Tehnologia și programarea sunt subiecte din ce în ce mai populare în școli. Alin Chiriac e un antreprenor care promovează programarea pentru elevii din România. Noi am vorbit cu el la emisiunea de antreprenoriat Ziua Zero.

Alin Chiriac e antreprenor de 14 ani. A fondat firma Strategad, care se ocupă de software development și servicii digitale. La un moment dat, din cauza lipsei de personal, s-a gândit la ce poate face pentru comunitate și pentru piață. E nevoie de mai mulți specialiști, iar școala din România nu-i oferă. Ce e de făcut? Așa că Alin a făcut un ONG de tech - AdFaber, care organizează de trei ani evenimentul Hour of Code, dar și programul Kids in Tech, care face cluburi de tehnologie gratuite în școlile din România.

Cum s-a născut AdFaber?

“Sunt antreprenor de 14 ani în zona de software development. Partea de ONG m-a atras pentru că în antreprenoriat m-am izbit de problema lipsei de personal în zona IT și m-am gândit să fac ceva. M-am gândit că trebuie să existe o soluție ca să aducem mai mulți specialiști IT. E o nevoie acută pentru toate companiile. Am fondat AdFaber, un ONG tech. Am avut niște discuții cu prietenii noștri de la Code.org care au lansat Hour of Code în toată lumea. Există zone critice unde se pot face lucruri: se poate promova industria IT copiilor. Mulți aleg să se îndrepte către tehnologie destul de târziu și trebuie încurajate femeile ca să vină în tehnologie. Trebuie învinsă prejudecata că doar bărbații pot face tech. Am zis să fondăm AdFaber, un ONG care să promoveze tehnologia în rândul copiilor. Ne-am gândit că tehnologia poate rezolva mai multe probleme”, a povestit Alin Chiriac la Ziua Zero.

Modul în care sunt predate acum sunt dificil de învățat, dar abordarea noastră ne-a simplificat. Copiii sunt atrași pentru că văd imediat rezultatul muncii lor, iar profesorii au soluții de educație și lecții care vin să completeze ceea ce fac deja

“Avem Hour of Code, ora de programare globală. Copiii, cu ajutorul unei platforme vizuale, pot să programeze personaje preferate, să le dea viață. Am considerat că platforma asta poate atrage mai mulți copii. De trei ani organizăm Hour of Code în România”, a spus Chiriac.

Avantajul programului e că-i face pe copii să învețe programare cu ajutorul unor tehnici vizuale. “Programul a adus o abordare diferită a învățării unor concepte care par dificil de învățat. Modul în care sunt predate acum sunt dificil de învățat, dar abordarea noastră ne-a simplificat. Copiii sunt atrași pentru că văd imediat rezultatul muncii lor, iar profesorii au soluții de educație și lecții care vin să completeze ceea ce fac deja”, spune Chiriac.

alin chiriac strategad adfaber kids in tech ziua zero hour of code

Kids in Tech, ateliere de IT în fiecare școală

Un alt proiect interesant lansat acum o lună de Adfaber este Kids in Tech, un club de tehnologie pentru fiecare școală și liceu din România, care aduce cursuri și platforme de învățare care completează cursurile din școli. “Aduce atât de multe posibilități și expune copiii la atât de multe posibilități de învățare, încât școlii i-ar fi foarte greu să o facă altfel. Dă șansa companiilor să se implice direct în formarea viitorului grup de talente în IT a României”, spune Chiriac.

Clubul expune copiii la ceea ce înseamnă tehnologia. Dacă până acum era vorba de C++ sau Pascal, în prezent, mediul digital suportă de la partea de soft skills - marketing, analytics, PR Online -, la o multitudine de posibilități în care să programezi

“Clubul expune copiii la ceea ce înseamnă tehnologia. Dacă până acum era vorba de C++ sau Pascal, în prezent, mediul digital suportă de la partea de soft skills - marketing, analytics, PR Online -, la o multitudine de posibilități în care să programezi. Ne dorim să le arătăm copiilor și părinților că e un mediu la o foarte mare căutare, că ar trebui să se îndrepte către el și să-i încurajeze”, a mai declarat Alin Chiriac la emisiunea Ziua Zero.

Rezultatele sunt deja bune. “Am implicat peste 3.000 de copii, avem cursuri pe care le-am lansat acum o lună și se trimit câte două cursuri pe săptămână pe care elevii le pot accesa. Sistemul de învățare e de tip eLearning. Lecția e făcută de un trainer specializat, din partea unor companii de IT. După două luni, organizăm o competiție de proiecte, ca să vedem care copii au înțeles ceva și vor să treacă la alt nivel. Competiția e națională, e cu premii. Majoritatea copiilor sunt în grupa de vârstă 10-18 ani. Din clasa a V-a până în clasa a XII-a pot să acceseze ușor”, a spus Chiriac.

alin chiriac strategad adfaber kids in tech ziua zero hour of code

“Clubul a fost gândit să fie gratuit pentru toată lumea. Facem eforturi mari să-l ținem așa în toată țara. Implicăm companiile la nivel local. Centrele universitare sunt cele mai fericite. Vrem să ajungem în locuri în care copiii nu sunt niciodată expuși la un trainer al unei companii IT mari. Profesorii se pot înscrie gratuit. Sunt mulți profesori care fac asta voluntar, nu numai de informatică. Sunt profesori de fizică, de geografie, care coordonează un club de tehnologie. Cei de specialitate folosesc ce dăm noi în suportul educațional, iar ceilalți facilitează accesul copiilor la club”, a mai spus Alin Chiriac.

Am implicat peste 3.000 de copii, avem cursuri pe care le-am lansat acum o lună și se trimit câte două cursuri pe săptămână pe care elevii le pot accesa. Sistemul de învățare e de tip eLearning. Lecția e făcută de un trainer specializat, din partea unor companii de IT

Pe lângă Kids in Tech, Adfaber a adus și Technovation, un program dedicat implicarea fetelor în zona tehnologiei. “E o competiție internațională, cu finalitate în Silicon Valley. Un grup de cinci fete, alături de un mentor, găsesc o problemă socială în comunitatea în care se află, se înscriu în competiție, primesc o programă pe un anumit număr de luni. Învață să facă un pitch video, iar finalitatea este trimiterea proiectului, aplicația de mobil, marketing planul în Statele Unite și șansele sunt foarte mari de câștig”, a adăugat Alin.