Vivatech a fost organizat între 15 și 18 iunie la Paris. O conferință unde startup-urile, corporațiile și inovatorii din toată Europa și-au dat întâlnire. Peste 91.000 de participanți au trecut pragul conferinței pentru a înțelege mai bine direcțiile inovației.


Orange Fab România a participat la eveniment prin susținerea mai multor startup-uri din program care au venit și au prezentat în cadrul unui Demo Day intern către toată rețeaua Orange, dar și prin oferirea de standuri în cadrul conferinței. Astfel, startup-urile puteau interacționa cu posibili parteneri, clienți sau alte corporații. Printre numele participante s-au numărat Telios Care, Nestor, Vboard, Nooka Space, EmailTree sau Dekeneas.

Astfel, startup-urile au acum avantajul de a fi față în față cu posibili parteneri, un lucru extrem de important, mai ales după doi ani de pandemie în care contactele se făceau doar prin email sau prin conferințe online.

„Cred că evenimentele fizice în care poți să discuți cu oamenii față în față sunt foarte importante. Avem 2 ani în spate în care acest lucru ne-a lipsit și e important să începem să revenim în acest setup fizic”, menționează Monica Obogeanu în cadrul unui interviu pentru start-up.ro de la fața locului.

Ea mai spune că pentru Orange e foarte important să vină la Vivatech, ca parte a rețelei internaționale Orange Fab, pentru a arăta startup-urile de succes din România și modul prin care-i pot susține să prezinte produsele și către noi piețe. Orange Fab e un accelerator unde companiile au avantajul de a putea avea acces la tehnologii inovatoare folosite de Orange, suport pentru granturi de cercetare sau chiar testare cu clienții de business ai companiei.

„Adiacent evenimentului, în fiecare an organizăm și un Demo Day al rețelei internaționale Orange Fab. Startup-urile noastre au prezentat și în fața colegilor noștri din 18 țări și acest lucru îi ajută să facă conexiuni atât în Franța, cât și în celelalte țări din rețea”, a spus Monica Obogeanu.

Ea menționează că Vivatech are un public B2B, dar și B2C, iar pentru startup-uri au existat oportunități prin care vizitatorii să poată deveni clienți, să le pună întrebări grele sau să le dea feedback pentru a-și îmbunătăți produsele.

În plus, la nivel de oportunități, Orange a sosit la Vivatech cu Orange Ventures, vehiculul de investiții corporate al companiei. Practic, ca traseu, un startup care trece prin Orange Fab se poate uita după o investiție la Orange Ventures pentru a se dezvolta și a crește.

Cum este gândit Orange Fab

Orange Fab este un accelerator gândit să creeze colaborări win-win între Orange și startup-urile inovatoare.

„Bineînțeles, suntem o companie care oferă servicii de comunicații foarte bune, în consecință startup-urile pot să vină cu produse care aduc valoare adăugată peste tehnologiile pe care le dezvoltăm”, spune Monica Obogeanu.

Cu ajutorul Orange Fab, startup-urile au acces la informații despre ce este nou din punct de vedere tehnologic, ce poate fi inclus în produsele lor și Fab lucrează transversal cu colegii din toate zonele de business pentru a putea oferi feedback companiilor tinere intrate în program.

„Pe zona de B2B sunt clienții noștri care cumpără comunicații de la Orange și au nevoie de produse cu valoare adăugată pe care le pot cumpăra de la startup-uri. De asemenea, intern avem nevoie ca să ne facem treaba cât mai bine, suntem o companie mare, avem nevoie de produse valoroase și care răspund repede nevoilor pe care le identificăm intern și extern”, explică Obogeanu.

Astfel, unele startup-uri sunt ajutate să interacționeze cu clienți din zona de business, iar pentru unele Orange devine chiar client, un caz dintre participanții de la Vivatech fiind startup-ul Nestor.

Ce tip de companii pot intra în acceleratorul Orange Fab?

Programul Orange Fab are 5 ani în România, iar de-a lungul timpului și-a rafinat criteriile de selecție. În momentul de față, e important ca acestea să aibă o tracțiune legată de ceea ce dezvoltă Orange intern sau să răspundă nevoilor la nivel de organizație, adresând zona enterprise.

„E foarte important pentru noi ca startup-urile să aibă produse care funcționează, măcar în stadiul de MVP, dacă nu au deja primii clienți”, explică Monica.

Ea mai adaugă faptul că e important ca fondatorii să înțeleagă zona de telecom de unde vine Orange, pentru a putea să aibă un dialog constructiv.

„Ne dorim să adresăm clienți noi împreună, așa că trebuie să aibă o valoare - să consume date, să aibă nevoie de tehnologii IoT dedicate, dar în același timp sunt și startup-urile ale căror produse le folosim intern, iar aici mergem mai divers, în zona de digital sau HR. Ca să putem să ne mișcăm bine ca organizație avem nevoie de produse de la startup-uri”, spune aceasta.

Rezultatele din România

Programul împlinește cinci ani și de-a lungul timpului a lucrat direct cu 36 de startup-uri, dar specialiștii de la Orange au vorbit și au evaluat sute de startup-uri.

Când vine vorba de impact, dincolo de cel greu de măsurat al evoluției în maturitate pentru o companie tânără din zona de tech, Monica Obogeanu menționează că „am cumpărat servicii și produse de la ei, fie că am fost noi client final, fie clienții Orange Business Services, de 2,2 milioane de euro. De asemenea, pentru că e important ca ecosistemul să crească și să avem startup-uri valoroase, susținem programele de educație pentru antreprenori și am investit în aceste programe 635.000 de euro”.

„Orange a fost prima corporație care a lansat un program propriu antreprenorilor din România, iar asta servește ca exemplu pentru alte companii că este ok să lucreze cu startup-uri, că avem încredere, că livrează servicii și produse de calitate și are sens pentru toată lumea să lucreze cu ei, să susțină ecosistemul și să creștem împreună și să avem business-uri de valoare mai mare”, spune Monica Obogeanu.

Ea crede că au fost 5 ani plini de învățături, de colaborări reușite, dar și de colaborări despre care și-au dat seama că nu pot continua. Astfel au învățat că e important ca startup-urile să aibă tracțiune, să știe care sunt clienții pe care-i adresează și să fie deschiși la schimbare. Pentru că până la urmă în zona corporate, când lucrezi cu firme foarte mari, trebuie să ai o minte ce poate gândi „outside the box” și să răspundă unor nevoi foarte specifice.

Care e drumul de aici? Ca întotdeauna pentru startup-urile din România drumul corect e cucerirea câtor mai multe piețe.

„E important pentru noi să vedem startup-uri care vor să scaleze internațional și să le ducem către grupul Orange sau filialele din alte țări”, încheie Monica Obogeanu.

Pentru a putea urmari acest video te rugam sa accepti plasarea de cookie-uri de marketing. Accepta toate cookie-urile.