Activitatea unicornilor a crescut spectaculos în ultimii ani, mai ales în perioada pandemiei când foarte multe activități au fost transferate în mediul online. În acest context, unicornii au profitat de cerințele pieței și au venit cu soluții inovatoare. Față de anii ‘90, când aproape tot capitalul de risc era investit în companii de înaltă tehnologie, internet și telecomunicații, astăzi este investit în fintech (principala destinație pentru capitalul pre-IPO), tehnologie industrială, tehnologie de mobilitate, tehnologie de sănătate, comerț digital, divertisment și media.

Însă, acum nu mai sunt necesari 20 de ani pentru maturizarea unui start-up, multe dintre inovațiile unicornilor putând fi realizate în următorii 3 – 5 ani. Desigur, unii vor eșua, iar investitorii trebuie să privească cu prudență la evaluările ridicate de astăzi ale unicornilor.

Analiza mai arată că unicornii din ziua de azi nu modelează doar piețele de capital și strategiile de investiții, ci schimbă și redefinesc industriile în care își desfășoară activitatea – prin dezvoltarea de noi produse și servicii sau extinderea rapidă pe noi piețe geografice. Cu toate acestea, nu orice unicorn va depăși acest prag de evaluare de 1 miliard de dolari, iar piața poate suferi corecții. Mulți unicorni vor continua să strângă sume semnificative, iar investitorii și companiile tradiționale trebuie să se gândească la cum vor putea concura cu un număr tot mai mare de companii native digitale bine finanțate.

Creșteri spectaculoase

Deși sunt răspândiți în întreaga lume, unicornii sunt concentrați în SUA și China, unde au sediul central aproximativ 80% dintre ei și unde au ajuns și 80% din banii strânși în perioada analizată, iar restul se află în alte 40 de țări.

Creșterea investițiilor în companiile fintech este un exemplu al volumului de capital fără precedent care ajunge la unicorni. Dacă 1999 a fost anul ofertelor publice inițiale (IPO - Initial Public Offering) deoarece firmele care au intrat pe bursă au strâns o sumă record de 69,2 miliarde de dolari, anii 2020 au adus o eră a inovației, pe care pandemia a accelerat-o. În primele șase luni ale anului 2021, au avut loc 404 mega-runde care au totalizat 134 de miliarde de dolari în finanțare pre-IPO (etapă în care o companie privată strânge fonduri înainte de listarea la bursă).

Mai mult, unicornii specializați în plăți au strâns 12 miliarde de dolari de la fondurile de investiții de capital de risc în primele 6 luni din 2021, dublu față același tip de investiții obținute pe parcursul întregului an 2020 și triplu față de 2019.

De asemenea, notabil a fost faptul că dintre companiile care au obținut statutul de unicorn în perioada analizată, doar 28% și-au făcut exit-ul, printr-o tranzacție sau prin ofertele publice inițiale.

Unicornii din tehnologie conduc detașat

Marii câștigători ai pandemiei sunt unicornii din tehnologie. În perioada ianuarie 2016- iunie 2021, au apărut 106 unicorni tehnologici care se concentrează pe inteligența artificială (AI), învățarea automată, analiza datelor și automatizarea proceselor robotizate. Îngrijorător este faptul că investițiile în securitate cibernetică nu au ținut pasul. Din cele 96 de miliarde de dolari investite în unicornii tehnologici, doar 10 miliarde de dolari au fost direcționate către 41 de companii cibernetice.

Analiza PwC dezvăluie cinci tendințe care vor modela restul acestui deceniu și unele dintre ele probabil vor avea un impact și în anii 2030.

Înglobarea serviciilor financiare pentru consumatori în platforme digitale.

Creșterea platformelor și a comerțului electronic a creat o nevoie fără precedent de plăți digitalei. Platformele de aplicații pentru consumatori se extind prin produse „cumpărați acum, plătiți mai târziu”, servicii bancare digitale, credite ipotecare, asigurări. Numărul de unicorni fintech a crescut de peste patru ori, de la 36 în 2016 la 159 în 2021. În perioada analizată, au fost identificați 22 de unicorni asociați cu criptomonede și alte active digitale.

De la vehicule electrice la transformarea energiei.

Vânzările de vehicule electrice au crescut cu 40% în 2020, atingând 3 milioane, alimentate de creșterea gradului de utilizare de către consumatori, stimulente și ajutorul guvernelor. Piața vehiculelor electrice se extinde pentru a satisface această cerere, mulți producători de automobile de la nivel mondial oferă odele electrice sau se angajează într-o tranziție electrică.

Întâlnirea Generației Z în spațiul virtual.

Unicornii din edtech, jocuri și streaming au atras deja un interes semnificativ înainte de 2020 și au strâns în total 23,5 miliarde de dolari între 2016 și 2019. Dar în timpul pandemiei (ianuarie 2020 – 30 iunie 2021) au obținut 29,8 miliarde de dolari. Membrii Generației Z, nativii digitali născuți între 1997 și 2012, s-au trezit dezrădăcinați în anii lor de formare atât din punct de vedere social, cât și din punct de vedere educațional.

Companiile de mobilitate fac o schimbare majoră.

Înainte de pandemie, unicornii au creat industria mobilității. La început, asta însemna transportul oamenilor. Pe parcursul perioadei analizate, 67 de miliarde de dolari au intrat în 26 de companii, dintre care cea mai notabilă investiție fiind Uber. Dar pandemia a schimbat fundamental comportamentul de mobilitate al oamenilor peste noapte. Numărul de călători a scăzut rapid, iar această industrie încă nouă a fost forțată să facă o schimbare de direcție spre furnizarea de alimente și alte produse.

Serviciile de sănătate virează către mediul virtual.

Pandemia a schimbat profund și modul în care oamenii accesează asistența medicală. Consumatorii și furnizorii au adoptat rapid serviciile de telemedicină, permițând oamenilor să monitorizeze condițiile medicale, să se întâlnească virtual cu furnizorii lor de servicii medicale și să gestioneze rețetele de la distanță. Privind în viitor, există o mare promisiune în biotehnologie, de exemplu, în dezvoltarea de medicamentelor și vaccinurilor care utilizează ARNm și alte tehnologii. În prima jumătate a anului 2021, au existat 8 noi unicorni biotehnologici care au strâns un total de 1,9 miliarde de dolari, inclusiv 3 care evidențiază public utilizarea AI și a învățării automate în procesul lor de dezvoltare a medicamentelor.