Zirom nu este tocmai o companie tânără, deși modul în care funcționează acum ar putea părea similar cu pivotările pe care le face un startup care încearcă să găsească un nou model de business pentru a se dezvolta (dar vom reveni la acest aspect).

De fapt, Zirom a fost înființată în perioada comunistă, ca secție a Combinatului Chimic Giurgiu, din dorința regimului de la acel moment de a asigura independența energetică a României. Inițial, se dorea ca Zirom să producă aliaj de zirconiu, necesar funcționării reactoarelor Centralei Nucleare de la Cernavodă, dar și aliaje și produse din titan.

După 1989, însă, societatea s-a desprins de Combinatul Chimic devenind Regia Autonomă Zirom Giurgiu.

Zirom SA a fost înființată în august 2005 în urma reorganizării Regiei Autonome Zirom Giurgiu, iar în acest moment este o firmă deținută 100% de Fondul Proprietatea, și realizează produse din titan.

Din 2017, echipei Zirom i s-a alăturat Thomas Schiefer, un manager cu experiență vastă în conducerea și administrarea afacerilor, lucrând în Germania, Marea Britanie, Africa de Sud, Singapore, omul care a venit cu viziunea care a stat la baza schimbării modelului de business și care a permis reinventarea unei companii vechi românești într-unul dintre jucătorii globali din industria grea.

În esență, CEO-ul Zirom a mutat focusul companiei de la vânzarea spre intermediari la vânzarea direct către clienți și a deschis oferta românilor spre companii din întreaga lume, această diversificare fiind cea care i-a permis companiei din Giurgiu să producă în continuare în 2020, să aibă rezultate mai bune chiar decât în 2019 și să semneze noi clienți.

”A fost o provocare, la fel cum a fost pentru toată lumea”, ne spune Thomas Schiefer, CEO-ul Zirom despre modul în care business-ul pe care-l conduce a reușit să treacă peste 2020.

Clienți din Formula 1 - Ferrari, McLaren

Acesta menționează că în acest moment compania produce cantități mai mici de titan de înaltă calitate pentru industria aerospațială, dar și pentru alte sectoare, cum ar fi Formula 1 (pe lista clienților se află branduri precum Ferrari, McLaren, Rolls Royce), proiecte industriale, din sectorul medical, de apărare.

De la venirea lui Thomas Schiefer, Zirom și-a diversificat baza de clienți, atât din punct de vedere geografic, cât și al industriilor în care aceștia activează.

Produsele realizate la Giurgiu ajung în țări din Europa sau Asia, ca de exemplu Germania, Franța, Italia, Austria, China, Taiwan, Malaezia, exporturile reprezentând un procent semnificativ în business-ul Zirom. Iar materia primă este, la rândul ei, importantă în principal din Europa, dar și Japonia.

Există o diversificare la nivel mondial, deservind o gamă largă de sectoare industriale și furnizarea unor loturi mici, până la câteva încărcături de containere per comandă. Loturile mici, producția flexibilă, diversificarea geografică și răspândirea în diferite sectoare fac diferențierea comparativ cu restul producătorilor de titan.

Colapsul industriei de aviație a fost balansat cu alte domenii

”Mergem direct spre clienții care fac ceva cu titanul, îl folosesc. Criza de anul trecut a închis afaceri care erau în intermediere. De aceea suntem convinși că un model de business de intermediere nu funcționează, iar vânzarea directă a fost absolut esențială pentru existența Zirom”, afirmă CEO-ul Zirom, precizând faptul că modelul axat pe globalizare a fost cel care i-a ajutat să reziste pe piață.

Astfel, Schieifer precizează că 2019 a fost, de de fapt, un an mai greu pentru companie, iar în 2020 au reușit, la nivel de EBITDA să aibă un plus de 3-4 milioane de lei față de anul anterior.

