Nu doar niște “adidași”. Sneaker Industry, o afacere care se dezvoltă rapid

Probabil ai văzut prin filme sau videoclipuri de rap americane diverși indivizi care purtau încălțări deosebite, colorate. Se numesc sneakers și reprezintă un adevărat stil de viață pentru anumiți oameni din România. Unii dintre ei și-au transformat pasiunea în afacere – Sneaker Industry.

Chiar dacă în România cultul acesta nu e la fel de dezvoltat ca în alte țări din Vest, fenomenul pare promițător și aici. Sneaker Industry este un magazin online autohton care vinde sneakerși care mai de care. Diversitatea primează, iar lumea se bucură astfel de cele mai noi colecții, fără rabat de calitate.

Ne-am întâlnit cu Andrei Gaiță și Bogdan Macovei. I-a unit pasiunea pentru încălțări și pentru acest stil de viață, iar asta s-a potrivit perfect cu pornirile lor antreprenoriale. S-au cunoscut pe Facebook, pe un grup de pasionați, începe Bogdan să-mi povestească: ”Înainte de Sneaker Industry am avut un proiect personal pe aceeași nișă și lucram concomitent în Publicitate. Business-ul acesta a pornit la drum din pasiune. Amandoi suntem colecțioanri de sneakers, căutam lucruri mai rare, de colecție. Vrem încălțările care sunt mai greu de găsit”.

image2

 

Andrei pare genul mai tăcut, însă nu e deloc așa. A fost la facultate în Anglia și a urmărit cu atenție dezvoltarea acestui fenomen acolo. A vrut să aducă și aici ceva din spiritul britanic: ”Cultura e mult mai dezvoltată în insulă, sunt cu vreo șapte ani înaintea noastră, au și foarte multe magazine. Acolo am văzut exact ce înseamnă pasiunea asta, de a colecționa sneakers. De mult aveam o idee de genul. Între mine și Bogdan a fost o conexiune, eram foarte pasionați de diverse modele rare și le căutam peste tot, pe internet”.

Sneakerheads

Bogdan îmi spune că nevoia exista în România. Sunt din ce în ce mai mulți ”sneakerheads” care caută modelele care se găsesc foarte greu. Având ceva experiență pe partea asta, cei doi ajută comunitatea: ”Începusem să ne vedem și să stăm amândoi la lansări, le urmăream live pe Internet și comandam imediat ca să putem prinde. Se vindeau foarte repede. Unele stocuri se epuizau în totalitate în 10 minute. Acum ne gândim că asta se întâmplă și la noi pe site (râde). Practic, din pasiune a plecat totul. Afară sunt din ce în ce mai mulți oameni care colecționează și începe să prindă și în România. Era o nevoie neadresată de care am vrut să ne ocupăm”.

image1
Andrei Gaiță

Cine n-a fost fascinat la un moment dat de “adidașii” originali înseamnă că n-a copilărit în anii 1990-2000. La ceva vreme după căderea comunismului au început să apară și la noi modelele ”originale”, de firmă, care erau invidiate peste tot. Cine ține mine Outlet-ul Nike de la Berzei din București știe despre ce vorbesc. ”În școala generală mereu desenam sneakers. Abia apăreau adidașii originali la noi și eram cu toții fascinați. Cine avea la școală era în centrul atenției. Doi dintre colegii mei se încălțau cu așa ceva, aveau frați plecați în străinătate și le trimiteau de acolo. Am avut o pereche de Reebok pe care o purtam cu schimbul, între noi. Caietele mele erau pline cu desene cu sneakers care mai de care. Cumva după aceea am lăsat-o puțin mai moale, m-am angajat, lăsasem totul deoparte. Însă am revenit la pasiunea mea în cele din urmă”, îmi spune Bogdan.

Băieții cumpără încălțările din exterior de la diverși comercianți, sau chiar direct de la sursă. Multe dintre lansări se întâmplă pe site-urile firmelor, iar lumea le așteaptă ca pe pâinea caldă: ”Lucrăm cu furnizori din toată lumea, interni, externi, dealeri autorizați. Există site-uri care cumpără la rândul lor de pe alte site-uri, așteaptă să fie la reducere etc. Noi nu procedăm așa. Lucrăm numai cu ultimele colecții, facem și precomenzi. Toate produsele sunt actuale, nu suntem un outlet. Mereu încercăm să avem cele mai noi și mai dorite modele. Ne adresăm mai mult pasionaților și cunoscătorilor, și nu numai. Persoane care vor, la un moment dat, să își cumpere ceva care să însemne mai mult decât doar ceva de încălțat”, spune și Andrei.

Suntem sneakerheads, ăsta e cuvântul folosit de majoritatea oamenilor din fenomen – Andrei Gaiță

Sneaker Industry și-a deschis pagina de Facebook în iulie 2014, iar magazinul online un an mai târziu. Băieții se bucură de aproximativ 500 de comenzi pe lună. Treaba merge din ce în ce mai bine, iar colecțiile se dezvoltă odată cu magazinul. Bogdan îmi spune cu mândrie că vor să ajungă cel mai mare magazin specializat în așa ceva din partea asta a Europei: ”Momentan avem doar magazinul online, însă pe termen lung avem în plan deschiderea și unuia fizic, vom vedea ce va fi. Acum vrem să devenim cel mai mare magazin online de sneakers din Europa de Est. În România, cel puțin, nu cred că mai este cineva care să vândă exclusiv așa ceva. Asta am vrut să creăm de la bun început. Să avem varietate și să extindem gamele. Am introdus și o linie vestimentară de haine care să se potrivească stilului ăsta de viață, chiar și accesorii de curățat sneakerșii”.

image4
Bogdan Macovei

Business-ul a fost deschis cu 5.000 de euro, bani strânși din economii și din vânzarea a câtorva perechi pe care băieții le aveau în colecțiile lor. Se cataloghează ca un magazin cae se adresează cunoscătorilor și pasionaților: ”Nu am plecat cu un buget mare. Am vrut să aducem în acest proiect oameni care sunt și ei la rândul lor pasionați de așa ceva. Lucrăm cu oameni interesați de cultura asta. Nici nu am avut o mare sumă de investit. Am avut niște economii, am dat drumul și am văzut că treaba merge. Tot ce am câștigat până acum am reinvestit. Am mai și vândut din colecțiile personale și astea ne-a ajutat. Aveam colecții destul de mari și ne puteam lipsi de anumite perechi”, a completat și Andrei.

