Articol semnat de Lavinia Pavel, fondator White PR, o agenție de relații publice orientată către afacerile mici și medii. Portofoliul agenției cuprinde peste 150 de conturi de clienți din diverse industrii: asigurări, construcții, sănătate, frumusețe, FMCG, legal, retail. Lavinia are peste 15 ani de experiență în consultanță de business pe zona de online și 12 ani de exeperiență în zona de comunicare corporate și de brand și a pus umărul la construcția a peste 50 de start-up-uri.


Cea mai importantă parte din munca unui om de PR, fie intern companiei, fie dintr-o agenție de profil, fie freelancer, este strategia de PR. În traducere liberă, acest concept presupune să te asiguri că modul în care este comunicat brandul tău va duce la atingerea obiectivelor de business. Înseamnă că PR-ul, de orice natură ar fi el, are ca scop comunicări în context și KPI specifici, indiferent dacă vorbim despre: articol pentru presă, postări în social media, activări cu influencers, evenimente, interviuri, etc.

7 pași simpli pe care orice start-up îi poate face pentru a se asigura că toate comunicările pe care le face au sens și sunt integrate într-un context care îl poate ajuta:

Raspunde la întrebarea DE CE

Construirea unei strategii de comunicare nu funcționează dacă nu știi cine ești și care este scopul tău în viață/în business. Deși ar putea părea un exercițiu simplu, găsirea unui răspuns bun cu o singură frază la întrebarea „De ce faci ceea ce faci?” este, de fapt, un proces foarte greu. Încearcă.

Povestea este obligatorie

Trebuie să construiești „povestea brandului” și, fie că pui acest lucru pe site-ul propriu, îl lipești pe un afiș sau îl uiți într-un sertar, trebuie să explice ce face startup-ul, de ce a luat naștere, și cum îți vezi locul în lume. Pentru că: oamenii cumpără de la oameni și oamenii cumpără povești înainte de a cumpăra lucruri.

Clarifică-ți obiectivele

Stabilirea obiectivelor începe cu DE CE, partea din strategie trecută cu vederea de cele mai multe ori. Amintește-ți că există două tipuri de obiective: cele de business și cele de comunicare. În timp, s-ar putea schimba între ele, dar cele de comunicare trebuie întotdeauna să le servească pe cele de business.

Exemplul nr. 1

Obiectiv de business: să angajezi 100 de persoane pentru diverse departamente.

Obiectivul de comunicare: îmbunătățirea brandului de angajator în rândul comunității, astfel încat angajații să își dorească să fie angajați de brandul tău.

Exemplul nr. 2

Obiectiv de business: să crești marjele de profit ale unor produse alimentare sănătoase cu 70%.

Obiectiv de comunicare: poziționarea produselor respective ca produse premium pentru stilul de viață, devenind lider de opinie pe zona de stil de viață sănătos.

Definește-ți publicul țintă

Având în vedere obiectivele tale, întreabă-te: la cine trebuie să ajung și de ce? Deși ar putea exista diferite audiențe pentru diferite obiective, ar trebui să ai o idee clară despre tipul de persoană la care vrei să ajungi, luând în considerare cât mai multe detalii: vârstă, studii, detalii demografice, dacă este căsătorit și dacă are copii, ce pasiuni are și unde își petrece timpul liber, cum își petrece ziua, cât timp are, ce este probabil să urmărească, să citească sau să asculte? Definirea publicului țintă te ajută să-ți definești tonul și limbajul.

„Nu presupune niciodată că publicului îi pasă de brandul tau. În esență, el dorește doar soluții la problemele sale.”

Alege cu grijă canalele de comunicare

Toata lumea se întreabă cum să aleagă între numeroasele canalele de promovare/comunicare pe cele mai potrivite pentru afacerea sa. Însă alegerea lor ar trebui să fie o etapă firească după ce definești care sunt publicurile tale țintă- cele principal și cele secundare. Dacă răspunsul la întrebarea: „Mesajul meu ajunge la publicul meu țintă?” este „DA”, atunci decizia de a face orice activitate de comunicare – indiferent că este vorba de un interviu, un eveniment sau un articol – ar trebui să fie simplă. Folosește regula asta simplă ca să alegi canalele de comunicare pentru brandul tău.

Cele mai multe start-up-uri se lovesc de faptul că vizează doar prezența în mass-media și sunt dispuse să plătească pentru un advertorial, uitând de faptul că cititorii nu apreciază materialele publicitare la fel de mult ca poveștile. Noi le recomandăm clienților să înceapă comunicarea pe canalele proprii: newsletter, canalele de social media, evenimente, înainte de a se decide să învestească în presă. Și dacă totuși își doresc să investească în presă să apeleze la agenții specializate, pentru ca aparițiile lor să fie unele care să le aducă valoare.

Stabilește-ți câțiva piloni de comunicare

Aceasta este etapa care îi dă cel mai mult de furcă unui antreprenor pentru că acum este momentul în care va produce conținut care să îi servească obiectivele stabilite, să conteze pentru publicul țintă și care să fie adecvat canalelor de comunicare alese.

Acum este momentul în care antreprenorul ar trebui să definească câțiva „stâlpi” de conținut care să-i sprijine strategia de comunicare. Vorbim aici despre mesajele cheie cu care îți dorești să te asocieze clienții!

Urmatorul pas: gândește-te la 2-3 idei de conținut sau articole pentru fiecare dintre acești stâlpi de comunicare. De exemplu, încearcă să răspunzi, cu articole, la întrebările:

  • - Povestea ta - de ce faci ceea ce faci?
  • - Ce faci și de ce o faci mai bine decât alții?
  • - Ce aduci nou pe piață? Cum îmbunătățești viața oamenilor?

Imaginează-ți acești stâlpi ca niște repere pentru întregul conținut de promovare și planifică-ți activitatea de comunicare în jurul lor.

Și, desigur, nu uita că și clienții pot fi o sursă de conținut: fotografii sau chiar testimoniale video. Uneori trebuie doar să îi întrebi.

Execuția nu poate exista în afara strategiei de comunicare

În acest moment, ai toate piesele unei strategii și a venit timpul să o pui în aplicare. Este un motiv important pentru care fondatorii de start-up-uri ar trebui să fie practici în construirea strategiei lor de comunicare: nu se poate ajunge la pasul de execuție până nu ai o idee clară a pașilor 1-6.

Din păcate, cele mai multe start-up-uri apelează la o agenție de PR doar pentru pasul 7 (fie pentru că agențiile nu le propun și partea de strategie, fie antreprenorul consideră că este prea scump să parcurgă toți acești pași și se grăbește să ajungă la rezultate), iar rezultatele obținute în 99% din cazuri sunt sub așteptări.

Câteva link-uri către articole din online și apariții în presa scrisă nu vor produce nicio diferență pentru un start-up, în primul rând pentru că, fără a avea apariții în publicații relevante pentru publicul tău, exact pe subiecte de interes pentru acesta, aparițiile respective sunt ca și inexistente. Apoi, o simplă apariție într-o publicație sau o apariție la șase luni are fix același efect: egal cu zero.

Da, să promovezi un start-up nu e ușor. Gândește-te că trebuie să înșurubezi un nou brand în conștiința colectivă, să-l pui să se lupte cu mărcile consacrate din domeniul său de activitate și să-l echipezi pentru reușită, în dorința de cumpărare a publicului, prin ceva: fie povestea, fie calitatea, fie prețul, de pildă.

Dar acum știi care sunt pașii corecți pe acest drum. Tratează-l pe fiecare cu atenție și autenticitate, iar rezultatele nu se vor lăsa așteptate.