”Schimbarea de strategie ne-a ajutat să ne dezvoltăm în 2020. Am înțeles că trebuie să ne bazăm pe globalizare și ne-am dus spre toată lumea”, mai spune Thomas Scheifer.

Acesta menționează faptul că scăderea business-ului pe zona clienților din aviație a fost contracarată cu alte comenzi din domenii care au avut în continuare nevoie de titan.

”Am folosit cele aproape 10 luni cât mai bine ca să creștem după ce ne pregătim pentru o economie care are nevoie de titan”, adaugă Schiefer.

Reciclarea, miza pe viitor pentru Zirom

Se ferește, totuși, să facă previziuni clare pentru 2021, menționând faptul că revenirea economică ține și numărul vaccinărilor, dar este convins că faptul că echipa Zirom este mai bine pregătită decât acum un an va fi de ajutor pentru menținerea afacerii la un nivel satisfăcător.

În ceea ce privește unul din planurile de business pentru 2021, CEO-ul Zirom vorbește despre faptul că vor pune un accent mai mare pe reciclarea reziduurilor provenite din prelucrarea titanului, Zirom având una dintre puținele capacități de reciclare din Europa.

”Vorbim despre upcycling: vom strânge piese, materiale care au ieșit din producție, le vom recicla, recondiționa pentru a le folosi în alte proiecte. Avem echipamentele de laborator necesare și vrem să dezvoltăm produse mai complexe din titan. Este un material care trebuie să reziste”, declară Thomas Schiefer.

În planul de investiții sunt cuprinse noi mașinării și echipamente de ultimă generație, mai ales că Zirom colaborează cu diverse universități, cum ar fi Politehnica, pe zona de inovație. ”Dacă vorbim despre tehnologizare, avem nevoie să cercetăm de ce un material are acele proprietăți sau nu le are, dacă rezistă sau nu, și dacă nu rezistă, de ce nu o face acum și cum facem să reziste data viitoare”.

Investiții planificate prin fonduri norvegiene

Pe lângă Fondul Proprietatea, de ajutor în investițiile anterioare a fost echipa Patria Bank, în care managerul Zirom spune că a găsit un partener de încredere și cu un drum ”mai direct”. Pe viitor planifică accesarea unor fonduri norvegiene pentru investiții mai mari, și speră că Patria se va alătura ca partener și în realizarea proiectelor viitoare.

La final, Thomas Schiefer, CEO-ul Zirom, are și câteva sfaturi pentru generația tânără de antreprenori.

”Antreprenoriatul aduce libertate, vine cu răspundere pentru clienți, angajați, furnizori, societate. Asta trebuie să înțelegi, că ai libertate dar asta vine și cu răspundere pentru cei care te cunosc, cu care colaborezi. Dacă crezi că vii la o întreprindere și crezi că te îmbogățești imediat, asta nu se poate”, spune managerul Zirom.

Din punctul său de vedere, ca să aibă o afacere de succes, un antreprenor nu are nevoie ”să reinventeze roata”, doar să vină cu elemente pe care consideră că le poate face mai bine decât alți competitori.

”Vor fi și multe frustrări pe drum, dar direcția trebuie să fie una clară. Trebuie să te pregătești pentru anumit drum, să fii flexibil dacă ai ceva de schimbat, să vrei asta pentru că nu e ușor să fii antreprenor”, concluzionează Thomas Schiefer.


Thomas Schiefer este unul dintre managerii și antreprenorii incluși în proiectul ”România Poate”. Proiectul “România Poate” s-a născut dintr-o discuție cu Patria Bank în încercarea de a găsi o soluţie comună prin care să promovăm povești ale antreprenorilor care fac lucruri bune în țară. Patria Bank e un partener pentru IMM-uri și afaceri mici. Cu ajutorul serviciilor sale, antreprenorii au parte de finanțare (linii de credit sau credite de investiții) și consultanță bancară în termeni simpli care să-i ajute să-și ducă afacerea mai departe.

Foto - McLaren F1 Racing