Înainte de interviu, pentru a relaxa un pic lucrurile, am întrebat despre afacere, cum merge, cum e perioada asta a verii. Dacă atunci când vine vorba de clienți, lucrurile păreau bune, iar vara e un moment în care aceștia vizitează des afacerea, am ajuns și la costurile lanțului de aprovizionare. Iar de fe fiecare dată când un antreprenor îți dă detalii din business îți dai seama de provocările din fața sa.
Marea provocare, de exemplu, este prețul kilogramului de somon, un ingredient esențial în lumea sushi-ului. Dacă prin aprilie kilogramul de la furnizor era pe la 35 de lei, astăzi costul pentru același kilogram a ajuns la 80 de lei. Mai mult decât dublu. Apoi am întrebat „dar cum se vede acest lucru la client, pe meniu?”. Iar răspunsul a fost că nu are cum mărirea aceasta de preț să ajungă în prețul final, acolo majorarea costului fiind de vreo 20%. Așadar, după ani de pandemie complicați, acum vine o perioadă foarte dificilă legată de prețurile materiei prime din orice privință. Fie că vorbim de carne, pește, produse importate sau locale, prețul energiei, prețul transportului și așa mai departe.
Fără să fie o criză ce e identică cu cea din 2009, când sistemul bancar a intrat în colaps și a atras după sine piețele globale, și ceea ce avem în față este complicat. Pentru că de fiecare dată antreprenorul mic și mediu va avea de suferit primul, din lipsă de cash și resurse imediate. Costurile vor crește, puterea de cumpărare se va micșora, iar provocările vor fi mari.
Nu am o soluție imediată, dar ceea ce îmi trece prin minte este asemănător cu perioada lockdown-ului și a pandemiei. Nu vom putea face asta, dar ar fi bine să putem susține afacerile locale. Să ne gândim de două ori de unde cumpărăm. Deși fiecare afacere angajează un om, susținerea afacerilor mici le oferă un prag de respiro mai mare. Le oferă capacitatea de a trece peste vicisitudini și de a trăi încă o nouă zi pentru a ne face fericiți. Pentru a strânge prieteni în jurul lor, familie și momente. Nu e o susținere din naționalism, nu despre acest lucru e vorba, ci despre susținerea celui mai mic care are nevoie.
Așadar, de fiecare dată când în perioada următoare vă veți duce la un restaurant care vă place sau la un magazin de tip boutique sau la o cafenea și veți vedea că prețul e cu 1 leu mai mare la un produs, gândiți-vă de ce se întâmplă acest lucru. Iar dacă vă permiteți să dați acel un leu, dați-l, pentru că ajutorul fiecăruia dintre noi, nu din milă, ci din respect pentru antreprenori e cel mai important.
Și dacă ar fi să las o concluzie după acest lucru, puneți-vă din nou mintea în aprilie 2020. Nu mai aveți aceleași frici ca și atunci. Dar în jurul vostru sunt afaceri deținute de oameni care suferă ca și atunci. E momentul să interveniți așa cum ați intervenit prin solidaritate și în acel moment.