Mingle este o platformă modernă pentru organizarea proceselor de recrutare. Practic, startup-ul susține echipele de HR cu modalități de colaborare, de administrare a candidaților și automatizare a muncii. În loc să ai grija dosarelor fizice sau a Excel-urilor, Mingle vrea să digitalizeze această zonă.

Dintr-un startup mai mare în propriul startup

Înainte de pandemie și Mingle, Bogdan Dudău, unul dintre cofondatorii proiectului, lucra la un startup mai mare, am putea spune. Adică la Bookster, un serviciu de bibliotecă pentru angajații companiilor și nu numai.

Spune că a ajuns la Bookster încă de la începuturi, când compania abia devenea profitabilă și începea să scaleze.

„Jobul meu era să mențin relația cu companiile cliente și uneori mai acopeream partea de Customer Support când era nevoie. Însă la scurt timp am făcut trecerea către echipa de vânzări, unde am petrecut 3 ani și am ajuns să conduc o echipă de 5 agenți”, spune Dudău.

Faptul că făcea dintr-o echipă mică, dar de succes, l-a făcut să fie conectat la deciziile de business și a învățat să acționeze în incertitudine, a învățat să măsoare rezultatele sau ce principii să folosească pentru rezolvarea problemelor. Experiența de la Bookster i-a deschis apetitul pentru business și i-a dat încredere să pornească pe acest drum.

„ Având un job care presupunea să fiu mereu în contact cu oameni de HR din companii, am descoperit că multe dintre provocările lor sunt legate de recrutare. Decizia de a contura un business în această direcție am luat-o atunci când am găsit și echipa potrivită: cu Cătălina Dobre, care avea experiență în retenția clienților B2B, eram coleg la Bookster; iar ea îl cunoștea și pe Alexandru, un programator excelent care s-a ocupat încă de la început de dezvoltarea aplicației”, spune Bogdan Dudău despre problema pe care a văzut-o în piața de HR și care a dus la crearea Mingle.

Antreprenorul spune că a luat decizia de a-și da demisia de la Bookster și de a se concentra cu totul pe Mingle pentru că a mai încercat în trecut să îmbine antreprenoriatul și jobul. În urmă cu doi ani pornise un business online de vânzare de accesorii de smartphone. Pe măsură ce înainta și-a dat seama de complexitatea task-ului și de faptul că nu știe marketing, că e complicat să aibă furnizori de încredere, că dura mai mult decât se aștepta ca să expedieze coletele și că nu era simplu să facă poze profesionale și descrieri pentru produse.

Vindea 200 de huse cu un profit modest, dar era epuizat și a închis. Când a vrut să lanseze Mingle nu a mai făcut aceeași greșeală.

Documentarea pentru lansare

Înainte de a lansa Mingle pe piață anul acesta, Bogdan s-a documentat și s-a întâlnit cu lideri de resurse umane pentru a înțelege mai bine cu ce probleme se confruntă.

„Am ajuns să descoperim un domeniu slab digitalizat, în care multe echipe de recrutare petrec majoritatea timpului pe sarcini administrative repetitive în loc să se concentreze pe găsirea și angajarea oamenilor potriviți. Spre surprinderea noastră, multe companii încă stochează CV-uri într-un teanc pe birou sau își creează Excel-uri complicate cu zeci de coloane în care documentează parcursul fiecărui candidat”, explică Bogdan Dudău.

Această lipsă de digitalizare duce la ratarea de oportunități de angajare, pentru că de multe ori candidații buni se pierd în crăpăturile din Excel.

În plus, pe lângă documentare, a adus alături de el oameni complementari. Bogdan se ocupă de definirea și proiectarea unui produs intuitiv și ușor de folosit. Mare parte din timpul lui se duce către strategia de produs și vânzări. Alexandru este inima tehnică a echipei, iar Cătălina Dobre se ocupă de strategia de design și marketing.

„Toate diferențele dintre noi nu fac decât să contureze mai bine munca noastră. În plus, toți trei suntem extrem de implicați și determinați, trăsături care m-am bucurat să descopăr că trebuie să caracterizeze orice antreprenor de succes. Din fericire, avem și o toleranță mai mare la risc și o atitudine prietenoasă în fața eșecului: dacă trebuie să greșim, vrem să o facem repede, cât să avem timp să schimbăm direcția”, explică Bogdan Dudău.

Împreună au investit 30.000 de euro din fonduri proprii pentru lansarea Mingle.

Ce face Mingle și cum ajută departamentele de HR

Cum spuneam, Mingle digitalizează o parte din munca departamentelor de HR. Cu ajutorul acesteia specialiștii din HR pot să managerieze toți candidații, să colaboreze în echipă și să primească date în timp real. Cu ajutorul softului se pot automatiza procese sau chiar crea programe de bonusare pentru cei care recomandă un candidat bun.

