Efectele pandemiei se răsfrâng și asupra modalităților în care ne desfășurăm activitatea, așteptările noastre fiind, la rândul lor, modificate și astfel apar noi provocări, atât pentru angajați, cât și pentru manageri.
În contextul în care, recent, unele companii au ales să își cheme angajații înapoi la birou, iar altele au hotărât să își desfășoare activitatea de la distanță, Microsoft a realizat un studiu cu scopul de a determina cum se raportează mii de angajați și manageri din Europa de Vest la aceste schimbări precum și care sunt așteptările lor pentru viitor.
Întrebați care sunt prioritățile în ceea ce privește afacerile lor, 95% dintre oamenii de afaceri consideră că este foarte important să adapteze și să axeze noile forme și modalități de lucru pe flexibilitate și inovație.
“Economia globală, și implicit cea locală, este tot mai digitalizată, iar provocările perioadei pe care o traversăm cu toții accentuează importanța inovației și subliniază agilitatea de care companiile au nevoie pentru a se adapta la noua experiență integrată online-offline”, afirmă Violeta Luca, General Manager Microsoft Romania.
“Componenta educațională este extrem de importantă și am observat că tot mai multe companii au început să pună un accent tot mai mare pe tot ceea ce înseamnă pregătirea propriilor angajaților lor, astfel încât aceștia să poată face mai ușor tranziția la noile modalități de lucru, fără a afecta productivitatea și capacitatea de inovare în cadrul companiei”, adaugă Violeta Luca.
Cu toate că pentru angajați este important să își desfășoare activitatea de la birou, cel puțin o parte din timp, considerând că astfel pot interacționa mai ușor, cercetarea Microsoft a arătat că oamenii și-ar dori să petreacă aproximativ o treime (31%) din programul de lucru în afara spațiului tradițional destinat acestui scop.
În plus, dacă anul trecut doar 15% dintre companii dispuneau de un set de politici și măsuri privind lucrul de acasă, în prezent 77% dintre acestea au pus la punct unul.
Totodată, studiul mai arată că 8 din 10 manageri susțin că productivitatea nu a fost afectată de lucrul de la distanță sau chiar a sporit. Mai mult, mai bine de jumătate dintre manageri, consideră că astfel își pot păstra în companii cei mai buni angajați, iar printre beneficiile pe care le semnalează angajatorii se mai numără și reducerea costurilor.
Mulți oameni de afaceri susțin că, în cazul lucrului de la distanță, provocarea nu ține de asigurarea continuității și a productivității, adevărata problemă fiind asigurarea sentimentului de coeziune în interiorul echipelor. Astfel, potrivit cercetării, principalele provocări pe care le semnalează angajații, în acest context, sunt următoarele: păstrarea culturii organizaționale, menținerea unității echipei și adaptarea la modalități de lucru individual.
Sentimentul de apartenență și lucrul în echipă influențează și gradul de inovare al unei companii. Dacă anul trecut, cercetările similare anterioare arătau că 56% dintre manageri considerau că societățile lor sunt inovatoare în ceea ce privește produsele și serviciile lor de bază, anul acesta procentul a scăzut la 40%.
De asemenea, potrivit studiului, mai bine de jumătate (57%) dintre angajații companiilor care pun accentul pe inovare și productivitate spun că pot lua decizii fără implicarea unui superior, în timp ce doar 33% dintre angajații companiilor mai puțin inovatoare simt că pot face acest lucru.
Majoritatea liderilor de echipe s-au confruntat, anul acesta pentru prima dată, cu provocarea de a-și coordona echipele de la distanță, iar potrivit rezultatelor cercetării, 61% dintre aceștia au spus că încă nu au învățat, pe deplin, cum să facă acest lucru. Pentru a-și sprijini echipele într-un mod cât mai eficient, este necesar ca managerii să dispună de o serie de noi abilități specifice modalităților și condițiilor de lucru actuale.
Cercetarea Microsoft a fost desfășurată în august 2020, de KRC Research în parteneriat cu Boston Consulting Group, în 15 țări din Europa de Vest (Austria, Belgia, Danemarca, Elveția, Finlanda, Franța, Germania, Italia, Irlanda, Marea Britanie, Norvegia, Olanda, Portugalia, Spania și Suedia), având un eșantion reprezentativ de aproximativ 600 de respondenți (500 de angajați și 100 de manageri) care activează în principalele domenii de activitate, în fiecare dintre state.