Iona Jewerly e un brand relativ tânăr, pornit la finalul anului trecut de Simona Telteu. A lucrat în marketing multă vreme, trecând pe la branduri precum Meli Melo, Secom sau Henkel. De la ultima corporație a și plecat pe drumul antreprenoriatului.

"A fost o decizie destul de grea, pentru că experiența de până acum și activitatea din corporație mi-au adus foarte multe satisfacții profesionale. Am identificat oportunitatea pe piața bijuteriilor de aur produse în România.", spune Simona, într-un interviu video cu start-up.ro. A vrut să facă bijuterii din aur, dar care să fie pe placul femeii contemporane. Prea mult timp, spune ea, aurul a fost asociat cu bijuterii de prost gust, îmbătrânite sau pur și simplu cu o monedă de schimb, în care să ții economii.

Mizează pe o cifră de afaceri de 65.000 de euro anul acesta, în primul an complet de prezentare, și se bazează pe o strategie exclusiv online: un site bine realizat, investiții puternice în marketing online, dar și mult conținut care să atragă clientele spre magazinul ei.

Am discutat în detaliu cum dezvolți un asemenea business în România și poți urmări discuția completă în interviul video de mai sus sau îl poți citi mai jos.

Cum ai decis să faci pasul antreprenorial?

A fost o decizie destul de grea, pentru că experiența de până acum și activitatea din corporație mi-au adus foarte multe satisfacții profesionale. Am identificat oportunitatea pe piața bijuteriilor de aur produse în România. Modelul de business s-a bazat pe femeia contemporană, pe femeia care-și dorește o bijuterie din aur care să-i spună povestea. Ne-am dat seama că acest segment nu este foarte acoperit în zona de online și că sunt femei din România, din diferite zone ale țării la care bijuteria de aur modernă nu ajunge.

Research-ul se întinde pe o perioadă îndelungată de timp. Am descoperit că bijuteria de aur a fost văzută cumva între două extreme. Fie în zona de vânzare de amanet, fie în zona de fine jewerly, inaccesibilă pentru femeia din segmentul mediu.

Am vrut să facem aurul afordable și cool. Designul a fost multă vreme perimat în zona de aur.

Ai mai încercat și alte experiențe antreprenoriale?

Este prima ca la carte. În corporația în care am lucrat se încuraja spiritul intraprenorial și aveai un grad de autonomie în departamentul tău.

A existat o pauză?

Nu, nu a existat nicio pauză între corporație și antreprenoriat.

Când au fost primele vânzări pentru voi?

Încă de când am lansat site-ul, din luna octombrie 2018. Am început vânzările în rândul prietenilor, dar și datorită expunerii media de care ne-am bucurat, venind cliente de care nu știam nimic. Surpriza plăcută e că avem cliente care au fost alături de noi la a 4-a sau a 5-a comandă. Au încredere în brandul Iona.

Cum v-ați promovat după ce ați lansat?

Am făcut campanii de pay per click prin Google Ads, Instagram, Facebook Ads. Ne promovăm mult în social media și comunicăm diferențiat. În Facebook încercăm să mergem pe zona de educare și promovăm articolele pe care le scriem pe blogul nostru de pe site-ul Iona. Vrem să educăm consumatoarele în direcția aceasta.

Pe Instagram ne promovăm în zona de mood, comunicăm către femeia reală, femeia autentică, care nu este perfectă și este normal să fie așa. Această idee de autenticitate ne face să fim credibili în fața clientelor noastre.

În continuare Facebook e cel care atrage clientele cel mai mult, dar simțim o creștere și în Instagram. Vin din ce în ce mai multe solicitări din zona aceasta. În Instagram vin solicitări de bijuterii la comandă, custom-made.

Cum arată portofoliul vostru de bijuterii?

Avem și bijuterii la comandă, le creăm prin tehnica de laser marking. E o tehnologie modernă, dezvoltată în ultimii 10 ani. E o tehnologie care permite ca bijuteriile de aur să fie mai afordable decât erau înainte și permite clientelor să-și satisfacă cele mai fanteziste idei.

Pe partea de portofoliu de produse, avem colecțiile noastre la care lucrăm în permanență și pe care încercăm să le optimizăm.

Cât de mare a fost investiția pentru Iona Store?

Mare parte din investiție s-a dus în crearea bijuteriilor și în aur. 80% din investiția inițială s-a dus în zona de bijuterie pentru a face stocuri și pentru a putea livra cât mai repede către cliente. Vrem să avem mereu bijuteriile pe stoc.

Pilonul de promovare a fost important. Bugetele acum se concentrează pe promovare, pe brand awareness și pentru a atrage cât mai multe cliente care să aibă încredere în bijuteriile noastre, să investească în prima lor bijuterie în așa fel încât să ajungem să-i fidelizăm.

Care e bugetul de marketing lunar al vostru?

Undeva între 1.500 și 2.000 de euro investiții în campanii de promovare, fără să punem la socoteală shooting-urile de produse noi, shooting-urile cu model și partea aceasta de social media.

Care a fost suma totală investită în această primă jumătate de an a business-ului?

