Cei patru fac bere acasă de vreo șase ani și în iulie 2017 au pornit Brews Brothers, un loc unde pasionații de bere pot să învețe cum să-și facă propria licoare și de unde să-și cumpere echipamentul și ingredientele necesare. "Oferim toate ingredientele necesare pentru a face orice bere dorești și o parte din echipamente prin platforma noastră de e-commerce și chiar punem la dispoziție atelierul nostru celor care nu au spațiu acasă pentru a face o bere", spune Alex Marinescu.

Cei patru au început să facă bere cu ingrediente aduse din alte țări "după care ne-am tot gândit că business-ul acesta de a face cursuri nu există în România, iar oferta pentru ingrediente și echipamente era destul de limitată".

De la idee până la înființarea firmei au trecut vreo doi ani de discuții și planuri, iar investiția inițială s-a situat undeva pe la 40.000 de euro.

Așadar, ei au mers dincolo de plăcerea de a bea bere și au început să încerce tot felul de sortimente, au citit pe internet despre efectele pe care le au ingredientele asupra produsului final. "Prin experimentare, am pus teoriile în practică și inevitabil am aflat tot mai multe despre procesul de fabricare a berii pentru că ne loveam de diferite probleme pentru care a trebuit să găsim soluții".

Berea "de casă" câștigă teren în România

Din fericire pentru ei, antreprenorii au descoperit că există un public interesat de homebrewing și iubitori de bere craft. Până nu demult, berea pentru români era clasică băutură pilsner blondă, însă regatul berii este extins și unde există numeroase varietății. Treptat, românii au început să fie receptiv la diferite tipuri de bere, iar asta se vede și în comerț, dar și în activitatea antreprenorială în acest domeniu.

Dacă în 2009 existau 11 microberării în România acum numărul lor a ajuns la 45, potrivit datelor Asociației Berarii Europei. Astfel, mai mulți români s-au avântat să-și producă propriile beri și, de ce nu, să le vândă.

Brews Brothers au decis să-i invețe pe cei interesați cum să-și facă propria bere și oferă cursuri. "Public există și înainte de apariția noastră, cu oameni care fac bere de multă vreme, unii dintre ei acum proprietari de berării artizanale. Dar ne bucurăm să vedem că am crescut și noi această piață prin accesul ușor la ingrediente și echipamente și prin cursurile pe care le ținem. Avem destui oameni care se întorc la noi și ne folosesc spațiul și echipamentul nostru pentru a face bere după ce au fost la un curs".

Alex Marinescu estimează că în jur de câteva mii de oameni au intrat în contact cu Brews Brothers, fie pentru a achiziționa echipamente și ingrediente, fie pentru a participa la cursuri de la înființare. "În anul curent peste o mie de oameni au interacționat cu noi într-un fel sau altul".

Drept urmare, și veniturile au crescut, iar în 2018 au realizat în jur de 200.000 de lei, iar pentru anul în curs prognozează o creștere de 30%.

"Business-ul este profitabil dar noi până acum am reinvestit tot profitul încercând să ne extindem gama de produse din magazin, gamă care s-a dublat de când am deschis și până acum".

În ceea ce privește sursă veniturilor, Alex Marinescu susține că magazinul și cursurile sunt cam la egalitate că pondere în cifra de afaceri.

Homebrewing nu este doar pentru bărbați

Cine sunt clienții interesați în a-și face propria bere? "Clienții care cumpără ingrediente și echipamente în general au mai făcut bere. Sunt pasionații de homebrewing care încearcă să creeze rețete noi sau să repete o rețeta bună făcută mai demult pentru consum propriu", spune Alex Marinescu.

În ceea ce privește profilul celui interesat de homebrewing acesta nu este unul clasic. “Și noi am crezut că vom avea un profil destul de standard de client la cursuri, dar realitatea ne-a arătat că nu e așa, pentru că am avut clienți de toate vârstele, și femei și bărbați, și cunoscători în ale berii, și doar curioși, și din București și din provincie”, spune antreprenorul. Până în prezent peste 700 de oameni au trecut pragul Brews Brothers pentru a urma cursurile de homebrewing.

“Noi credem că după un curs de 4-5 ore la noi în atelier, oricine poate face o bere dacă dispune de echipamentul necesar. Acest echipament nu este unul standard și depinde de metodă folosită. Totuși, echipamentul poate fi improvizat din obiecte găsite în lanțurile de supermarketuri sau special cumpărate de la magazine specializate”.

Unii dintre ei s-au dovedit a fi atât de talentați, încât au deschis propriile microberării, alții au început colaborări cu alte microberării și unii au câștigat premii pentru creațiile lor, îmi explică Alex Marinescu.

Nici unul dintre ei nu se ocupă full time de afacere deoarece pot să-și împartă sarcinile eficient. "Ne completăm cumva reciproc atunci când cineva are o perioada mai ocupată în altă parte (la birou, acasă, etc.). În viitorul apropiat, va trebui că cel puțîn unul din noi se dedice businessului full time, întrucât volumul de muncă continuă să crească."

Pentru viitor, antreprenorii vor să extindă oferta, să vândă "hamei și drojdie către microberării, întrucât vorbind cu ei am aflat că majoritatea sunt destul de limitați ca oferta". O altă direcție în care vor să meargă este producerea propriei beri, "în regim gypsybrewing la o altă microberărie folosind echipamentul lor și rețeta noastră".

Ei au mai produs și alte sortimente de bere în trecut, însă acum cred că au două-trei beri pe care vor să le arate și publicului larg.