Acest articol face parte dintr-o serie de materiale prin care vrem să aflăm care sunt dorințele și previziunile mediului de afaceri pentru 2019.

---

Această imprevizibilitate nu afectează doar românii de rând, ci și antreprenorii care nu știu încă, din păcate, cum să-și facă socotelile pentru a-și duce afacerile la liman și în acest an.

Am stat de vorbă cu o serie de antreprenori de la noi ca să aflăm, din perspectiva lor, ce-și doresc de la mediul de afaceri, de la statul român și cum văd ei evoluția domeniilor în care și-au construit business-urile.

Am început cu doctorul stomatolog Ionuț Leahu, fondatorul rețelei de clinici Dr. Leahu. Continuăm seria de materiale cu Oana Pascu, fondatoarea Complice.ro, un business de cadouri experiențiale.

După 15 ani de corporație – fostă absolventă de Relații Internaționale și Științe Politice –, timp în care a lucrat pentru Connex și, ulterior, Vodafone, Oana a simțit nevoia unei schimbări în carieră și viață. A refuzat câteva oferte de a da viața de corporatist din România pe una în străinătate, și a luat o decizie crucială: de a începe un proiect antreprenorial pe cont propriu. Avea 35 de ani și era luna decembrie 2014.

Acum, Complice.ro este un business care aduce ceva altfel pe zona de cadouri, schimbând puțin paradigma cadourilor tradiționale. Clienții găsesc pe site cadouri inedite care variază de la experiențe care stimulează adrenalina, simțul vizual sau olfactiv, până la activități în compania unor celebrități, fie ei sportivi sau vedete TV.

Recent, Oana ne povestea despre planurile ei pentru dezvoltarea Complice.ro în 2019. Își dorește să dezvolte zona de cadouri pentru copii și cea de cadouri pentru familie.” Asta și pentru că, de multe ori, copiii din ziua de azi sunt obișnuiți să primească jucării și cu alte ocazii, nu doar de ziua lor. Atunci apare provocarea de a-ai găsi un cadou potrivit. Trebuie să te duci în altă zonă și cea de cadouri experiențiale este de impact. Zona de petreceri pentru copii este o altă zonă pe care ne dorim să o dezvoltăm, și foarte mult partea de timp pe care familia o petrece împreună cu copilul. Vom dezvolta și portofoliul obișnuit. Vom încerca să avem mai mulți parteneri pe aceeași zonă, ca în momentul în care avem mai multe solicitări să putem fi mai rapizi”, spunea Oana Pascu.

Nevoile antreprenorilor

Însă pentru a reuși să-și pună în practică toate planurile pentru acest an, consideră că are nevoie, din partea statului român, de stabilitate si predictibilitate din perspectiva legală și a fiscalității, de susținere pentru dezvoltare, precum și de eficientizare prin digitalizare și reducerea birocrației.

În ceea ce o privește, ca antreprenor și manager de business, Oana va continua să ofere aceleași servicii de calitate pentru a se asigura că are clienți loiali și mulțumiți.

În același timp, Oana Pascu este convinsă că în acest an vom asista la dezvoltarea creativității, în special în contextul competiției globale și a nevoii de scalare a business-urilor, precum și accentuarea nevoii de diferențiere, atât în mediul corporate, cât și în ceea ce privește viața privată: de a fi memorabil, de a surprinde, de a impresiona.

”Cred că vom vedea o creștere a dorinței de a trăi o viață cu sens. La nivel individual, presupune alinierea cu filozofii de tip "collect moments, not things" sau "hygge". La nivel de companie, presupune mai mult CSR și social impact, totul pe fondul comercialului excesiv”, spune Oana Pascu.