Seria Totul despre bursă este realizată alături de partenerii noștri de la compania de brokeraj Tradeville. Pe parcursul a 6 materiale video vom realiza un ghid pentru companiile care iau în considerare listarea pe bursă. Ne dorim să le explicăm avantajele listării pe BVB, dar și provocările, atât fondatorilor, cât și posibililor investitori.
Așa cum am spus și în episoadele anterioare, listarea de bursă aduce un plus de vizibilitate și de prestigiu companiilor care aleg să facă acest pas, și, în plus, face legătura între antreprenorii care au nevoie de finanțare și investitorii care au la dispoziție fondurile care pot sprijini dezvoltarea acestor afaceri.
În primele 10 luni ale lui 2021, pe piețele administrate de BVB au fost listate 25 de emisiuni de obligațiuni, 9 noi emisiuni de titluri de stat și 19 emisiuni de acțiuni. Spre comparație, în cei 9 ani precedenți acestuia, listările de acțiuni însumate au fost doar 16. Rundele de finanțare derulate însumează peste 1,5 miliarde euro.
Care sunt condițiile generale de listare a unei companii pe BVB
BVB administrează 2 piețe: piața reglementată și piața AeRO. Potrivit aceluiași raport, capitalizarea totală a societăților de pe Piața Reglementată și AeRO a ajuns la 232 miliarde lei (echivalentul a 47 miliarde euro) la final de octombrie, o creștere de peste 40% obținută doar în acest an.
Așa cum ne precizează Ovidiu-George Dumitrescu, CFA, director adjunct al companiei de brokeraj TradeVille, pentru început trebuie să spunem faptul că doar societățile pe acțiuni de tip deschis pot avea acțiuni sau obligațiuni listate la Bursa de Valori București.
Pentru listarea pe piața AeRO condițiile sunt simple: o valoare estimată de minimum 250.000 de euro (echivalent în lei), situații financiare auditate pentru ultimul an încheiat, un free-float de minimum 10% sau un număr de cel puțin 30 de acționari.
De asemenea, trebuie să întocmești un Memorandum de listare, să numești un consultant autorizat pentru cel puțin primul an de la listare și să înființezi un consiliu de administrație format din cel puțin 3 persoane.
Pentru a intra pe piața reglementată a BVB, regulile sunt ceva mai stricte: trebuie să existe un Prospect de listare aprobat de ASF, o capitalizare anticipată de cel puțin 1 mil. de euro (echivalent în lei) și cel puțin trei ani de activitate dintre care cel puțin ultimii doi ani încheiați să fie auditați.
În plus, raportările financiare trebuie să fie în format IFRS, să ai un consiliu de administrație (preferabil format din 5 sau mai mulți membri), un departament de relații cu investitorii dedicat și două persoane desemnate pentru relația cu piața.
Care este procesul listării pe BVB?
Sunt câteva elemente esențiale pe care o companie trebuie trebuie să le ia în calcul în procesul listării pe bursă:
- Analiza inițială – de ce ți-ai dori să faci acest pas.
- Contractul de intermediere cu brokerul autorizat, pentru că așa cum spuneam într-un video anterior, înainte de a face primii tăi pași pe bursă, trebuie să ții cont că listările și investițiile pe piețele de capital se fac prin intermediul unui broker autorizat, așa cum este TradeVille.
- Transformarea în S.A. și adaptarea actului constitutiv la regulile pieței.
- Auditarea situațiilor financiare (pe ultimul an încheiat).
- Întocmirea documentației de oferta publică sau plasament privat.
- Derularea ofertei / plasamentului.
- Înregistrarea rezultatelor ofertei / plasamentului la Registrul Comerțului.
- Acordul de principiu de la BVB.
- Aprobarea listării de către ASF.
- Acordul final și listarea efectivă la BVB.
Părțile implicate în procesul listării
Am discutat despre procesul din spatele listării, așa că este cazul să menționăm și care sunt părțile implicate în acesta.
Pe scurt, părțile implicate în procesul listării sunt compania (emitentul), brokerul, auditorul financiar, avocatul specializat în piață de capital, compania de PR specializată, BVB, Depozitarul Central, ASF și, desigur, investitorii.
