Mokka e un serviciu de tip „Cumpără acum, Plătește mai târziu” și se aseamănă cu ceea ce face Klarna la nivel global. Practic, ai o aplicație unde ai un cont și la comercianții parteneri poți să cumperi în rate, dar nu trebuie să-ți faci vreun card bancar. Aplicația va fi disponibilă în România în curând, noi fiind a treia țară unde serviciul e lansat.

Serviciul își permite să faci practic un credit pentru produse achiziționate online sau offline. Mokka poate fi integrată pe site-urile de ecommerce, dar au și dispozitive fizice ce pot fi montate în magazine.

Startul din România

Ștefan Vârgolici are experiență îndelungată în servicii online și antreprenoriat. Acum 10 ani a fondat o companie de web design și advertising pe care a vândut-o partenerului său de business, a lucrat la Parlamentul European, iar apoi a lucrat în România la Romsys.

Experiența sa antreprenorială s-a extins prin deschiderea unui business de escape rooms, sub brandul BreakOut, care s-a lansat apoi și în Olanda, Germania sau Serbia, unde au vândut astfel de concepte. De trei ani jumătate are la Londra Breakin Escape Rooms, unul dintre cele mai mari escape room-uri din capitala Marii Britanii. În 2018 a decis să capete experiență la compania de consultanță McKinsey, acolo unde a cunoscut-o și pe Irene Shvakman, fondatoarea Mokka.

Irene a pornit Revo Technologies, compania mamă pentru Mokka, acum opt ani și a ajuns la 7.500 de comercianți și retaileri care folosesc serviciul de plată în rate. Acum doi ani Mokka s-a extins în Polonia, unde au contracte cu sute de magazine, iar de anul trecut au demarat planurile de extindere în România.

„Am văzut o oportunitate extraordinară în România și în alte piețe din Europa de Est. Vrem să transformăm experiența de shopping și să oferim alternative la produsele tradiționale de banking pentru consumatorii mai tineri și mai activi”, spune Irene Shvakman pentru start-up.ro.

Vorbind despre România ca piață pentru un asemenea produs, ea spune că „e una dintre cel mai mari piețe din zonă și retailul crește foarte puternic. Penetrarea produselor tradiționale de banking e relativ scăzută și e o nevoie de produse alternative”, explică Irene motivația de a lansa în România după Rusia și Polonia.

Ștefan Vârgolici

Cum funcționează și când pornesc creditele prin Mokka

Ștefan Vârgolici a luat totul de la zero în România, de la găsirea un birou, până la momentul actual, când e în faza de angajare a unor echipe de vânzări. „Vom fi live într-o lună-două, suntem în faza de aprobare cu BNR pentru a primi licența de IFN”, spune Ștefan. Mokka va funcționa cu o licență de IFN pentru România.

La nivel de ce poate face Mokka, e aproape la fel precum Klarna, doar că pe alte piețe. De curând, înainte de pandemie, în România trebuiau să se lanseze și cehii de la Twisto, dar care au întâmpinat probleme și au amânat venirea în țara noastră.

„Clienții pot accesa o finanțare instantă la achiziție, ori în magazine fizice sau online, prin care obțin o limită de credit ca să achiziționeze orice vor în magazinele partenerele. Limitele la noi sunt mai mici, în jur de 3.000 - 5.000 de lei. Se face o evaluare a clientului, interogăm biroul de credite și fiecare va avea o limită personală”, spune Ștefan Vârgolici.

Finanțarea pentru cumpărături se poate face instantaneu, într-un minut, indiferent dacă ești în magazinul fizic sau online. Practic, la un magazin online în pagina de achiziție finală va avea opțiunea de a plăti cu Mokka, iar după ce-ți faci un cont cu CNP-ul și câteva date personale, poți alege din numărul de rate pe care ți-l dorești.

Conform lui Vârgolici, rata de aprobare pe piețele din Rusia și Polonia este de 75%.

Condițiile de creditare prin Mokka

Condițiile de creditare sunt cele standard impuse de BNR, cu dobânzi care pot varia, în funcție de regulamentul pentru creditele la 30 de zile sau cele pe termen mai lung. Conform lui Vârgolici, produsul standard pe care-l oferă Mokka e creditul la 30 de zile, prin care Mokka plătește instantaneu către magazinul online, iar clientul poate să plătească după 30 de zile.

