Ei sunt susținuți de părinții conștienți că acest gen de skill-uri sunt esențiale pentru a-i pregăti pe cei mici pentru joburile viitorului.
MindHub, rețeaua de programare dedicată copiiilor și adolescenților cu vârste între 6 și 16 ani, prezentă pe plan local din 2019, observă similarități foarte mari între copiii români și cei din alte state europene în care operează, având aceleași abilități și interese. Indiferent de unde provin, ei sunt îndrăgostiți de tehnologie, computere, tablete și, mai ales, de roboți. În ultimul an, părinții au înțeles că timpul suplimentar petrecut de copii acasă ar trebui valorificat și au început să se concentreze pe a transfera aceste interese naturale ale celor mici către dezvoltarea abilităților digitale necesare joburilor viitorului.
“2020 a fost un an plin de provocări și cu un impact uriaș asupra multor afaceri, inclusiv asupra noastră. Acum un an reușeam să transferăm în online toate cursurile din portofoliu. Absolut toți cursanții MindHub au învățat online în primele luni ale pandemiei, iar trainerii au reușit să-și adapteze clasele la noul format de predare. Încă de la început, copiii au învățat cum să lucreze și să colaboreze în clase virtuale. Cursurile online au fost concepute în așa fel încât să reproducă cât mai fidel atmosfera din offline, iar elevii au fost foarte încântați. În prezent, academia oferă atât cursuri online, cât și offline, cu măsuri stricte de distanțare fizică și toate celelalte precauții necesare pentru a minimiza riscurile pentru copii și personal. Pandemia ne-a ajutat să abordăm noi metode și instrumente educaționale, iar digitalizarea este, acum, percepută ca un tool firesc pentru învățare”, precizează Polly Yankova, fondator al rețelei MindHub.
1.000 de copii și adolescenți din România au învățat să programeze cu ajutorul jocurilor și al roboților în 2020
Dezvoltarea MindHub în România s-a suprapus cu perioada de pandemie, organizația deschizând jumătate din școli după martie 2020. Până în prezent, aproximativ 1.000 de copii și tineri au urmat cursurile sale de programare. Academia are în plan să-și dubleze numărul de studenți anul acesta, dar și să crească numărul de traineri din școli la 60 de mentori.
“Avem în plan să creștem rețeaua de centre din România cu șapte locații noi până la finalul anului 2021. Mai mult decât atât, ne propunem să ne diversificăm cursurile pentru adolescenți (categoria de vârstă 10-15 ani), iar din 2022, să introducem și cursuri pentru un nou segment - tinerii cu vârste cuprinse între 16-18 ani. Acestea din urmă vor fi cursuri profesionale, de specializare, adresate tinerilor care urmează să-și aleagă cariera”, a adăugat Polly Yankova. ”Majoritatea părinților preferă să-și înscrie copiii la cursuri offline, dar noi lucrăm în regim hibrid. Suntem pregăți să rămânem 100% online, dacă legislația și timpurile o vor impune”, a mai explicat ea.
Potrivit reprezentanților academiei, în prezent, majoritatea părinților preferă cursurile offline pentru cei mici, din varii motive: copiii au posibilitatea de a socializa unii cu alții, de a învăța și de a se juca cu device-urile preferate, în special cu roboții, frecvent utilizați de academie în timpul cursurilor, dar și pentru că, astfel, adulții reușesc să desfășoare diverse alte activități cât timp copiii sunt prezenți în sălile de curs. Mai mult, părinții din România sunt îngrijorați cu privire la calitatea educației online din școlile de stat, considerând că orele predate astfel sunt deficitare, punctează experții academiei. “De aceea, noi le oferim părinților posibilitatea de a participa la lecții online de probă, pentru a se convinge cum trainerii reușesc să-i atragă pe cei mici și să lucreze foarte bine cu ei, chiar și de la distanță. Noi nu vedem online-ul ca fiind o barieră în calea către o educație bună – dimpotrivă, am luat toate măsurile necesare pentru a ne asigura că putem duce avantajele unei educații în programare către un număr și mai mare de copii, indiferent de locația fizică în care se află aceștia și de restricții, ajutându-i să învețe și să își dezvolte în continuare abilitățile chiar și în acest context dificil”, a subliniat fondatoarea rețelei MindHub.
Cursurile se predau în limba română și se concentrează, în principal, pe dezvoltarea gândirii logice și analitice a copiilor, lucru care îi ajută pe aceștia din urmă să rezolve probleme în situații reale. Prin intermediul limbajelor de programare, ale căror secrete le deslușesc începând de la vârsta de șase ani, și pe măsură ce învață să-și dezvolte propriile jocuri, copiii devin concentrați asupra a ceea ce fac și reușesc să rămână entuziasmați pentru a-și duce sarcinile la bun sfârșit. De altfel, învățând cum să programeze roboți pentru diferite activități, copiii observă cum sunt implementate programele lor într-un mediu real. Majoritatea cursanților organizației au, în acest moment, vârste cuprinse între 6 și 11 ani.
Cursurile de programare susținute de 35 de mentori în centre din toată România au loc, în acest moment, atât online, cât și față-în-față, academia funcționând într-un sistem hibrid. Dacă situația sanitară și autoritățile o vor cere, MindHub este pregătită să mute toate clasele integral în online.