Undeva între 50 - 60.000 de euro se duce investiția.

Momentul returnului când îl proiectați?

După primii 3 ani de funcționare. Nu este un business în care să ai un return imediat. Este un business în care trebuie să investești și să construiești. Vorbim de bijuterii de aur, iar investițiile sunt mari. Nu ne așteptăm ca business-ul să devină profitabil în primii 3 ani. Vom investi. Ne așteptăm ca el să-și acopere costurile în primii doi ani. După care ușor-ușor să ajungă să fie profitabil.

Care a fost reacția pieței?

Neașteptat de bună. Noi ne-am pregătit pentru situația în care în primele luni de activitate nu am fi avut niciun fel de feedback, dar vânzările au apărut din prima luna de funcționare. Ne-a demonstrat că există o nevoie pe segmentul bijuteriei de aur fabricate în România.

Povestea noastră e un pic atipică. Nu doar că funcționăm online și aducem bijuteria de aur din magazine stradale sau din mall-uri în online, dar și că încurajăm producătorii din România. A fost un avantaj foarte mare și pentru că putem să producem mult mai repede și putem să facem bijuterii custom made mult mai repede, dar este un avantaj și pentru cliente pentru că știu ce cumpără. E o piață clar reglementată, iar clientele au o garanție că au cumpărat o bijuterie din aur de calitate care respectă toate standardele.

De unde sunt furnizorii voștri? De unde se cumpără aur?

Aurul este adus din Austria și din Germania. E adus de importatorii cu care lucrăm. Aliajele din aur alb sunt aduse tot de acolo. Aurul roz e făcut aici local și conțin cupru, care dă nuanța de roz. Lucrăm cu producători de calitate care au experiență de peste 25 de ani în producția de bijuterie de aur din România.

Cum ți-ai descrie clientele?

Sunt foarte diferite. Și față de ceea ce ne imaginam noi la început. Sunt femei moderne, care sunt foarte active din punct de vedere social și personal. Până acum se duceau spre bijuteria de autor sau bijuteria din metale neprețioase, pentru că nu regăseau acel design cu care să se identifice în bijuteria de aur. Pentru ele am făcut aceste colecții.

Avem și femei în targetul 45-55+ care erau cumpărătoare de bijuterii din aur și înainte, dar când ne-au descoperit pe noi, au descoperit un suflu nou și care sunt atrase de faptul că bijuteria e creată în România. Au experimentat acea perioadă când se importa masiv din Turcia și din alte țări. Se mai importă și acum.

Clientele au căpătat în timp o neîncredere cu privire la bijuteriile pe care le cumpără. Din perspectiva producătorilor, aceștia se luptă să supraviețuiască și să construiască business-urile. Se luptă cu faptul că multă vreme vânzarea a fost percepută ca vânzare la gram și ei plătind forța de muncă nu au putut să susțină niște prețuri care să fie competitive, versus Turcia.

Din perspectiva comercianților, alegerea de a achiziționa bijuteriile de pe alte piețe și de a le aduce în România e una pur de business, pentru că este mult mai profitabil.

Ce canale de distribuție folosiți?

Avem un magazin partener, dar modelul nostru de business nu se bazează pe vânzarea stradală, pe vânzarea în mall-uri, pentru că tocmai acest lucru ne-am propus, să scoatem bijuteria fină din vitrine și să o facem mai accesibilă și din perspectiva prețului.

Aveți planuri internaționale?

Momentan ne concentrăm 100% pe piața din România și următorii ani vor fi de stabilizare pe piața de aici. Ne gândim ulterior la piețele vecine.

Câți oameni sunt în echipă?

Avem 6 colaboratori cu care lucrăm pe partea de dezvoltare de produs. Mai sunt și oamenii din producție.

Cât de important e pentru un asemenea business zona de conținut? Aveți un blog bine dezvoltat și site-ul arată excelent.

Pentru noi e foarte important. Pentru că ne-am propus să educăm piața și ne-am propus să le prezentăm clientelor noastre avantajul de a cumpăra o bijuterie de aur online de la Iona. Noi nu vindem bijuterii din aur, vindem o experiență pe care poți să o ai. Până la urmă e un business foarte emoțional, pentru că se investește energie și emoție în poveste. Fiecare bijuterie spune o poveste. O femeie când ia o bijuterie o face fie ca să fie văzută, când vorbim de bijuterii din partea de sus, cum ar fi cercei sau coliere, fie ca să se bucure de ea, cum ar fi brățările sau inelele. Brățările și inelele sunt foarte personale, sunt luate ca să le vadă chiar ele.

Prin conținut femeile înțeleg care sunt avantajele, cum se vor simți când vor purta o bijuterie Iona.

Planuri pentru 2019?

Estimăm că vom încheia undeva între 50 - 65.000 de euro cifră de afaceri. Estimăm la peste 500 de clienți și cliente. Ne-am propus să dezvoltăm linia de inele de logodna și verighete, pe care le-am segmentat în funcție de potențialul pieței. Sunt bijuterii pe care le vom vinde exclusiv din showroom, nu ne așteptăm să le vindem online. Sunt bijuterii care ne reflectă același stil minimalist.