De asemenea, magazinele pot să ofere clienților dobânzi personalizate, poate chiar zero, pe care să le acopere ulterior ei către Mokka.

În momentul de față, Mokka se concentrează pe câteva categorii cheie de piață, cum ar fi fashion, încălțăminte, produse pentru copii, bijuterii, produse de consum de masă din FMCG și electornice.

„Tichetele de cumpărături anticipăm că vor fi la 300-400 de lei, iar pe celelalte piețe media noastră este de 150-250 de euro”, spune Vârgolici. De asemenea, el spune că cei de la Mokka nu vor ca un client să plătească mai mult de 1-2% dobândă pe lună la o achiziție.

„Noi ne adresăm demograficului care nu dorește un card, nu vrea să fie preaprobat și să treacă prin birocrația unui card de credit. Finanțarea este instantă și practic tu ca magazin online nu mai pierzi clientul în procesul de achiziție și crești rata de retenție și de cumpărături”, spune managerul local al Mokka.

Ce câștigă un magazin dacă introduce Mokka

Dincolo de beneficiul pentru clientul final care poate achiziționa mai ușor, prin împărțirea unei achiziții în rate egale, magazinele online pot avea de câștigat cu noi metode de plată. Pandemia ne-a arătat că plățile cu cardul au crescut foarte mult, iar clienții vor dori să achiziționeze apoi în rate, pentru a putea să-și echilibreze cheltuielile lunare.

„Ne axăm pe segmente unde o creștere a volumului mediu poate fi realizată prin noi foarte rapid. În segmentul fashion observăm în magazinele din Rusia și Polonia o creștere de 3 ori a coșului mediu de achiziție”, spune Ștefan Vârgolici. Conform datelor Mokka, la un magazin de fashion din Rusia, înainte de introducerea serviciului de rate comanda medie era de 20 de euro, iar ulterior a crescut la 54 de euro.

Practic, magazinul nu mai pierde atât de mulți clienți care ar fi speriat de costul de achiziție, pentru că pot să-și întindă cheltuielile pe mai multe luni.

„Ne axăm pe finanțare la achiziție pentru cumpărături. La fashion tichetul mediu variază de la 300 la 400 de lei, la electronice între 700 și 800 de lei, iar la mobilier poți avea tichete de 1.000 - 2.000 de lei”, spune Vârgolici. Astfel, modalitatea de oferire a ratelor va fi diferită în funcție de magazin și specificul acestuia. Unele magazine pot accepta 24 de rate, dar unele pot accepta doar 3.

În cele două piețe unde activează, Mokka a reușit să atragă 4,5 milioane de clienți care au achiziționat măcar o dată, la o rată de aproximativ 3-4 achiziții pe an.

Pot fi ratele cool?

Ștefan consideră că ratele au o imagine proastă în România și să fii dator poate fi un stigmat. Dar nu trebuie să fie așa. „România e pe ultimul loc în Europa la educație financiară și vrem să învățăm oamenii că există soluții bune pentru ei”, spune acesta.

El crede că Klarna a demonstrat că ratele nu sunt uncool și faptul că iei în rate arată, de fapt, că ești responsabil și îți gestionezi finanțele.

„Până la finalul anului am vrea să avem 100-150 de comercianți cu care lucrăm, iar la fiecare comerciant ne dorim clienți noi în fiecare zi”, spune Ștefan Vârgolici.

El consideră că magazinele online, cele pe care se vor concentra momentan, pentru că pandemia de Covid-19 a făcut situația dificilă pentru cele fizice, pot avea un procent mai mare cu 30-40% de clienți care revin și datele arată că 65% din cei care folosesc serviciile Mokka devin clienți fideli ai unui magazin online. În plus, în timp, magazinele pot folosi Mokka și pentru marketing, prin mărirea limitelor unui client și promoții pentru cei care au achiziționat în mod repetat.

„În piețele cheie ale Mokka, Rusia și Polonia, am văzut un succes enorm. Serviciul nostru s-a dublat în fiecare an și e disponibil către 7.000 de magazine”, a încheiat și Irene Shvakman, fondatoarea Mokka.