La 16 ani și-a notat pe un caiet cu idei “croitorie la comandă”. După 20 de ani și-a deschis un atelier de blugi și denim

Piața hainelor pe comandă din România este de mult timp prezentă în viețile noastre. De la vechile croitorii de cartier, până la atelierele premium care lucrează pentru cei mai pretențioși dintre clienți, toate au o poveste. Custom Denim Crafters se încadrează undeva la mijloc.

Denim Family, cum ii știu prietenii, Camelia și Stelian Nițu au intrat în rândul antreprenorilor cu afacerea de familie unde fac blugi și articole din denim la comandă, și le place la nebunie. Sunt ”denim addicts” după cum se autointitulează și sunt de părere că țesăturile de calitate au potențialul să ajungă la mare căutare în România. Împreună au trei copii, două fete și un băiat, și toată viața înainte pentru a-i crește atât pe cei mici, cât și business-ul.

unnamed (2)
Camelia și Stelian, împreună cu cele două fetițe. Băiatul era plecat în tabără

Camelia are 36 de ani și a terminat Facultatea de Drept la Cluj. A venit la București și a lucrat în domeniul fotografiei și al modei, dar și în publicitatea online: ”La București lucrurile au luat o alta întorsatură, eu fiind atrasă de lumea fotografiilor. Este fascinant să lucrezi la o bancă de imagini pentru revistele de fashion&style, să fii la curent cu ultimele colecții de modă în cel mai mic detaliu, să știi tot timpul cine, ce a mai purtat în showbiz-ul internațional. Am rămas însă în mass media, pe partea de sales&online advertising. Au fost experiențe extrem de utile care se îmbină perfect în business-ul actual și de aceea am ales să mă ocup de imagine, calitate, expunere media, promovare și parteneriate în business-ul nostru”.

”Primul contact cu lumea asta l-am avut încă din copilărie. Bunica mea era croitoreasă și vedeam mereu tipare și materiale așternute prin bucătărie. Mereu m-a fascinat meseria asta. Stelian și-a dorit foarte tare să pornim business-ul. În luna mai am demarat în forță, însă totul a fost pus la punct cu două luni înainte”, a mai adăugat Camelia.

Stelian, pe de altă parte, absolvent de Relații Internaționale, un adevarat diplomat, a lucrat în domeniu de dinaintea acestui business, colaborând cu firme mari de îmbrăcăminte. Experiența acumulata în vânzări de-a lungul carierei îl ajută acum foarte mult: ”După ce am terminat armata m-am angajat să vând Dacii pentru francezi, așa am început în câmpul muncii, apoi am lucrat pe un vas de croazieră de lux unde customer service-ul era la superlativ. Am colaborat cu multe firme recunoscute pentru experiența lor în zona de denim, Peek&Cloppenburg, Gap, Tom Tailor, firme pentru care calitatea este o necesitate. Am intrat pe o piață cu care sunt foarte familiarizat. Pretențiile oamenilor sunt din ce în ce mai ridicate, și pe bună dreptate în acest domeniu, iar dacă ei înțeleg că te pricepi te vor recomanda mai departe, recomandare vitală pentru această nișă”.

Denim, denim, denim

Cum spuneam, Stelian și Camelia sunt foarte pasionați de denim. Ar vorbi despre asta toată ziua, despre cravate, despre costume, despre încălțăminte, despre orice. Îmi spun că toți prietenii lor când aud de blugi sau de denim imediat le sare gândul la ei: ”Noi facem totul pe comandă, blugi, cămăși, orice. Lucrăm toate produsele din denim, un material foarte versatil. Putem obține foarte multe lucruri și îți facem ce îți dorești tu. Spre deosebire de alte produse vestimentare, blugii cresc încontinuu în popularitate de când au apărut, nu a existat moment în care să stagneze. Zilele trecute am vazut un articol în care echipa de fotbal Atletico de Madrid avea echipamentul purtat în afara terenului făcut din denim. Totul a început cu mișcarea hippie din Statele Unite, iar de atunci a căpătat o amploare imensă. Iarăși, e mult mai greu de lucrat cu denim, decât cu stofa de exemplu, de asta considerăm că e mai greu ceea ce facem noi decât simpla croitorie. Suntem singurul brand de articole din denim din România care lucrează la comandă”.

cover

Blugii lor sunt de o calitate deosebită, nu sunt ceea ce găsești în mall sau prin alte părți. Folosesc țesături premium, iar toate produsele lor sunt lucrate manual, în atelier: ”Piața din România are un potențial foarte mare. Noi suntem familiarizați cu hainele făcute pe comandă, însă avem o înțelegere puțin diferită. Folosim țesături pe care nu le găsești în comerț. Lumea crede că blugii sunt doar cei din magazine, din materialele alea care nu sunt dintre cele mai bune. Noi pe de altă parte, vrem să arătăm că te poți îmbrăca în denim și să fii și elegant în același timp. Există și costume din denim, cravate chiar. Vrem să dezvoltăm și această parte, de accesorii”.

