Pe ROMO sunt 54 de producători activi din cei 120 existenți și au avut încasări de aproximativ 1.300.000 de euro.

Cosmina și Șerban Dinu vor să facă din meseria de fermier una cool, una care să atragă generațiile tinere și să schimbe statisticile îmbătrânite din rândul celor care aleg să lucreze pâmântul și animalele.

”În acest moment, populația care lucrează în agricultură este foarte îmbătrânită, media de vârstă este peste 65 de ani, și doar 2% dintre fermieri au studii superioare. Astfel, pierdem în fiecare zi destul de mult exploatații agricole. Prin ROMO vrem să atragem cât mai mulți tineri, să să le arătăm că meseria asta poate fi cool, le poate da o soluție profesională din care să câștige, dar și un lifestyle fain”, ne spune Cosmina despre comunitatea pe care a înființat-o alături de soțul ei.

În această misiune se bazează și pe comunitatea ROMO pe care au creat-o acum aproape 3 ani, unde au adunat 120 de producători locali, din care 54 activi care au onorat aproximativ 100.000 de comenzi în valoare de 1.300.000 de euro până acum. În grupurile ROMO s-au adunat peste 45.000 de oameni interesați de produse crescute etic și local din Brașov, București, Cluj și Ploiești.

Dacă și tu ai o idee de afacere, din mediul rural sau urban, și ai nevoie de susținere, înscrie-o la Startarium, competiția unde românii sunt antreprenori.

ROMO - de la producător la consumator

ROMO este un sistem modern de comercializare directă bazat pe Facebook care vrea să rezolve pe de-o parte nevoia consumatorilor de acces la hrană sănătoasă, de calitate, produsă etic și local, iar pe de altă parte, nevoia producătorilor de a-și comercializa produsele simplu, rapid și eficient.

  • ROMO a pornit ca o mișcare grass-root, în parcarea unui centru comercial din Brașov, în toamna 2020, cu scopul de a crea “o gură de aer” pe piață pentru producătorii locali, în pandemie.

    Citește povestea ROMO la începuturile ei aici.

Mișcarea este inspirată după un model finlandez de desfacere directă bazat pe Facebook care se numește REKO (REjäl KOnsumtion, în traducere “consum echitabil”). Atât modelul REKO cât și fondatorul său, Thomas Snellman, au fost decernați cu multiple premii de excelență pentru inovare socială și sustenabilitate la nivel internațional, inclusiv de către Ministrul Agriculturii din Finlanda.

ROMO funcționează pe modelul cerere-ofertă, diminuând riscurile de risipă alimentară sau de stocuri nerealiste. Producătorii își pun oferta pe grupul de Facebook ROMO, clienții rezervă produsele dorite și apoi se văd în anumite locații cheie din orașele disponibile în rețea pentru a face vânzarea propriu-zisă.

Spre deosebire de REKO, ROMO este un proiect de antreprenoriat social care se susține financiar independent prin contribuții din partea producătorilor, în valoare de 5% din încasările generate în cadrul evenimentelor organizate.

”Astfel credem că ROMO este una dintre cele mai importante acțiuni de asociere în agricultură, benefică micului producător, din ‘89 încoace”, spune Șerban despre mișcarea inițiată alături de soția lui.

Mai mult, în paradigma de antreprenoriat social în care se încadrează ROMO, fondatorii comunității plănuiesc să folosească veniturile generate din contribuțiile producătorilor pentru a rezolva și alte nevoi presante cu care se confruntă micii producătorii cum ar fi consultanța sanitar-veterinară, juridică, fiscală, marketingul de toate tipurile și de a crea centre de învățare dedicată micilor producători.

O mișcare născută în pandemie, de la oraș la sat

Cosmina și Șerban sunt eroii acelor povești născute în pandemia când au lăsat orașul pe sat. Punctul culminant al poveștii lor este că ei nu doar s-au mutat din motive logistice de liniște, ci au vrut să creeze o mișcare în agricultură. Astfel, au dat naștere Fermei de Păsări Pășunate, pe care momentan au pus-o un pic pe pauză pentru a dezvolta ROMO.

”În ciuda unui cadru destul de ostil inițiativei private, caracterizat prin birocrație excesivă, taxe și impozite aberant de mari pentru cei aflați la început de drum sau cu venituri mici, noi percepem acest spirit antreprenorial mai viu ca niciodată. De la afaceri de familie cu tradiție în care tinerii inovează, îmbunătățesc și adaptează și până la modele preluate sau introduse pentru prima oară în România în special odată cu pandemia am văzut un val foarte mare de tineri antreprenori care s-au reorientat către agricultură și industria alimentară plecând probabil de la principiul că orice s-ar întâmpla în economie, omul tot trebuie să mănânce.”

În acest moment, producătorii ROMO pot acoperi toate nevoile de hrană care intră în “coșul săptămânal” al unei familii. Clienții pot găsi pe ROMO diverse brânzeturi artizanale, ouă, produse din păstrăv, cărnuri diverse, ready to eat sau ready to cook, legume ecologice sau crescute în regim regenerativ, fructe de tot felul, inclusiv congelate, produse vegane, conserve de toate felurile, produse din cătină și aronia, pâine și patiserie, dar și produse de îngrijire personală.

În 2021 ROMO a fost acceptă în acceleratorul internațional IKEA NESST Entrepreneurship Challenge, alături de alte 4 inițiative din România și 5 din Polonia beneficiind de mentorat și suport financiar pe a-și duce mai departe misiunea.

Mai mult, Cosmina a beneficiat și de participarea în programul EWA - Empowering Women in Agrifood, pe care l-a și câștigat. Pe lângă titlul câștigat, Cosmina și Șerban au beneficiat și de know-how, networking și alte resurse pe care le-au găsit în comunitatea Impact Hub Bucharest. În prezent, Cosmina este unul dintre cei 10 mentori în Empowering Women in Agrifood 2023.

”Ne propunem să oferim ocazia cât mai multor producător și consumatori de a putea interacționa direct, cu scopul mai mare de a contribui pe de-o parte la o alimentație mai sănătoasă și sustenabilă pentru consumatori și pe de altă parte de a repune meseria de agricultor/ producător pe același rang cu celelalte profesii onorabile și a reduce astfel o serie de statistici îngrijorătoare legate de agricultura din România unde avem cea mai îmbătrânită populație care se ocupă cu agricultura, cei mai puțini fermieri cu studii superioare iar satele se depopulează rapid. Toate acestea ne fac extrem de vulnerabili”, adaugă Șerban.

”Astfel, sperăm să redăm atractivitatea, noblețea și un aer cool acestei meserii de importanță vitală în speranța că vom convinge următoarea generație că să produci hrană, să lucrezi cu mediul natural, să fii independent poate fi o opțiune viabilă care să-ți aducă satisfacții de tip ikigai, adică satisfacțiile pe toate planurile”, completează Cosmina.

Ai o afacere în mediul rural? Găsește finanțare și sprijin pentru ideea ta în competiția Startarium - Românii sunt antreprenori

În competiția Românii sunt antreprenori te poți înscrie la două categorii.

  • La categoria Ideea Mea te poți înscrie cu un video de 60 de secunde în care să prezinți ideea ta și poți câștiga 1.000 de euro
  • La categoria Pitchday poți să te înscrii cu o afacere deja existentă și există premii în valoare totală de 90.000 de euro