Sebastian Ștefan a deschis patru afaceri în România, dar niciuna nu i-a reușit. Le-a închis una câte una. A rămas angajat în domeniul logisticii auto, până când a plecat în Dubai. Acolo, în deșertul care se dezvoltă într-un spațiu fertil pentru business a descoperit ce înseamnă să ai o piață. A profitat de golurile Orientului Mijlociu și a creat un Uber pentru camioane. Ai nevoie de un camion pentru marfa ta? Îl găsești cu LoadMe. După o experiență de succes în acceleratorul Turn8, LoadMe a ajuns la 1.370 de companii prezente pe platformă și se dezvoltă, deși Sebastian nu avea experiență cu proiecte IT.

Sebastian Ștefan a lucrat în România la General Motors și a plecat în Dubai pentru a se ocupa de logistica unei companii locale. Prezent acolo și-a dat seama că ar putea să creeze un produs care să conecteze mărfurile de camioane libere și să profite de piața emergentă din Emirate.

Astfel a creat LoadMe, un produs care, pe scurt, conectează proprietarii de containere și mărfuri cu cele mai apropiate camioane care pot să le transporte în tot spațiul GCC (Gulf Cooperation Council, o confederație de tipul Uniunii Europene formată din Emiratele Arabe Unite, Oman, Arabia Saudită, Kuweit, Bahrain și Qatar). Astăzi, LoadMe e singurul produs de acest fel și are parteneri uriași, cum ar fi DP World.

Transporters Marketplace from LoadMe on Vimeo.

Parcursul din România

Sebastian a avut un traseu complicat în România. A fost angajat al General Motors, dar și-a încercat norocul în diverse business-uri. A pornit cu niște prieteni o fabrică de cărămizi făcute din ciment cu bule de aer, dar a durat o singură vară. De asemenea, a avut o companie care făcea asigurări auto, dar și o firmă de metrologie pentru apometre. De fiecare dată business-ul nu a funcționat cum a vrut el, poate pentru că nu exista cu adevărat o piață și pentru că muncea toată ziua și era patron part-time.

LoadMe, un Uber pentru mărfuri din Emiratele Arabe Unite

Sebastian a ajuns în Dubai și a lucrat doi ani și opt luni în logistică. S-a uitat atent la piață și a putut observa că nu există nicio bursă a transporturilor în Emiratele Arabe, așa cum sunt în Europa sau în America de Nord. „Dubai are un volum foarte mare de mărfuri, e un nod important de transporturi și e încă piață emergentă, așa că e ideal să pornești o afacere. Am văzut cum funcționează o bursă de transporturi în România și mi-am dat seama că avem acces la multă tehnologie și am ajuns să avem un produs pe care lumea îl descrie ca un Uber pentru camioane“, ne-a povestit Sebastian de la biroul casei sale, în așteptarea weekend-ului oriental, care începe de joi seară.

În mai 2014, Sebastian a început să lucreze la proiect împreună cu soția sa, Claudia Păcurar, și folosind o echipă de freelanceri din România. În august LoadMe a fost acceptat la acceleratorul Turn8, în spatele căruia se află, spre norocul lui, DP World, una dintre cele mai mari companii din domeniul transporturilor și mărfurilor din lume. DP World are concesionate peste 60 de porturi în toată lumea, inclusiv cel de la Constanța. Turn8 le-a făcut viața mai ușoară românilor, care au reușit să grăbească dezvoltarea, și-au conturat mai bine modelul de business și au găsit deja și parteneri. În martie 2015, LoadMe era operațional și până în momentul de față a reușit să atragă pe platformă 1.370 de firme.

Sebastian a văzut oportunitatea pe piață, dar una adaptată local. În loc să gândească global, a creat un produs regional, dar cu posibilități mari. „50% din camioane au GPS, deci pot să mă conectez la ele. Dacă sincronizăm baza de date cu cea a firmelor putem să vedem care sunt libere. Astfel, conectăm marfa la camionul cel mai apropiat și cu prețul cel mai avantajos“, explică CEO-ul LoadMe.

Avem norocul de a fi în Dubai, unde ajung 50% din mărfurile care sunt livrate în Golf. De aici sunt distribuite mai departe

În Emiratele Arabe Unite serviciul se potrivește ca o mănușă. Timpul mediu de la plasarea unei comenzi până la încărcare era până acum de 48 de ore, pentru că tirurile nu au voie să circule decât noaptea. „Un transportator are costuri fixe de 100 de dolari pe zi. dacă reduci timpul de 48 de ore, firmele au un extra de 200 de dolari pentru fiecare camion care se va regăsi în profit sau în preț“, explică Sebastian Ștefan.

LoadMe - The Transporter's Market - How it works? from LoadMe on Vimeo.

Business-ul LoadMe

În momentul acesta, LoadMe are 1.370 de clienți companii și un model de business care se bazează pe abonamente lunare. Acestea pornesc de la 50 de dolari, dar sunt cu un număr limitat de comenzi pe care se pot face. Subscripția lunară nu acoperă de obicei nevoile unei companii, care plătește apoi pentru fiecare comandă individuală. Potrivit celor spuse de Sebastian, abonamentul mediu plătit de o firmă este de 100 de dolari pe lună.

„Suntem în tratative cu investitori ca să ne putem extinde în celelalte țări. Avem norocul de a fi în Dubai, unde ajung 50% din mărfurile care sunt livrate în Golf. De aici sunt distribuite mai departe. În Europa nu ai șansa asta, să ai un asemenea port important“, a explicat CEO-ul LoadMe.

E excelent pentru firmele mari, dar foarte greu pentru startup-uri, deoarece ai costuri administrative asemănătoare cu o companie care face milioane de dolari

În momentul de față, DP World deține 9% din companie și este un avantaj extraordinar pentru startup-ul românilor, deoarece e un nume important în domeniu. De asemenea, alți 6% sunt deținuți de o firmă de consultanță care i-a ajutat în cadrul Turn8. La șapte luni după prima rundă de la acceleratorul din Dubai, LoadMe este una dintre cele două echipe care au mai supraviețuit, deși a fost prima experiență cu un produs IT pentru Sebastian Ștefan.

LoadMe Team

Viitorul are două viziuni pentru LoadMe - continuă să se dezvolte fără investiție sau primesc fonduri suplimentare pentru a putea scala mai rapid. „Suntem singurii de pe piață și oportunitatea e mare. În Europa sunt 160 de platforme asemănătoare, în America de Nord există peste 200“, explică Ștefan.

Cum faci business în Dubai

Emiratele Arabe Unite sunt considerate un paradis fiscal, dar deschiderea unui startup acolo poate fi complicată. În schimb, fiind o piață emergentă, multe lucruri se dezvoltă. Sebastian Ștefan mi-a explicat că multe afaceri cresc pe orizontală, tocmai pentru că deschid servicii adiacente în multe industrii care nu au nicio legătură. De asemenea, populația crește cu 10% în fiecare an.

„Există taxare, dar nu pe profit. Ești taxat când își constitui o firmă. Ca să deschizi o companie ai cheltuieli mari, dar ulterior nu contează cât profit faci. Sunt costuri forfetare legate de vizele angajaților, de taxe pe chirie și altele. E excelent pentru firmele mari, dar foarte greu pentru startup-uri, deoarece ai costuri administrative asemănătoare cu o companie care face milioane de dolari“, mai spune Sebastian.