Antreprenoarea Alison Davis scrie în revisa "Inc" despre importanta ascultării active din partea liderilor de companii. Ea consideră că nu poți fi un manager bun dacă nu știi să asculți. Pentru că da, și asta se învață.

"E o responsabilitate pe care ți-o asumi, să înțelegi oamenii. Trebuie să pui deoparte prejudecățile și credințele tale, anxietățile și interesul propriu, pentru a putea să privești lumea prin ochii celuilalt", scrie Alison Davis.

Care sunt cele mai mari obstacole în calea ascultării active? Identifică-ți și tu defectele:

Cititorul de minți

"Acesta încearcă să afle ce gândește celălalt, ce simte, și nu e la fel de atent la cuvintele pe care le spune. E mai atent la intonație, la modul în care o spune, pentru a încerca să vadă dincolo de cuvinte"

Filtrarea conținutului

"Asculți doar anumite lucruri care te interesează, nu pe toate. Practic, de multe ori se evită tot ce ar fi negativ, critic sau neplăcut. Ca și cum lucrurile nu ar fi spuse. Nu ți le mai amintești"

Judecățile

"E o provocare majoră pentru lideri, mai ales când au de-a face cu persoane care sunt considerate problemă. Dacă judeci pe cineva și crezi că e prost sau necalificat, nu asculți ceea ce are de spus, de fapt. Știi că ai judecat pe cineva dacă ai deja o opinie înainte să deschidă gura"

Sfătuitorul

"Poți să fii un om care rezolvă problemele, să sari în ajutorul tuturor. Nu ai nevoie să asculți mai mult de câteva propoziții și sari imediat cu sfaturi. Cât tu te gândești la ce sfaturi să dai, ratezi lucruri importante"

Cel care are mereu dreptate

"Nu poți să fii criticat, nu poți fi corectat și nu accepți sugestii. Credințele tale sunt de nescuturat. Chiar dacă greșești, nu accepți că asta ar fi o posibilitate."

Ca să fii mai bun în a asculta oamenii, încearcă tehnica parafrazării. Ascultă activ și vorbește parafrazând ceea ce au spus ceilalți, ca să înțeleagă faptul că ai ascultat deja.