Assassin's Creed este o franciză cu vechime în industria jocurilor video, una care s-a schimbat și a evoluat. În bine sau în rău? Depinde pe cine întrebi. Valhalla a fost un joc uriaș cu multe elemente RPG și cu mult accent pe acțiune. Un joc care nu a fost pe placul fanilor primului titlu din serie, dar care mie mi-a plăcut, însă eram și investit în universul vikingilor.

Ubisoft a ascultat feedbackul și Mirage este o întoarcere la origini pe care fanii francizei o vor aprecia. Un joc unde stealth-ul este principalul punct de atracție, nu acțiunea, iar povestea este condensată într-un spațiu mai mic și un timp mai scurt.

Ce se întâmplă în Mirage

Mirage îl are în prim plan pe Basim, un personaj pe care l-am întâlnit în Valhalla în tabăra lui Eivor. Acțiunea are loc înainte de Valhalla, pe vremea când Basim era doar un hoț care dorea mai multe de la viața lui. Este o poveste care poate fi înțeleasă și de cei care nu au jucat Valhalla sau care nu au mai jucat un titlu Assassin's Creed de mult.

Fără spoilers, în Mirage urmărim evoluția lui Basim de la un simplu hoț la un maestru asasin, ce luptă împotriva facțiunii „The Order” și astfel să scape Bagdadul de corupție și de influența lor malefică. Este o poveste tipică Assasins Creed. Este una destul de bună, dar care nu rupe gura târgului. Sunt misiuni clasice în stilul AC cu voice acting destul de bun în cele mai multe situații, însă mai sunt și dude, ca să zic așa.

Cum spuneam, Mirage este o întoarcere la origini, iar asta se reflectă în gameplay, dar și în storytelling. Majoritatea misiunilor implică spionaj, adunare de informații, asasinare sau alte asemenea lucruri. Poveștile te poartă prin Bagdad, dar și prin împrejurimi. Pe măsură ce avansezi în poveste și Basim devine mai experimentat, acesta obține skill points ce pot fi investite în diferite abilități care-l transformă într-un luptător și asasin mai bun. La fel ca și povestea, aceste abilități sunt orientate în jurul ideii de stealth și asasinare și câștigi abilități care te ajută să reacționezi mai rapid, să vezi mai bine inamicii și așa mai departe.

Prezentare

Jocul este open world și poți explora Bagdadul oricum dorești, dar ți se recomandă anumite ranguri pentru anumite zone din oraș. În aceste zone vor fi misiuni mai dificile, mai mulți inamici și îți va fi mai greu să le rezolvi fără acces la anumite abilități și gadgeturi. Acestea se deblochează pe măsură ce explorezi povestea principală. La început ai acces la cuțite pe care le poți arunca, apoi deblochezi un alt gadget la alegere, apoi altul și tot așa. Astfel jocul este mai linear și bazat pe progresul questului principal. Poți să faci zeci de misiuni secundare însă nu vei deveni neapărat overpowered pentru că nu vei fi deblocat acele gadgeturi și abilități. Mie mi-a plăcut foarte mult asta și sper să fie păstrat și pentru următorul joc din serie.

Înainte să intru în mai multe detalii despre gameplay vreau să vă spun pe scurt cât de bine se prezintă jocul la capitolul prezentare. Deși jocul folosește același engine Ubisoft Anvil ca și Valhalla, Mirage arată și mai bine, e și mai atmosferic. Ubisoft recreează cu success Bagdadul acelei perioade, nu că aș știi cum ar arăta, dar îi dă viață și mi-a plăcut mult cum a fost folosită lumina, praful, nisipul pentru a te aduce în lumea jocului. La această imersiune contribuie din plin și muzica cu influențe arăbești. De asemenea, dacă ești nostalgic după primul Assassin's Creed atunci poți aplica filtrul AC din setări ce aplică un tint albastru imaginii și astfel readuce în prezent look-ul primului joc. Mirage nu este lipsit de bug-uri sau glitch-uri, însă experiența a fost una destul de smooth și în plus Ubisoft pregătește un patch pentru ziua lansării. Jocul a rulat foarte bine pe un laptop cu o placă video Nvidia RTX 4060 la setări grafice high și rezoluție QHD. Cu DLSS Native, adică fără upscaling, am avut în jur de 50-60 FPS și cu DLSS Quality am avut între 80-100 de FPS.

