Invitații podcastului start-up.ro au fost Manuel Fernandez, Pluxee CEO România și Bulgaria (fostul Sodexo) și Diana Stafie, Foresight Strategist și fondator al Future Station. Ei au vorbit despre cum lucrurile se schimbă în relația dintre angajat și angajator.

Condițiile de muncă s-au schimbat în ultimii ani, tendință accelerată și de pandemie. Iar Pluxee România, companie globală care oferă soluții și beneficii pentru angajați, a decis să realizeze studiul pentru a înțelege mai bine angajații din România.

“Pluxee România este o companie globală de soluții de engagement pentru angajați. 2 milioane de români folosesc serviciile noastre și avem mai mult de 35.000 de companii care ne sunt clienți în România, 75% dintre acestea fiind firme mici și mijlocii”, spune Manuel Fernandez.

De asemenea, Pluxee România a fost numit în 2023 cel mai bun angajator din România.

Manuel menționează că ideea studiului a fost să înțeleagă mai bine acele variabile care ar putea afecta viitorul forței de muncă și diferitele scenarii. Mai ales că schimbarea este aici.

Diana Stafie a menționat că “dacă explorezi viitorul, e ca și cum ai călători înspre el. Ne ajută să ne facem amintiri despre ceea ce va fi viitorul și să ne întoarcem în prezent pentru a lua cele mai bune decizii”.

Cele mai mari provocări pentru companii

În 2024 cele mai mari provocări pentru companii e să găsească specialiștii pregătiți. Mai ales că România are multe posturi deschise, dar are și dificultăți în a găsi posturi potrivite pentru absolvenți.

“România are a 3-a cea mai mică rată de angajare a proaspeților absolvenți din Uniunea Europeană. Acești oameni educați nu se angajează. Se pierde foarte mult talent”, explică Manuel Fernandez.

Astfel, 70% din românii care emigrează sunt foarte bine pregătiți, așa că la nivel general e nevoie de o schimbare pentru a stopa acest exod al creierelor.

“Ceea ce am putut observa în studiu e că și așteptările angajaților sunt mai mari. Angajații vor mai mult decât un furnizor de muncă, de salariu și de beneficii. Lumea înconjurătoare e nebună, avem permacrize, așa că angajați se așteaptă ca o companie să fie un navigator al complexităților vieții. Ajută-mă să mă descurc în viața de adult. Ești o companie mare, ai mai multe resurse”, explică Diana Stafie, fondatoare Future Station.

Sisteme de beneficii la 360 de grade

Manuel Fernandez menționează că angajații se așteaptă la un sistem de beneficii la 360 de grade.

“Acum 5 ani când făceau interviuri oamenii întrebau de salariu, de zile libere și apoi de alte beneficii. Astăzi e diferit. Angajații întreabă despre sistemul de muncă, despre remote, flexibilitate, control, cum vor fi motivați”, spune Manuel.

Luând în calcul acest lucru, rata de retenție în Pluxee România în ultimii 2 ani este de 100%.

În plus, modul în care oamenii muncesc s-a schimbat. Astăzi vorbim de vârfuri de productivitate, așa-numitul triple peak. Ziua are 3 vârfuri de productivitate care apar între diferite momente ale zilei. “Putem vedea acest lucru în companii mari, dar și prin creșterea muncii la cerere sau așa-numiții executivi fracționali, aduși part-time în companie”, explică Diana Stafie.

Astfel, dimineață angajații se pot ocupa de lucrurile din casă, pot duce copiii la școală, dar uneori între 17 și 21 există o perioadă moartă de productivitate. Cu toate acestea, mulți revin la calculator după ora 21 pentru un vârf de productivitate.

Pe lângă acest lucru, angajații sunt interesați să afle valorile organizației, nu doar cele scrise pe site, dar care sunt scopurile legate de sustenabilitate, ce face acea companie pentru categoriile defavorizate.

“Milennials și Gen Z așteaptă un loc de muncă mobil. Nu e ceva ce va veni. E aici deja și va crește această dorință. 1 din 3 profesioniști lucrează într-un sistem hibrid sau remote. Iar puterea decizională se echilibrează între angajați și companie”, spune Manuel Fernandez.

Conform studiului, 47% din angajații din România consideră că mediul de lucru flexibil va deveni un trend important în 2030. În plus, 50% din profesioniștii din HR consideră flexibilitatea va aduce schimbări mari asupra forței de muncă.

Flexibilitatea va putea fi aplicată acolo unde e nevoie, dar turele tradiționale nu dispar, mai ales în domenii care nu pot lucra de la distanță.

Ascultare și comunicare între angajat și angajator

Conform celor doi specialiști, majoritatea angajaților vor responsabilitate astăzi.

“Voi avea aceste rezultate, mi le asum, dar vreau să mă asculți. Ascultarea, înțelegerea, servicii suplimentare pentru angajați - acesta va fi cocktail-ul perfect în viitor”, spune Manuel Fernandez.

În acest context, rolul managerului și echipei de HR va deveni extrem de important. Manuel Fernandez sfătuiește companiile ca mai întâi să aibă unelte de măsurat productivitatea, performanța, dar și fericirea. Pentru că poți avea unul dintre aspecte, dar lipsa celuilalt e problematic. Astfel, una dintre uneltele disponibile pentru firme este Happiness Index, pus la dispoziție de Pluxee România pentru ca firmele să măsoare fericirea angajaților.

“De asemenea, rolul managerilor de HR se va schimba în următorii ani. Ei ar putea să coordoneze aproape un marketplace de joburi. De asemenea, rolul de HR se va duce mai mult înspre rolul de life coach”, explică și Diana Stafie aceste schimbări.

Tehnologia schimbă lucrurile

Cei doi specialiști consideră că tehnologia va schimba locurile de muncă, pentru că ele vor deveni mai alimentate și dependente de date. Din acest motiv, e nevoie ca specialiștii din România să se educe în această zonă de data literacy, alfabetizare digitală practic în înțelegerea datelor.

“Companiile generează date, dar avem nevoie să le înțelegem cu adevărat. De asemenea, vedem așa-numiți copiloți cu inteligență artificială care cresc productivitatea”, spune Diana Stafie.

“Trebuie să fim deschiși la tehnologie. Pe lângă acest lucru, datele vor ajuta companiile să fie mai sustenabile. Angajații cer ca firmele să fie mai responsabile social”, spune Manuel Fernandez, Pluxee CEO România și Bulgaria. De altfel, la nivel global, Pluxee și-a asumat ca până în 2035 să reducă emisiile de carbon cu 90%.