Blugii familiei Nițu nu sunt pentru oricine. Ei se adresează unui target mai restrâns, adevăraților pasionați de aceste țesături. Nu sunt nici ieftini, însă ei îmi promit că merită banii investiți dacă chiar vrei o pereche de blugi buni sau de orice alt articol vestimentar din denim: ”Putem face și diverse broderii pe produse, dacă asta ne cere clientul. Personalizăm totul, nu există limită, iar pe talia fiecărui blug, pe interior, scriem «Croit Exclusiv pentru …». Gama noastră este una premium. Prețurile încep de la 420 de lei, iar targetul nostru este categoria de persoane care apreciază confortul și autentiticitatea, și nu fac rabat de la asta. Următoarele obiective sunt deschiderea unui atelier propriu și a unui showroom”, îmi spune Stelian.

”Ceea ce ne ne dorim pe termen lung este să fim locul de referință pentru oricince vrea să-și croiască produse vestimentare din denim. Când se vor gândi la acest material, să se gândească automat și la noi. Detaliile fac diferența aici. Noi nu producem en-gros, deci suntem mult mai atenți cu fiecare aspect în parte”, a adăugat și Camelia.

IMG_2296

Banii investiți nu au fost așa de mulți până acum, cel puțin. Au închiriat un spațiu dintr-un atelier mai mare de haine și se descurcă excelent. Nu duc nici lipsă de comenzi, iar toate materialele pe care le cumpără provin de la un producător belgian: ”Investiția a fost proprie până acum, însă urmează să aplicăm pentru fonduri europene. Cam 3.000 de euro am băgat până acum în țesături, tipare, drumuri. Este vorba și de foarte multe mostre. Trebuie să ne asigurăm că toate produsele ies așa cum au fost proiectate. De asemenea merg și la foarte multe târguri de denim în Europa. Nu ne permitem greșeli. Majoritatea producătorilor ne-au și ajutat, putem spune că e un fel de frăție. Țesăturile le cumpărăm de la un producător din Belgia, cu care am mai colaborat în trecut. Aceștia produc țesături încă din anul 1789. Așa am devenit foarte pasionat de denim. Mi-am făcut și conexiunile necesare tot acolo”.

Carnețelul cu idei

Ideea nu este deloc una nouă. În timpul adolescenței sale, Stelian avea un obicei folositor: își trecea fiecare idee de afacere pe un carnețel. Ani de zile mai târziu, răsfoind vechile agende, a dat peste una dintre ideile sale notate, aceea de a intra în domeniul producției de haine pe comandă: ”Motto-ul nostru este «croim experiențe». Nu știu dacă i s-a mai întâmplat cuiva să își amintească din trecut multe dintre ideile avute. Eu aveam acum ceva vreme un caiețel pe care trecusem tot felul de idei de business. Printre care și ”croitorie la comandă”. Nici nu îmi mai amintesc de unde și până unde am scris eu asta. 16 ani aveam când am notat. Abia acum am pus asta în practică, ideea era plantată de mult”.

Camelia a fost mai tăcută pe parcursul interviului. Avea și grijă de fetițe în același timp. Pe lângă datul unui biberon celor mici, îmi mai povestea că și-au depășit așteptările inițiale și că urmează să-și deschidă propriul atelier și showroom: ”Targetul nostru până acum a fost de cinci pantaloni pe săptămână, însă l-am depășit fără probleme. Momentan facem cam nouă perechi la șapte zile. Mie îmi place să fac totul într-un ritm natural, iar când ne vom deschide atelierul propriu nu vom mai depinde de nimeni. Acum lucrăm în atelierul cuiva și trebuie să ținem cont și de programul și de comenzile respective”.

Toate efectele la care te poți gândi, noi le putem aplica. Nu va ieși niciodată un produs care să semene cu altul. Fiecare pereche de blugi e unică

”Este ușor de observat că denimul reflectă personalitatea celui care îl poartă. Uite, de exemplu, fiecare are cuta de pe buzunarul în care ține telefonul pe altă parte. Blugii se lasă, sunt conturați de corpul tău. CEO-ul Levi’s spune că blugii nici măcar nu trebuie spălați, e suficient să-i lași la aerisit. Evident asta nu se aplică persoanelor care îi poartă în medii pline de praf, se referă la cei care îi poartă de zi cu zi, la activități normale”, a completat și Stelian.

Din denim poți face orice. Nu mă las convins ușor și cer poze, iar cei doi îmi arată pe telefon chiar și căști de motociclete ”colantate” în materialul respectiv. Cu ajutorul vopselelor și a băilor speciale, orice efect, orice culoare prinde viață: ”Avem atât de multe modele, iar posibilitățile sunt practic nelimitate. Putm vopsi materialul, îi putem face mai multe «băi», în funcție de ceea ce vrem să obținem. Toate efectele la care te poți gândi, noi le putem aplica. Nu va ieși niciodată un produs care să semene cu altul. Fiecare pereche de blugi e unică. De asemenea facem și cămăși, salopete, chiar și papioane din denim. Materialul este foarte versatil și poți scoate orice tip de produs din el”, au conchis cei doi soți.

Comentezi?

Aflat la început de drum în presă, lui Claudiu Râpan nu-i lipsește entuziasmul și ambiția. După ce și-a făcut junioratul la Gazeta Sporturilor, a decis să tatoneze și domeniul antreprenoriatului. Pasionat de sport din fire, el identifică o serie de similarități între atleți și antreprenorii aflați la început de drum pe piața startup-urilor românești. Cursa este la fel de dinamică în ambele domenii, și evident, la fel de acerbă.