Din nou, Ubisoft sper să învețe că mai puțin, dar mai bine șlefuit este mai bine decât mai mult, dar plin de bug-uri.

Gameplay Assassin's Creed Mirage

Revenind la joc, Ubisoft aduce o structură mai organică de misiune. Ai un anumit obiectiv final, însă pentru a ajunge la el trebuie să descoperi anumite indicii, informații și Basim trebuie să se ducă în locul X pentru a afla mai multe, apoi în locul Y să vadă ceva pentru a găsi locația finală pentru îndeplinirea obiectivului. De asemenea, jocul nu-ți dă fix locul unde se află ceva ce trebuie să furi, de exemplu, ci doar o zonă generală. Sau afli că există o intrare secretă în partea de sud vest a clădirii, ca să o găsești trebuie să te duci în zonă și să o descoperi.

Basim trebuie să asculte, să vadă, să analizeze și să utilizeze vulturul său pentru a găsi ținta. Un sistem bun care nu-ți dă mură-n gură, dar nici nu te lasă complet de capul tău. Pentru mine este unul perfect.

Basim poate fura, arunca cu cuțite, grenade de fum, asasinează și se furișează. Este și luptător, dar nu în genul lui Eivor. Are un cuțit și o sabie și atacuri simple și unele mai grele. Combatul aici se bazează pe pararea loviturilor și pe ferire. Practic Basim parează și oponentul e deschis la un atac letal sau la o lovitură puternică.

Destul de simplu, însă timingul pentru parare e ciudățel și culoarea inamicului atunci când face un atac normal și unul care nu poate fi parat este destul de similară și (oranj-galben și roșu) și mie mi-a fost mai dificil să le ghicesc mișcările.De aceea eu tot timpul am preferat abordarea stealth aici, spre deosebire de Valhalla unde mergeam pe atac de cele mai multe ori.

Jocul este făcut în așa fel încât să alegi abordările stealth, asasinările, iar dacă ești detectat să fugi și să te ascunzi, apoi să o iei de la capăt. Poți încerca să te lupți cu toți, dar inamicii te pot copleșii ușor. Sistemul de stealth nu este cel mai complex sau realist, ci unul funcțional. Te ascunzi, omori un inamic, treci la următorul. Patrulele nu observă oamenii dispăruți de la post și câteodată tu te poți lupta în curte, dar gărzile de la intrare nu reacționează. Câteodată gărzile te observă destul de greu și nu te văd deși pare că ai în câmpul lor vizual. Sau dacă observă un cadavru devin agitați pentru 30-60 de secunde apoi revin la normal. Sincer, mie îmi convine sistemul deoarece nu este unul foarte drastic și e bun pentru cei ca mine care nu au răbdare să analizeze toate patrulele și posibilitățile de atac.

Apropo de asta, misiunile pot fi abordate în mai multe feluri și tu decizi cum vrei să le rezolvi. Ca să intri într-o închisoare poți distrage gărzile de la intrare cu ajutorul unor mercenari, poți să cauți o intrare secretă.

Ai arme și armuri pe care le poți dobândi și îmbunătății la vânzători și armele pot primi mai mult damage, în timp ce armurile primesc mai mult bonus pentru un anumit aspect: șanse mai mici să fii detectat când te miști etc. Există și culori pentru a-ți schimba look-ul armurilor și diferite tipuri de mounts pentru plimbări.

Gameplay-ul este unul care se completează bine. Faci misiuni principale ca să progresezi povestea și să deblochezi gadgeturi și abilități, faci misiuni secundare și explorezi pentru a obține ingrediente pentru upgrade-uri și item-uri noi. Este suficient de interesant și logic cât să te facă să joci povestea principală, dar să mai faci și câteva misiuni secundare.

Ca să închei, Assassin's Creed Mirage este un joc bun, un joc pe care fanii primelor titluri din serie îl vor aprecia foarte mult, însă va fi atrăgător și pentru fanii celor mai recente jocuri din serie deoarece este distractiv, iar stealth-ul nu este foarte dificil. În același timp, nu este un joc care să se depărteze prea mult de rețeta clasică de joc Assassin's Creed . Deci dacă nu prea ți-au plăcut jocurile Ubisoft din această serie, nu cred că Mirage îți va schimba gândul.