iaBilet.ro este cel mai mare site care vinde bilete la evenimente în toată România și nu numai, de la piese de teatru, stand-up comedy, conferințe, până la concertele trupelor favorite. Ultima lună a fost una de reorganizare și readaptare pentru iaBilet, pentru că toate evenimentele au fost reprogramate. Pe lângă o lovitură financiară puternică, iaBilet a trebuit să ia în calcul și continuitatea business-ului până când ne vom putea întoarce la concerte.
L-am întrebat pe Emil Ionescu când a simțit prima oară impactul pandemiei. „Pe 8 martie, în duminica aceea. A început să scadă numărul de bilete vândute cam cu 10% pe zi. Până după 10 zile când a scăzut cu 99% în total. Nu am avut ce măsuri să luăm imediat, ci doar să luăm idei mai vechi la care lucram și să le terminăm”, spune Ionescu. Despre reinventare vom vorbi mai târziu, pentru că tocmai ce au lansat vstage.ro, o platformă unde artiștii pot ține concerte online.
Pandemia a prins iaBilet.ro cu 1.300 de evenimente la vânzare în 70 de orașe și câteva țări europene. A urmat un efort extraordinar logistic pentru adminstrarea tuturor acestor evenimente anulate sau amânate.
Impactul inițial al pandemiei asupra industriei de ticketing
„Am anulat sau reprogramat în 3 săptămâni cam 600 de evenimente cu peste 400.000 de spectatori în total. Au muncit colegii mei cam 16 ore pe zi și în weekend-uri. Le mulțumesc pe această cale și aici. Am încercat să ajutăm organizatorii cu informații, am făcut un newsletter intern cu toți clienții noștri B2B și i-am sfătuit cum am putut noi mai bine”, povestește Emil Ionescu.
O presiune suplimentară a fost și pe faptul că în condițiile în care un business ce intermediază vânzarea de bilete se bazează pe veniturile acestora, dacă oamenii își cereau în bloc banii înapoi pentru evenimentele amânate, ar fi putut duce la o situație financiară complicată. „Majoritatea cumpărătorilor de bilete au ales să nu-și ceară banii pe biletele la concerte reprogramate și pentru asta le suntem recunoscători. Am făcut chiar și o campanie online pe tema asta prin care le explicam de ce decizia lor este importantă pentru industrie”, spune Ionescu.
Conform reprezentantului iaBilet.ro, 90% din cumpărătorii de bilete au fost de acord și au înțeles. „Au înțeles că cei 100 - 200 de lei plătiți de ei în avans la un show reprogramat ajută un organizator care a plătit deja un avans către trupă sau artist. Oamenii chiar au înțeles și ne-au depășit așteptările. Inclusiv 99% din email-urile supărate care cereau un refund au fost foarte decente”, explică Emil Ionescu.
Deciziile și schimbările din timpul jocului
iaBilet.ro s-a concentrat pe idei noi de business, dezvoltând trei direcții: vstage.ro, vânzarea de vouchere de suport pentru business-urile închise, vouchere care pot fi activate după pandemie, și adunarea de fonduri pentru diverse cauze umanitare.
„În rest, am făcut ce-a făcut toată lumea: am tăiat din costurile redundante și am încercat să facem față situației”, spune Emil Ionescu. La nivel de angajați, nu au fost schimbări majore, în afară de șomaj tehnic pentru două persoane din companie care nu mai aveau efectiv obiectul activității în momentul acesta, dar vor încasa același salariu net, nu minimul pe economie.
vstage.ro e modul iaBilet de a merge mai departe în această perioadă, o idee mai veche, grăbită astăzi în piață. „Am gândit o platformă de live și de video on demand care poate fi folosită și ulterior de artiști, actori, vloggeri care vor să facă seriale online, business-uri care au cursuri online, companii care folosesc video pentru training-uri și multe altele”, explică Emil Ionescu.
Practic, pandemia a produs lansarea unui produs ce era pregătit de ceva vreme, dar care a trebuit avansat în această perioadă. „E o platformă pentru toți. Inclusiv pentru utilizatorii de acasă care vor să facă o surpriză unui prieten și vor să le ofere un show ad-hoc, o cerere în căsătorie sau să le transmită live botezul sau nunta”, spune Ionescu. Dar platforma merge și pentru business-uri care vor să stocheze online materiale video pe care le pot oferi angajaților sau clienților contracost sau pe bază de abonament.
De asemenea, platforma nu se îndepărtează de cei care lucrau prin iaBilet.ro, adică artiștii. „Actorii de teatru, cei de stand-up pot să monetizeze munca online, vloggeri care vor să facă seriale sau artiștii care vor să facă ori meet and greet sau concerte online”, spune Ionescu.
Viața după pandemie
Când ne vom întoarce oare la concertele pe care le visam de ceva vreme? Când vom vedea artistul preferat? Emil crede că atunci când vom ieși din case și vom reveni la viața noastră normală, de fapt, nimic nu va mai fi la fel.
„Va fi o lume total nouă afară și va trebui să ne adaptăm la ea de parcă am fi ajuns pe o planetă de la 100 de ani lumină distanță. Estimăm un boom al evenimentelor din iunie-iulie, așa că vom avea încă o încercare majoră”, spune Emil Ionescu.
El crede că oamenii vor ieși din casă cu poftă de viață și de trăit, ceea ce-i oferă speranță pentru continuitatea business-ului.
Legat de concerte și evenimente mari, Emil consideră că va fi o perioadă de adaptare în care vom fugi în continuare de cei care tușesc prin lifturi sau parcări. „S-a produs un click la nivel mental și oamenii vor fi reticenți o perioadă. Cea mai bună calitate a minții umane e că uită și filtrează doar chestiile pozitive. Vom trece și peste asta. E o traumă generală momentan, chit că ne dăm seama sau nu”, spune el.
De altfel, Emil își amintește de un serial care seamănă cu aceste momente. „E un serial pe HBO, The Leftovers, unde 2% din populația planetei a dispărut pur și simplu, fără motiv, iar societatea s-a schimbat profund după doar încercând să deal with it”.
În această perioadă, Emil spune că statul trebuie să țină oamenii în casă și să ajute business-urile afectate, dar și oamenii. „Fiecare om contează, e o rotiță în societate și dacă are nevoie de orice fel ar trebui să-l ceară. Atenție, putem vorbi inclusiv de ajutor psihologic”.
La final, despre industria de evenimente în care activează de peste 16 ani, Emil spune că e foarte rezistentă la schimbare și intemperii.
„În timpul războiului Marilyn venea și le cânta soldaților. Se poate și mai rău :)”