”Am 100 de perechi, nici nu prea știu pe unde să le mai țin. Momentan am o debara cu care îmi fac treaba însă vreau să-mi fac un dressing. E pură pasiune asta”, a mai spus tânărul.

Bogdan n-are atât de mulți sneker ca Andrei, însă îmi spune că are câteva perechi la care n-ar putea renunța niciodată: ”Eu nu am așa de multe ca Andrei (râde). Am avut cel mai mult în jur de 40-50. Sunt oameni care au și 500 de perechi, sincer. Asta e mult. Avem și perechi de care suntem atașați emoțional, pe care nu le-am vinde. Din 50 să spun că am rămas cu 10, după ce am vândut ca să am bani să deschid business-ul”.

Noi și rulăm perechile. Azi vindem, mâine cumpărăm. Vrem să păstrăm totuși și o limită. Cumpărăm doar ce ne place – Andrei Gaiță

I-am întrebat pe băieți despre planurile lor de viitor. Bogdan îmi spune, încântat, că urmăresc să înceapă livrările și în afara țării: ”Momentan avem doar comenzi din România însă avem în plan pe termen scurt să livrăm și în străinătate. Tot pe termen scurt, vrem să modernizăm site-ul, avem design-ul ăsta de când ne-am lansat. O să mai adăugăm și branduri și modele noi. Iar pe viitor, vom deschide și magazinul fizic. Vrem să fie mai nișat, nu să fie unul într-un mall. Vrem să ne stabilizăm pe piața est-europeană, să fim cei mai mari”.

image6

Peste ocean, cultura asta a luat amploare de multă vreme. Sneakerșii se vând cu sume astronomice iar vedetele au colecții care cuprind sute de perechi: ”În SUA, de când cu nebunia asta, au apărut pănă și copii care învârt sute de mii de dolari doar din revânzări de ediții limitate. E o piață uriașă acolo. Și la noi, de altfel. Te uiți pe toate rețelele sociale și sunt pline de sneakers. Te uiți și la celebrități, toate poartă așa ceva. Și vrei și tu, ăsta e trendul. Creșterea e exponențială. Odată cu internetul avem acces la orice site din lumea sta și poți vedea tot ce se întâmplă în străinătate. În ceea ce privește cultura sneakerșilor, începem să ne apropiem de ce e pe piețele dezvoltate, precum SUA”, îmi explică Bogdan.

Un stil de viață

Băieții ar putea vorbi ore întregi despre sneakers. E modul lor de viață, e business-ul lor. Și banii cheltuiți pe așa ceva nu sunt puțini. Edițiile de colecție pot costa o avere, îmi povestește Andrei: ”E destul de scump să fii colecționar de sneakerși. Însă depinde cum procedezi. Eu, de exemplu, îmi cumpăr, port, poate mă plictisesc și vând. Deci amortizez cumva investiția. Rulez ceea ce am. Ajungi la un moment când nu mai vrei să bagi bani în asta. Însă dacă ești cu adevărat pasionat, o vei face (râde). Foarte multe modele se lansează zilnic. Și câte tipuri și mărci există nici nu mai spun. Cea mai scumpă pereche a mea a costat vreo 2.000 de lei. Însă există modele și la 4.000 de euro. Teneșii care au fost făcuți de Nike ca replică a celor din filmul Back to the Future, ăia de se legau singuri la șireturi, tocmai au fost vânduți la o licitație cu 84.000 de lire. Doar 100 de perechi au fost făcute”.

image3

”Cea mai scumpă pereche a mea este cea mai importantă pentru mine. Nu din cauza banilor, ci valoare sentimentală. Am o pereche de sneakerși de la Diadora care se numesc Azzuri, după campionatul mondial din Italia 90, și Squadra Azzura, cum e numită naționala din cizmă. Îi am de pe vremea bunicului meu pe care l-am prins destul de puțin”, îmi spune și Bogdan.

Tot ce iese din afacere este reinvestit. Cei doi prieteni au grijă ca business-ul să crească sănătos pentru a putea oferi comunității din care fac parte cele mai bune produse: ”Nu ne gândim la bani foarte mult. Nu tragem linie la sfârșitul anului și plecăm în vacanță. Am reinvestit tot până acum și așa vom face și în continuare. Vrem să facem o treabă bună pentru comunitate, iar profitul va veni și el dacă ne facem treaba bine. Trebuie să muncești pentru ceea ce crezi”.

Comentezi?

Aflat la început de drum în presă, lui Claudiu Râpan nu-i lipsește entuziasmul și ambiția. După ce și-a făcut junioratul la Gazeta Sporturilor, a decis să tatoneze și domeniul antreprenoriatului. Pasionat de sport din fire, el identifică o serie de similarități între atleți și antreprenorii aflați la început de drum pe piața startup-urilor românești. Cursa este la fel de dinamică în ambele domenii, și evident, la fel de acerbă.