„În funcție de client, suntem pregătiți să avem și implementări de pe o zi pe alta. Iar pentru că am observat că procesele de recrutare pot varia de la o companie la alta, suntem foarte receptivi la a face ajustări, astfel încât platforma să se adapteze la procesele clienților, nu viceversa”, explică Bogdan deschiderea Mingle către companii.

Recunoaște că nu e prima aplicație de tracking pentru candidați, dar poziționarea a fost aleasă după mai mult de 100 de discuții cu clienții prospecți în care au înțeles nevoile acestora.

„Odată implementată, platforma noastră înlocuiește instrumentele folosite până atunci pentru organizarea recrutării: documente excel cu candidați, conversații pe e-mail, CV-uri în format fizic sau chestionare de feedback. În loc să folosească câte un instrument separat pentru fiecare acțiune, echipele de recrutare pot controla tot procesul dintr-un singur loc”, explică Dudău.

Pe lângă posibilitatea de customizare pentru fiecare client, Mingle lucrează și la integrarea cu cele mai importante platfomre de joburi de pe piață, astfel încât clienții să poată publica joburile disponibile cu un singur click pe toate platformele și să primească aplicațiile în Mingle. Momentan se concentrează pe această direcție, dar dacă anumite companii vor dori integrări cu alte sisteme proprii de HR vor lua în calcul acest lucru.

Pentru ce tip de companii e construit Mingle

Mingle e accesat de companii cu un cost fix lunar, calculat în funcție de volumul lor de recrutare. Pachetele pornesc de la 80 de euro pe lună și ajung la 520 de euro pe lună, preț în care e inclus accesul nelimitat la platformă, migrarea bazei de date curente, training, suport rapid și update-uri.

În momentul de față Mingle se adresează companiilor mici și medii, deoarece multe companii mari au deja astfel de softuri, iar costurile schimbării pot fi destul de mari.

Bogdan spune că Mingle se uită către companii într-o etapă de creștere, în care volumul de recrutare devine suficient de mare încât sarcinile manuale nu mai sunt fezabile, dar și către companii care nu au neapărat volume foarte mari, dar au procese complexe de recrutare, cu teste, interviuri tehnice sau multiple etape.

Cum lansezi un startup în pandemie

Ideea aplicației a început să se contureze la finalul lui 2019, iar în martie 2020 prototipul era deja gata. Cei trei cofondatori și-au dat demisiile de la job pregătiți să-și valideze ideea. Știm cu toții ce s-a întâmplat. Două săptămâni mai târziu lumea s-a oprit în loc și Covid-19 a blocat activitățile. Pentru un software de recrutare nou, totul părea o catastrofă.

„Principala provocare cu care ne-am confruntat atunci era să validăm produsul într-un astfel de mediu. Cum convingi oamenii să îți încerce noul produs când ei au pe cap probleme precum concedieri, depresie sau îmbolnăviri”, își amintește Bogdan Dudău.

Pentru că planul inițial era să facă vânzări directe și acum nu se mai putea, Mingle s-a concentrat pe marketing de conținut. Au setat un blog și au început să publice zilnic articole relevante, resurse gratuite și noutăți din HR.

„Am avut de câștigat din 2 motive: am aflat mai multe informații despre piața noastră măsurând engagement-ul (ce subiecte le stârnesc interesul oamenilor de HR, cu ce provocări se confruntă sau ce arii caută să îmbunătățească) și am construit vizibilitate brandului (20% dintre clienții cu care facem demo-uri acum spun că ne-au citit blogul). Desigur, a fost o perioadă foarte bună de învățare și pentru noi, întrucât trebuia să ne documentăm pentru articole”, explică Bodan eficiența tacticii acesteia.

Așadar, în cele două luni de stare de urgență s-au concentrat doar pe conținut. De ce nu au renunțat? Pentru că oricât de greu ar fi fost, au observat o schimbare în piață: digitalizarea e singura soluție.

Dar nu doar acesta a fost un moment complicat în 2020. Au pivotat rapid, pentru că abordarea inițială era o aplicație pentru gestionarea candidaților veniți din recomandări interne.

„Doar că discutând cu piața și primind primele feedback-uri, ne-am dat seama că foarte mulți nu au deloc sisteme de recrutare, deci întreaga premisă era greșită, iar noi am fost nevoiți să schimbăm produsul, strategia, pitch-ul către clienți, tot. Am pivotat de la ideea inițială după doar 3 săptămâni – o lovitură morală grea”, spune Bogdan Dudău.

O altă dificultate a fost că între momentul când Mingle a fost pregătit pentru clienți și cel în care au avut primii utilizatori au trecut 4 luni. Au avut o platformă frumoasă, funcțională, dar pe care nu o folosea nimeni.

Pentru anul viitor Mingle își propune să ajungă la un număr de 30 de clienți pentru a ajunge la un venit recurent suficient. De asemenea, pe termen mai lung se uită și spre piețe externe, pentru că e un produs ce poate fi scalat ușor. Momentan nu caută investiție, pentru că s-au concentrat pe validarea produsului, a modelului de business și pe găsirea mai multor clienți plătitori.