făcut pâine cu maia, alții au făcut bere.

Războiul din Ucraina a adus însă anumite provocări surprinzătoare pentru berari. „Erai trei fabrici de sticle în Ucraina. De asemenea, Ucraina era unul din grânarii Europei și producea peste 30% din nevoia de ingrediente pentru bere”, explică berarul.

Banca trebuie să înțeleagă business-ul

Pentru Laurențiu Iancu, principala nevoie pe care o are de la o bancă este ca furnizorul de servicii bancare să înțeleagă afacerea, nevoile specifice și să fie un ajutor reciproc.

„Ideea este să comunicăm mai bine, să fim alături unul de altul, pentru că tipul acesta de colaborare business-to-business va funcționa mereu mai bine în așa fel”, spune Iancu. Astfel, el caută parteneri de afaceri care să trateze fiecare antreprenor ca fiind unic, iar afacerile din diverse domenii au specificități clare.

Investiții în comerț online și IT pentru mai multă bere

Laurențiu Iancu a deschis cu un simplu magazin online, dar a înțeles rapid nevoia de a investi constant în acesta.

„Am început cu un magazin făcut manual. Ulterior am constata nevoia unui adevărat magazin online și acum suntem chiar în proces de upgrade, pentru că am integrat multe soluții de la furnizorii noștri, inclusiv de la bancă, pentru că e un un lucru firesc”, spune Laurențiu Iancu.

Din zona online a simțit nevoia să deschidă în 2016 și un showroom, pentru ca produsele să fie expuse, iar clienții să aibă o relație mai apropiată. În plus, a investit în depozite unde să țină ingredientele și echipamentele, pentru a putea fi livrate rapid.

„Am investit în zona de IT, hardware și software, cu legătură directă către sistemul central de facturare și gestiune a stocurilor, contabilitate. Nu suntem limitați de birou și am investit în logistică, în manipulare”, explică Laurențiu Iancu.

Întoarcerea în timp a unui antreprenor cu experiență

Oare ce ar face un antreprenor care are succes astăzi dacă ar lua-o de la capăt la 20 de ani, dar cu mintea de acum?

Laurențiu Iancu spune că ar vrea să producă ceva, nu doar să vândă. „Aș vrea să am un business de producție. Să creez mai multe produse. Am cochetat cu această idee în 2008, dar atunci a venit criza. În ultimul an am descoperit lemnul cu care-mi face deosebită plăcere să lucrez, lemnul e viu și mi-ar plăcea ca la un moment dat să pun aplicare un nou hobby prin care să fac lucruri din lemn”, spune acesta.

El spune că la 20 de ani ar fi ales zona de creare de produse, pentru că-i place să pună amprenta personală și să lase ceva în urma lui.

La finalul interviului am făcut schimb virtual de scaune. Adică l-am lăsat pe Laurențiu să-și pună singur o întrebare. A ales întrebarea „Dacă te-ai gândit să pleci din țară și de ce nu ai făcut-o?”.

Spune că a vrut să o facă. Prima oară a vrut să plece în 1993, împreună cu un membru al familiei, pe când era în facultate. Au vrut să emigreze în Canada, dar era mai mult un vis al tranziției.

A doua tentativă a fost în 2008, atunci când nu știa dacă să continue, atunci când a fost șocul sumei imense pe care avea să o dea statului și de care nu știa nimic. „Am spus că dacă se va întâmpla să pierd acei bani voi vinde tot ce aveam la momentul respectiv și plec din țară și încep de la zero”, povestește Iancu.

Dar iată, nu s-a întâmplat așa. Și probabil nu va mai gândi la fel. „Voi rămâne aici până la finalul zilei. Aici este acasă”, încheie Iancu.