La începutul anului trecut, la emisiunea Ziua Zero, realizată de start-up.ro în parteneriat cu wall-street.ro, îl aveam invitat pe George Georgescu, cofondator Human Link, produsul românesc prin care familiile bolnavilor de Alzheimer nu mai riscă să-i piardă.

The Human Link, dezvoltat de Connected Medical Devices, conectează pacienții care suferă de Alzheimer cu familiile lor folosind tehnologia Internet of Things și oferă siguranță familiilor prin servicii financiare și servicii medicale profesionale. The Human Link a pornit la drum ca un ecosistem format dintr-un smartwatch și o aplicație care le permite aparținătorilor să știe în permanență unde se află rudele care suferă de această boală. Smartwatch-ul este la mâna pacientului, iar aplicația e la aparținător pentru ca pacienții să nu mai fie pierduți.

The Human Link s-a numărat printre cele 20 de startup-uri finaliste la Chivas Venture, competiţia globală pentru antreprenoriat cu impact social lansată de Chivas Regal. Acolo am stat de vorbă din nou cu George Georgescu, dar și cu Dragoș Alexandru Nănuți, un alt membru al echipei.

The Human Link, în farmacii

Atât George, cât și Dragoș mi-a spus că în ultimul an startup-ul a evoluat extrem de mult, mai ales în ceea ce privește definitivarea soluției. Această competiție i-a ajutat să aducă mesajul la o frază care să aibă sens pentru cineva care îl aude prima dată și nu știe nimic despre Human Link.

Aici aveam noi problema cea mare – când ne întreba cineva ce facem, noi trăgeam aer adânc în piept și începeam să enumerăm toate lucrurile.

„Astfel, am definitivat pachetul de soluții într-un mod care să fie ușor de înțeles pentru oameni, să îi poată ajuta la maximum și să fie accesibile. Acum suntem deja în farmacii, la cei doi distribuitori de-ai noștri, și începem vânzările online”, afirmă George.

Dragoș îl completează și spune că datorită competiției Chivas, feedback-ului primit în cadrul acesteia, întâlnirilor cu Marius Ghenea și cu multă altă lume, „am tras o linie clară și ne-am dat seama că trebuie să ieșim din zona de vânzare de produse și să mergem în zona de vânzare de servicii; iar în momentul de față cred că suntem singurii care reușim să vindem servicii prin farmacii”.

Să vindem în farmacii este aproape ca o castă – e greu să deschizi ușa, iar după ce reușești să faci asta și își dau seama de ceea ce vrei tu să faci prin intermediul lor, devin extrem de implicați.

George spune că a durat ceva timp până au putut să explice într-o formă comprehensibilă pentru farmacii, care nu înțelegeau ce vând ei, dar acum sunt foarte implicate. Dovada este faptul că unul dintre cele mai mari lanțuri din România promovează, cu forță de vânzări proprie, produsele Human Link în centre de îngrijiri vârstnici și în clinici private.

Potrivit lui, un alt rol important în definitivarea produsului l-au avut medicii de la Societatea Română de Alzheimer și de la Ana Aslan – Institutul Național de Gerontologie și Geriatrie. George povestește că au făcut workshop-uri cu aparținători și au mers împreună cu medicii să promoveze produsul la diferite evenimente.

Extinderea în Grecia

Vrem să aducem și în Grecia întreaga soluție la cheie, cum o avem în România.

De asemenea, The Human Link lucrează și în Grecia cu Societatea Greacă Alzheimer, alături de care a terminat un Proof-of-Concept. Românii au trimis dispozitivele, iar grecii au un grup de teste. „Peste jumătate dintre familiile care au testat produsul nostru doresc să îl cumpere acum în Grecia. Căutăm la ora actuală distribuitori acolo și parteneri de asigurări, pentru că vrem să aducem și în Grecia întreaga soluție la cheie, cum o avem în România”, adaugă Dragoș Nănuți.

