GuidefAI face practic manuale digitale de instrucțiuni. Fie că vorbim de dispozitive fizice la care încă păstrăm punga cu manuale, fie pentru folosirea unor servicii online. E simplificarea acelor căutări haotice pe Google pe care le facem atunci când chiar avem nevoie de o informație despre un produs.
Echipa a fost fondată de Paul Muntean, un antreprenor cu 12 ani de experiență. A trecut de la crearea de jocuri, la spații de coworking, până când a ajuns în punctul în care și-a putut pune cunoștințele la muncă pentru crearea GuidefAI.
Punctul de plecare pentru produsul GuidefAI
Totul a plecat de la o problemă simplă. Mașina de spălat vase din biroul echipei lui Paul Muntean avea erori. Dar nu mai aveau manual de instrucțiuni și până să caute pe internet modelul exact a durat mult. Atunci s-a născut ideea inițială din spatele GuidefAI.
“Trăim în epoca informației și vitezei, dar când cumperi un produs ai un manual de hârtie de 15 pagini, cu toate limbile și cele mai mici fonturi. Înțelegerea produsului ar trebui să fie o experiență plăcută. Iar noi românii avem punga cu pungi și sertarul cu manuale”, spune Paul Muntean.
Soluția lor este un portofel digital al fiecărui produs, care conține manuale, dar și alte documente, cum ar fi garanția sau certificatul de autenticitate. Astfel, intrăm în epoca digitală și, în același timp, nu mai folosim atât de multă hârtie.
În plus, problema comercianților poate fi comunicarea cu clienții după achiziție.
“După cumpărare, în loc să se formeze o relație, totul se termină cu o despărțire. Acest manual digital este un nou canal de comunicare direct între producător și client, bazat pe utilitate și beneficiu. Producătorul poate actualiza informația sau rula campanii de fidelizare”, explică Paul Muntean. De altfel, totul poate fi făcut ori printr-un QR pe site-ul producătorului sau, de ce nu, chiar pe un produs fizic.
Companiile care vor să folosească astfel de soluții își fac un cont pe site și în 5 minute pot avea un manual digital și un cod QR. Pentru că soluția este una care să nu necesite cunoștințe tehnice.
“Clientul nostru introduce informația și capitolele, iar platforma noastră se ocupă de restul. O bună analogie ar fi un produs cum este Canva”, spune Paul Muntean.
Cât de des sunt utilizate manualele de instrucțiuni?
Cât de mare e problema sau oportunitatea pentru GuidefAI? Conform studiilor realizate de startup-ul românesc, majoritatea utilizatorilor caută pe Google sau YouTube.
“Modul de livrare e atât de învechit și tehnic, încât lumea preferă să se ducă pe Google. 70% din produsele deteriorate sau stricate sunt cauzate de utilizator, iar 37% din produsele returnate și considerate stricate încă sunt funcționale”, explică Paul. Practic, clienții renunță la produse pentru că nu știu ce să facă dacă acestea nu funcționează simplu sau cum se așteaptă ei. Și nici nu știu de unde să ia informație oficială, așa că apelează la tutoriale pe YouTube.
Astfel, cu ajutorul GuidefAI, interactivitatea poate fi construită prin multe feluri. Clienții pot avea ghiduri video, animații, formulare și campanii.
Startup-ul se adresează în principal producătorilor de electronice și electrocasnice, celor de aparatură medicală, dar explorează și alte domenii, unele care sunt mai departe de scopul inițial pentru care au construit produsul.
“Avem o colaborare cu o bancă din România pentru instructajul personalului. De cele mai multe ori procedurile interne trebuie furnizate angajatului, iar soluția noastră e un mediu mai facil pentru aceste informații”, explică Paul Muntean.
Pe lângă această extindere a domeniilor care pot fi ajutate de GuidefAI, românii au adăugat și inteligență artificială pentru analizarea manualelor urcate de companii și marcarea diferitelor elemente, pentru automatizare și pentru o implementare mai rapidă.
“Sistemul face distincția între paragrafe, imagini, atenționări. Avem nevoie de aceste date pentru a putea integra modele agreate de UE și pentru a le aranja într-un mod dinamic”, spune Paul.
Cu ajutorul produsului, rezultatul final este un manual digital pe capitole, ușor de parcurs, accesibil prin scanarea unui cod QR. De asemenea, clienții pot avea acolo și garanția, certificat ul de autenticitate și alte funcționalități dorite de producător, cum ar fi discount-uri sau promoții la produse conexe.
O soluție inclusiv pentru administrația publică
Dar cum ar fi dacă administrația publică ar putea folosi un asemenea produs? Ei bine, Paul Muntean crede că este posibil.
“Instituțiile pot beneficia de soluția noastră prin digitalizarea documentelor, formularelor sau procedurilor. Cât proces în spate există pentru a printa o hârtie cu 5 pași? Foarte mult. Soluția noastră ar putea ajuta administrația să pună la dispoziția cetățenilor formulare și informații necesare prin ghiduri digitale interactive”, explică acesta.
Totul ar fi accesibil printr-un link sau un cod QR, iar informațiile ar putea fi salvate în telefon.
Investiții și planuri pentru GuidefAI
GuidefAI se axează acum pe dezvoltarea platformei și a obținerii de noi clienți.
Au ridicat o rundă de investiții de 130.000 de euro de la Sorin Vișenescu și urmăresc o rundă de investiții de 250.000 de euro pentru a mări echipa și a continua dezvoltarea.
Paul consideră că, din păcate, există o reticență a investitorilor pentru finanțarea early stage a startup-urilor. “Multe fonduri din România omit viziunea. Totul a devenit pragmatic și rece. În early stage e foarte greu să te conformezi acestor cerințe. Fondurile din afară urmăresc să prindă the next big thing, iar la noi mi se pare că se urmărește the next safer thing”, consideră Paul.
De altfel, când vorbește despre ecosistem, transmite un mesaj excelent. Puține startup-uri din România reușesc în străinătate. Iar pentru succes tot ecosistemul ar trebui să contribuie și să renunțe la ostilități, ego și competiție.
Sfaturi pentru fondatorii de startup-uri
L-am întrebat pe Paul Munteanu ce sfaturi ar avea pentru alți fondatori, venite din experiența sa de participare la acceleratoare.
El consideră că în primul rând fondatorii ar trebui să aplice și apoi să se dedice.
“Chiar dacă este un program intens, este unul bine structurat și ieși cu tot ce-ți trebuie ca să mergi mai departe. De la pitch, business plan, structură, scenarii. E esențial să-ți iei informația din locurile potrivite, ori un accelerator este modul cel mai sănătos și productiv”, consideră fondatorul GuidefAI.
GuidefAI a fost parte a cohortei acceleratorului InnovX-BCR în 2022, iar Paul menționează că experiența a fost utilă pentru că au căutat să înțeleagă mai bine mediul de startup-uri și să obțină răspuns la câteva întrebări.
“Am primit mult mai mult decât ne așteptam. Am reușit să punem la punct lucruri și am adunat maturitatea necesară pentru a porni a la drum. De asemenea, există viață după accelerare, pentru că InnovX este o comunitate dincolo de program”, explică Paul.