Indiferent de piață, sunt implicate aceleași părți, doar că nivelul de detaliu în cazul pieței reglementate este unul mai mare, iar prospectul astfel redactat trebuie să se conformeze rigorilor regulamentelor UE și să fie aprobat de către ASF anterior începerii ofertei.
Aceste distincții fac ca durata până la obținerea banilor (“Time To Money”) prin derularea unui plasament privat să fie, în general, cu 2-4 luni mai mic decât pentru o oferta publică.
Care sunt diferențele dintre emisiunea de acțiuni și emisiunea de obligațiuni și cum alegi între ele?
Dacă iei în calcul listarea pe BVB, trebuie să mai știi că, pe ambele piețe ale Bursei de Valori București pot fi emise acțiuni sau obligațiuni.
Obligațiunile sunt o formă de creditare, așa cum ne explică Ovidiu-George Dumitrescu, CFA, director adjunct al companiei de brokeraj TradeVille.
În esență, banii primiți trebuie returnați (cel târziu la scadența finală a obligațiunii), iar dobânda este plătită periodic, cel mai frecvent fiind intervalul de 6 luni.
În schimb, obligatarii nu au drept de vot în AGA și nici drepturi privind distribuirea eventualelor dividende.
De partea cealaltă, acțiunile nu necesită returnarea capitalului sau vreo contraprestație în mod obligatoriu.
Totuși, toți acționarii ordinari au drepturi egale (proporțional cu procentul deținut din capitalul social al companiei).
Astfel, ei trebuie să poată participa în AGA și să primească dividende sau alte distribuiri în proporția cuvenită deținerilor lor de acțiuni.
Reprezentantul TradeVille mai adaugă faptul că există și instrumente financiare care sunt undeva între cele două, ca de exemplu obligațiuni perpetue sau acțiuni preferențiale.
În opinia sa, tinzi să alegi emisiunea de obligațiuni când ai o rată de îndatorare redusă (de exemplu, sub 50%).
Altfel, este mai prudent să atragi capital propriu atunci când piața de capital se află într-un moment bun deoarece acesta este capitalul cel mai răbdător dintre toate.
Totul despre Bursă - Ce faci după listare
Felicitări! Ai îndeplinit toate criteriile pentru listare și ai făcut toți pașii necesari pentru a-ți lista compania pe BVB. Și acum? Ce faci după listare? Am aflat câteva lucruri foarte importante tot de la directorul adjunct al companiei de brokeraj TradeVille.
Astfel, după listarea pe piață aleasă, AeRO sau piața reglementată, o companie trebuie să aibă în vedere implementarea strategiei de PR și Comunicare cu piața stabilită cu compania de PR aleasă.
În plus, trebuie să își optimizeze fluxurile interne în așa fel încât acțiunile de comunicare / raportare sau interdicțiile impuse de normele pieței să devină o obișnuință și, desigur, să se concentreze pe îndeplinirea planurilor de dezvoltare.
De exemplu, pe piața AeRO trebuie emise raportări financiare semestriale și anuale (acestea din urmă fiind auditate) – conform unui calendar financiar publicat la BVB.
Mai trebuie raportate diverse evenimente importante în viață companiei (inclusiv modificări majore în structura acționarilor, convocările AGA sau raportul de remunerare a administratorilor și a conducerii executive companiei).
Pe piața reglementată se mai adaugă unele obligați printre care, de exemplu, emiterea de raportări financiare trimestriale (pentru T1 și T3) dar și a unei raportări financiare anuale preliminare.
Alături de toate cele de mai sus, este bine ca societatea să aibă în vedere și continuarea de operațiuni de atragere de capital (prin acțiuni sau obligațiuni) și de recompensare a investitorilor prin acțiuni gratuite sau dividende.
În episodul de azi am văzut ce presupune, în general, listarea unei companii pe BVB. În următoarele materiale din proiectul Totul despre Bursă, pe care-l realizăm alături de compania de brokeraj TradeVille, vom discuta despre fiecare dintre cele două piețe ale BVB.