George povestește despre feedback-ul deosebit pe care l-au primit din Grecia. „Una dintre doamne ne-a spus că a fost pentru prima dată în 5 ani când fiica ei a lăsat-o să iasă la o cafea cu prietenele, ceea ce este un lucru pe care noi îl luăm ca fiind normal, dar pentru ea a fost ceva special. Una dintre marile probleme ale pacienților este că se simt sufocați la început. Ei nu conștientizează că au o problemă medicală, ci spun doar că au o mică problemă cu memoria, dar vor să-și trăiască viața în continuare la fel. Cu ajutorul soluției noastre, ei își redobândesc libertatea, iar familia este mai liniștită, pentru că știe că în momentul în care ar putea avea o problemă, partea de asigurare i-ar ajuta foarte mult; există bani pentru a primi între 3-6 luni de home care.”

În prezent, The Human Link este în discuții cu 2 dintre cele mai mari clinici din România private pentru a deveni parteneri. Asta înseamnă că atunci când viitoarea platformă va fi definitivată, va fi inclusă o opțiune în care familiile vor putea alege dintre operatorii de servicii private din România - asiguratori, furnizori sau servicii medicale la domiciliu.

Deși startup-ul a pornit de la o nevoie individuală, între timp și-au dat seama că situația incertă a bolnavilor de Alzheimer este o problemă socială mult mai înrădăcinată.

Problema familiilor bolnavilor de Alzheimer: „Unde mă duc?”

„Pe mine mă sună lumea - când află că părintele și-a pierdut memoria sau a uitat ceva - și mă întreabă Unde mă duc?”, povestește Dragoș despre impactul pe care l-a avut lansarea lor în acest domeniu. „Dar e una să îți uiți cheile acasă și să pleci la drum, așa că întreb ce a uitat – A uitat să mai vină acasă, pentru că nu mai știa unde este”, continuă el relatarea unor dialoguri care au loc tot mai frecvent. Mi se pare că am trecut la un alt nivel, dacă eu, care nu sunt medic, ci economist la bază, sunt întrebat asta. Oamenii nu știu unde să se adreseze. Merg numai la medicul de familie”. Mai mult decât atât, el spune că a primit chiar și analize pe email, fiind întrebat unde trebuie să se adreseze.

„Noroc că avem mulți medici neurologi în parteneriat cu noi și chiar clinici private de neurologie către care am reușit să dau mai departe și au mers ei către pacienți, le-au oferit îndrumare pentru pașii care trebuie urmați în continuare”. Tot aici intervine și parteneriatul cu Societatea Română de Alzheimer, pentru că acolo primesc recomandări de specialitate, au medici, centre de zi sau centre full-time.

De la un ceas cu care noi am venit în piață să rezolvăm o mare problemă, cea a rătăcirii, am ajuns să devenim partenerul de încredere al oamenilor în recomandarea unui medic.

George spune că abia acum începe să se înțeleagă mesajul pe care ei au vrut să-l transmită. „Oamenii se simt un pic pierduți. Marea majoritatea a problemelor de care se lovesc apar în timp, nu de la început. Motivul pentru care sună și chiar ne trimit analize este și pentru că pot găsi toate soluțiile pe o singură platformă.”

„Nu ne-am blocat în zona de Alzheimer”

Potrivit lui, urmează ca în curând să ofere acces la grupuri de suport, unde aparţinătorii să se întâlnească și să vorbească între ei, fiind asistați de un medic psiholog, care îi va ajuta și pe ei să facă față problemei, întrucât este o perioadă foarte grea și pentru familie.

„Vorbim de peste 300.000 de oameni afectați în momentul de față. Nu știe nimeni de ei, nimeni nu-i contorizează”, remarcă Dragoș dezamăgit. The Human Link a pornit de la un dispozitiv, dar a ajuns să ofere diverse servicii care să răspundă la nevoile oamenilor, identificate pe parcurs. Aceste probleme conexe cu care se confruntă bolnavii de Alzheimer și problemele acestora îi face pe cei de la The Human Link să nu rămână blocați în zona de Alzheimer. „A început așa, dar vom continua să abordăm și alte probleme. Nu vrem să vindem de dragul vânzărilor”, conchide George Georgescu.