Aproape 9 din 10 companii au avut un an mai dificil în recrutare în 2018 față de perioadele anterioare. Studiul a fost efectuat pe 750 de companii și 1.100 candidați din 5 țări europene, la inițiativa diviziei de Business Intelligence a HappyRecruiter. HappyRecruiter.com este creatoarea Dorei, robotul recrutor, care face interviuri în special pe Facebook, pe Joburi pentru oameni harnici.

Principalele provocări ale angajatorilor în 2018 au fost: să găsească candidați (38%), să îi convingă să accepte pachetele de beneficii (23%) și să găsească persoane cu anumite tipuri de calificări (21%). Provocările sunt generate și de candidații care nu mai ajung la interviuri (9%) sau de candidații care părăsesc companiile imediat după angajare.

Per ansamblu, activitatea de recrutare e definită de cele 750 de companii implicate, astfel, 85% dintre respondenți au declarat că în 2018 a fost dificil sau foarte dificil să găsească personal în comparație cu perioadele anterioare și doar 15% dintre respondenți au evaluat recrutarea mai facilă sau la fel în 2018 față de anii trecuți.

În opinia recrutorilor chestionați, principalele motive au fost așteptările mai mari ale angajatorilor, pe de o parte, și nevoile tot mai mari de personal (20% fiecare), pe de altă parte. Emigrația/ imigrația a fost declarată ca motiv principal de 11% dintre respondenți, iar problemele legate de sistemul de educație de 10% dintre respondenți, în timp ce atitudinea candidaților în timpul recrutării (9%) și accesul tot mai facil la joburi (8%) sunt următoarele în topul motivelor identificate de recrutori.

29 de candidați intervievați pentru a angaja o persoană

2 din 3 angajatori caută candidați în social media, pe măsură ce interesele candidaților se mută dinspre site-uri de joburi spre rețelele sociale. 69% dintre recrutorii chestionați declară că folosesc mai mult rețelele sociale decât site-urile de joburi, în raport cu perioadele anterioare. Doar 1 din 5 recrutori folosește tehnologiile noi în recrutare și, în medie, 1 recrutor sună 29 de candidați pentru a angaja o persoană, cu un minim de 3 apeluri și un maxim de 150.

6 din 10 recrutori estimează că 2019 va fi un an și mai dificil. Pentru a face recrutarea mai simplă în 2019, angajatorii declară că ar avea nevoie de tehnologii de recrutare mai bune (25%), investiții suplimentare în marketing (20%), schimbări interne în companii (15%) și de o schimbare a atitudinii candidaților în timpul procesului de recrutare.

Cât de fericiți au fost angajații la muncă în 2018?

2 din 3 candidați intervievați au primit cel puțin o ofertă de a-și schimba jobul în 2018. 1 din 3 candidați își schimbă jobul pentru un pachet de beneficii mai bun. În același timp, candidații caută angajatori cu politici interne mai bune (24%), un conținut diferit al muncii (21%) și alte nevoi nu neapărat financiare. La schimbarea unui job, candidații sunt foarte rapizi: 56.5% dintre respondenți declară că și-au schimbat jobul în câteva zile. Mai mult, 3 din 4 candidați se așteaptă la o schimbare a jobului în 2019. Iată principalele 3 motive pentru care candidații declară că și-ar schimba jobul în 2019.

67% dintre candidați nu lucrează în domeniul în care au făcut studiile, 1 din 3 respondenți declarând că educația primită nu se mai potrivește cu cerințele pieței muncii, în timp ce restul au ales domenii mai bine plătite sau cu un conținut total diferit de cel studiat. Candidații își caută de lucru în special prin rețelele lor de încredere (rude/prieteni 33%), site-uri de joburi (30%), rețele de socializare (Facebook, LinkedIn 20%) și agenții de recrutare (16%).