Pentru antreprenorii care și-au lansat un business în această perioadă, sau care muncesc pentru a-și adapta modelul de business, vorbim astăzi despre 5 modalități de a deveni mai vizibili și de a ajunge la potențialii clienți, folosind un buget de marketing redus.

Definește-ți clientul ideal

Cu cât ai o imagine mai clară asupra clienților tăi ideali, aceia care vor fi interesați de produsul sau serviciul tău și care vor fi dispuși să și plătească prețul pe care îl ceri, cu atât îți va fi mai ușor să ajungi la ei, să comunici într-un limbaj familiar lor și să le transmiți mesaje cu care ei rezonează.

Există diverse modalități prin care poți să definești identitatea acestui cumpărător, însă îți sugerez să începi prin a analiza clienții actuali și să înțelegi:

  • Ce au în comun?
  • Ce probleme încearcă să rezolve?
  • Ce i-a făcut să cumpere și ce i-ar fi putut descuraja?
  • De unde au auzit de tine?
  • Ce venit actual au, în ce domenii lucrează, câți ani au, din ce medii provin, ce hobby-uri au etc.?

Pornind de aici, poți să îți structurezi mai clar profilul clientului ideal (sau chiar 2-3 astfel de profiluri, în funcție de direcțiile tale de business) și să începi să îi targetezi doar pe aceia care răspund nevoii tale.

Construiește flow-uri de conversie

Un astfel de flow de conversie te va ajuta să obții rezultatele dorite mai repede, dar și să monitorizezi mai bine efectele eforturilor tale de marketing. Există 3 pași mari pe care să îi urmezi într-un astfel de proces: attract - convert - close.

Într-o primă etapă, vrei ca potențialii tăi clienți să intre în contact cu tine sau unul din materialele pe care le-ai creat, astfel încât să le stârnești interesul. Poate vrei să afle cum le poți rezolva o problemă, să îi ajuți să învețe ceva nou, să își crească la rândul lor afacerea etc. Important este să ajungi la acei oameni a căror nevoie tu o poți rezolva cu un mesaj suficient de puternic încât să le atragi atenția.

Ulterior, după ce acești potențiali clienți au interacționat într-un fel sau altul cu afacerea ta (au citit un articol, au ajuns pe site-ul tău, au dat click pe un ad etc.), vrei să îi convertești în clienți. Aici le poți da mai multe detalii despre ofertă, servicii, le poți arăta testimoniale sau alte beneficii pe care le oferi.

În sfârșit, vrei ca ei să cumpere, ceea ce înseamnă că va trebui nu numai să le facilitezi această experiență, dar și să păstrezi legătura cu ei ulterior. Află cum li s-a părut produsul sau serviciul tău, cere feedback, ține-i la curent cu noutăți, integrează-i în comunitate. Este mai ieftin să vinzi unui client existent decât să obții clienți noi.

Creează conținut și promovează-l

Indiferent dacă optezi să creezi conținut pentru blogul companiei, pentru Medium, Facebook, Instagram sau orice alt canal care are sens pentru clienții tăi ideal, această strategie te va ajuta nu numai să atragi cumpărători, dar și să te poziționezi mai bine.

Poți crea conținut scris, audio, podcasturi, interviuri, însă ține cont ca de fiecare dată să urmezi regulile fiecărei platforme.

Creează vizualuri care respectă dimensiunile solicitate de Facebook, care vor fi complet diferite de cele ale Instagram stories.

Dacă ești pe Instagram sau LinkedIn, folosește doar acele hashtag-uri relevante și dă tag doar acelor conturi sau persoane care sunt cumva asociate cu postarea ta.

Este extrem de important să comunici constant, să ai o prezență activă în comunitatea care se creează în jurului business-ului tău, să răspunzi la întrebări și să ai o atitudine optimistă și să vrei să ajuți. Nu uita că este important să fii prezent și vizibil, chiar dacă asta înseamnă că nu vei avea mereu o postare sau un articol perfect. Ai timp să îmbunătățești pe parcurs, vital este să începi.

În ceea ce privește promovarea conținutului creat, poți merge de la share-uri în grupuri relevante la boost posts și la campanii de ads, dacă ai resursele necesare nu numai pentru a le lansa, dar și pentru a le monitoriza și a le optimiza.

Cere feedback

Pentru a lua feedback de la membrii comunității tale sau de la clienți / potențiali clienți, poți fie să vorbești direct cu ei, să organizezi focus groups, să te implici în conversațiile online și să ceri detalii despre orice nelămuriri sau probleme întâmpină, să derulezi campanii de email marketing etc.

Ai multe variante la dispoziție, care nu îți solicită un buget prea mare. Este important însă să știi clar ce vrei să afli de la ei. Pune acele întrebări al căror răspuns te vor ajuta să înțelegi ce să păstrezi și ce să îmbunătățești, nu crea formulare prea lungi și nu merge doar pe un tip de variantă de răspuns (variază între întrebări deschise și întrebări cu variante de răspuns).

La sfârșit, ai grijă să le mulțumești pentru feedback-ul acordat și dacă sunt de acord, ține-i la curent cu modificările pe care le-ai adus produsului tău în baza opiniilor lor.

Folosește instrumente simple

Indiferent dacă vrei să creezi conținut, landing pages, site-uri sau să ții evidența lead-urilor, există diverse instrumente digitale care îți pot face munca mai ușoară. Multe dintre ele au și versiuni gratuite, sunt intuitive și creează experiențe plăcute pentru utilizatori. Îți recomandăm următoarele aplicații sau platforme pe care le-am testat și noi la STOICA.CO:

Pentru conținut:

  • Canva și Figma pentru imagini
  • Loom și Vidyard pentru video
  • Grammarly pentru conținut scris

Pentru dezvoltarea de landing pages:

  • Unbounce
  • Instapage

Pentru website-uri:

  • Squarespace
  • Webflow
  • Wordpress
  • Shopify (mai ales pentru magazine online)

Pentru customer management:

  • HubSpot (versiunea lor de CRM este gratuită)
  • Active Campaign
  • Pipedrive
  • MailChimp

Trecând prin acești pași, poți pune bazele identității tale de brand, modului în care te promovezi și poți să începi să îți crești o comunitate și o bază de clienți. Ulterior, poți adopta și alte strategii de marketing, orientate spre creștere, astfel încât să contribuie în mod sustenabil la dezvoltarea afacerii tale.

Andrei Stoica este și unul dintre consultanții pe care îi puteți contacta pe BizTool.ro.