Gabriela Bejan a lucrat ani buni la cea mai importantă conferință de startup-uri din România, How to Web, iar apoi și-a deschis propria firmă de digital marketing, Digital Tailors. Ea va vorbi despre cum să te promovezi în online și să obții rezultate, așa că ia-ți un bilet și vino alături de noi în tabăra de antreprenoriat Startup Your Life.
Dar ce ai de făcut atunci când te afli la început de drum în afaceri și fiecare leu este drămuit? Renunți la promovare? Chiar din contră. Însă trebuie să înveți să fii mult mai creativ. Și să ai alături de tine o echipă bună chiar ajută.
”În principiu, aș aloca un buget de testare în care să vezi: ce canale funcționează, ce tip de conținut, la ce reacționează audiența, unde ai costuri mici. Apoi aș merge doar pe top performers, acele canale care performează cel mai bine, cu cele mai bune rezultate. Nu sunt adepta: hai să ne facem un cont de Instagram și să publicăm aceleași fotografii de pe Facebook. Mai bine nu îl facem, dacă nu avem suficiente resurse să ne ocupăm cum trebuie de el, să îl creștem și, toată investiția asta să se traducă în creșterea business-ului mai târziu”, este sfatul Gabrielei.
Potrivit Gabrielei, care este pentru a treia ediție consecutivă unul dintre mentorii taberei de antreprenoriat Startup Your Life, orice fondator de business trebuie să știe foarte clar în ce fază a dezvoltării este afacerea sa înainte de a începe să conceapă o strategie de marketing. Iar ca să îți dai seama pe unde ești, te poți uita la câțiva metrici relevanți.
- Activation
E faza în care utilizatorii/clienții încep să interacționeze cu tine și ăsta e obiectivul tău
- Retention
Deja te plac oamenii și focusul e să îi faci pe cât mai mulți să te placă.
- Acquisition
E atunci când achiziționezi clienți, focusul e pe cantitate, ai nevoie de numere.
- Referral
În această fază ești suficient de treabă încât să te recomande.
- Revenue
Faza în care clienții te plătesc sau cumpără de la tine.
”În faza de achiziție, atunci când țelul este să ajungi la cât mai mulți oameni, focusul este probabil, în cele mai multe cazuri, pe zona de performance marketing combinat cu tactici de awarness și vizibilitate, ceva branding (depinde de la caz la caz). În faza de activare, când încep să interacționeze cu tine, poate aici începi cu ceva content: explici produsul/produsele, îi mai dai un indiciu, îi trimiți niște mailuri constante (utile sau care să aducă valoare, nu spam) și tot felul de tactici ca să îl faci să intre cât mai mult în contact cu produsul tău. În faza de retenție și referral deja faci campanii care să îi facă pe oameni să rămână la tine. Aici nu vorbim doar despre oferte, discount-uri, ci și de noi funcționalități la produs, sau o investiție mai mare în brand, în așa fel încât să se atașeze de companie și să vrea benevol să lase un testimonial sau să contribuie la puzzle-ul de social proofs pe care alții îl găsesc online. În momentul în care plătesc, vorbim deja destul de mult despre loializare, campanii de customer care”, spune Gabriela Bejan.
Atenție, însă: nu aplicăm toate indicațile de mai sus în orice situație, după o rețetă clasică. ”Fiecare utilizator sau cumpărător e într-un alt moment al evoluției sale pe scara asta a convertirii. Și atunci segmentarea făcută ca la carte cred că este cheia aici”, completează ea.
Nu în ultimul rând, Gabriela ne-a oferit și câteva trucuri interesante pentru realizarea și implementarea unei campanii de marketing de succes:
Fantasy: Adu offline-ul în online. Un exemplu foarte bun sunt cei de la Transferwise pe care i-am studiat chiar în urma unei discuții cu un client de-ai noștri. Ce faci ei? Creează tot felul de bannere outdoor, foarte out of the box, tocmai pentru ca cei care le văd să le facă fotografii, să le publice online și să devină virale. Ei sunt și foarte curajoși în marketing, au fost așa de la început și cumva se identifică cu asta. Dar dincolo de a avea o doză de nebunie, aș miza pe crearea de experiențe în offline despre care oamenii să vorbească online.
Concret: o segmentare mega granulară, decizii luate întotdeauna pe baza cifrelor și teste. Cât mai multe teste și, ATENȚIE!, în momente diferite de timp pentru că uneori poți ajunge la concluzii greșite. Dar dacă știi foarte bine audiența, testezi pe ea în prealabil, faci strategie și apoi implementezi, iese ce trebuie.
Planificare: oamenii se grăbesc. Și asta pentru că mereu se apucă de o campanie de marketing prea târziu. Cred foarte, foarte mult în planificare. Nu i-aș spune strategie, pentru că asta de multe ori, cel puțin din experiența de până acum, se tot schimbă, mai iterezi pe parcurs, mai optimizezi. Dar planificarea și obiectivele concrete, asumate, cu milestones și metrici de atins, cred că sunt esențiale. Altfel nu știi de unde ai pornit și unde ai ajuns. Și îți vei da seama că, de fapt, este pentru că stai pe loc.
Dacă vrei să cum să faci o strategie de marketing, cum să lucrezi cu Facebook Ads și Google AdWords, înscrie-te în cadrul taberei Startup Your Life, care va avea loc între 17 și 20 mai la Poiana Brașov. Vei avea ocazia să și testezi ceea ce înveți și să primești feedback, workshop-ul Gabrielei - Marketing pentru IMM-uri - care va avea loc sâmbătă, pe 19 mai, având atât o parte teoretică, cât și una practică.