Am stat de vorbă cu Cristian Munteanu, managing partner Early Game Ventures, despre cel mai potrivit mod în care un antreprenor ar trebui să abordeze un om de venture capital. Am aflat de la el și care sunt șase întrebări, dar și răspunsurile potrivite, pe care un un partener al unui fond de investiții le adresează unui fondator de startup.

Early Game Ventures este unul dintre cele trei fonduri de investiții cu capital de risc românești devenite active la nivel local în 2018.

Fondul are dimensiunea ţintǎ de 28 de milioane de euro şi investește în companii din România aflate la început de drum. Sunt avute în vedere investiţii în tehnologie şi alte domenii în care proprietatea intelectualǎ primeazǎ.

De altfel, la începutul lunii martie, partenerii Early Game Ventures anunțau prima investiție făcută: în startup-ul românesc SymphoPay.

EGV va ţinti întodeauna participaţii minoritare în companiile din portofoliu, iar suma maximǎ investitǎ va fi de 3,5 milioane euro per companie.

Tot de la începutul lunii martie, partenerii Early Game Ventures și-au manifestat deschiderea de a avea întâlniri cu antreprenorii de la noi în cadrul unor Office Hours.

Cum abordezi un om de venture capital

Însă, cum ar fi indicat să abordezi, ca antreprenor, investitorii din zona de venture capital?

”Sunt o mulțime de resurse online pe tema asta – și de aici ar trebui plecat. Înainte de a încerca să contacteze un fond de investiții, antreprenorul trebuie să își facă temele. Să citească despre cum funcționează un fond, să verifice dacă startup-ul lui se califică pentru finanțare și, dacă ajunge la concluzia că are rost, abia atunci să verifice care sunt opțiunile pe care le are”, menționează Cristian Munteanu.

Reprezentantul Early Game Ventures precizează și faptul că, pentru a avea o interacțiune de succes, antreprenorii ar trebui să citească despre fiecare fond în parte, despre fiecare partener în parte, despre ce alte investiții a făcut fondul respectiv, alături de cine a mai investit.

”Să cunoască tezele de investiție ale fondurilor și să încerce să își facă o „intrare”. Mesajele excesiv de prietenești trimise pe Facebook sâmbătă noaptea nu sunt cea mai bună strategie. Demonstrează doar o completă lipsă de respect și de igienă de business. Și scad la zero șansele ca acel antreprenor neinspirat să primească vreodată o investiție de la fondul respectiv”, adaugă Cristian.

6 întrebări pe care ți le pune un om de venture capital și care sunt răspunsurile potrivite

”Cea mai simplă întrebare pe care o pun antreprenorilor sună așa: care este „value proposition”-ul startup-ului tău? Cu alte cuvinte: ce le promite startup-ul tău clienților? Ce face pentru ei? Ce nevoie dureroasă le rezolvă?”, spune partenerul Early Game Ventures.

Altă întrebare pe care acesta o consideră a fi importantă este aceasta: cine ești și ce ai făcut înainte. Iar potențialii tăi investitori vor dori să audă fapte, nu vorbe.

”Mulți dintre antreprenori sunt foarte prinși în munca lor de zi cu zi și ajung să confunde produsul cu compania. Am observat că reflexul este că la orice întrebare care ține de compania pe care o construiesc, antreprenorii să răspundă raportându-se la un feature al produsului lor. De multe ori ajung să le cer să se controleze și, la următoarea întrebare, să răspundă fără să mai spună nimic despre produs”, spune Cristian Munteanu.

Apoi, din punctul său de vedere, sunt cele 4 întrebări de final pe care le adresează un potențial investitor: de câți bani ai nevoie, pentru ce, cât timp îți ajung și unde o să se afle compania ta când acei bani vor fi cheltuiți.

Partenerii Early Game Ventures

Cei trei parteneri ai Early Game Ventures au o experienţǎ impresionantǎ în tehnologie şi investiţii. Cristian Munteanu, Managing Partner al EGV, dupǎ o carierǎ de 15 ani în marketing, a înfiinţat startup-uri de tehnologie pe Coasta de Vest din Statele Unite, în Seattle şi San Francisco. Dan Cǎlugǎreanu este preşedinte al TechAngels, cea mai mare asociaţie de business angels din ţarǎ, şi a contribuit de-a lungul anilor la crearea ecosistemului de startup-uri din România. Radu Stoicoviciu vine cu o experienţǎ de 25 de ani în consultanţǎ, în ultimii 10 ani conducând divizia de Mergers & Acquisitions a PwC în România şi Europa de Sud-Est.