Un exemplu de angajat devenit antreprenor este Adrian Dumitrescu, cofondatorul BioFresh Banat, o afacere cu legume proaspete și răsaduri deschisă în Banat. Adrian a renunțat la un job de bancher pentru experiența de antreprenor, însă nu înainte de a analiza foarte bine toate punctele pro și contra, așa cum a învățat în bancă.

Satisfacția afacerii tale

”Sistemul bancar îmi este încă foarte apropiat, iar drumul de la acest sistem la agricultură a trecut, bineînțeles, printr-o analiză P&L. În ceea ce privește atracția antreprenoriatului, am tot analizat această direcție în ultimii ani și consider că am ales foarte bine – un domeniu nou pentru mine, cu foarte multe provocări și o nișă de piață cu o mulțime de satisfacții atât profesionale cât și personale”, ne povestește el.

Doar din poziția de antreprenor îți poți asuma riscuri sau poți lua decizii strategice pentru care răspunzi în fața unei singure persoane: tu însuți

Atracția pentru antreprenoriat nu a venit de pe-o zi pe alta, dorind să înceapă un business pe cont propriu încă de acum câțiva ani, fiind mereu în căutarea acelei ”satisfacții” pe care o oferă crearea și dezvoltarea propriei tale afaceri.

”Satisfacțiile sunt diferite în poziția de „antreprenor” față de poziția de „angajat” într-o companie, indiferent dacă acea companie este a mică sau multinațională, indiferent dacă ocupi o poziție de simplu angajat sau Middle/Top Management – în ambele „poziții” ai obiective, iar atingerea lor îți aduce satisfacții, în ambele coordonezi echipe și/sau ești parte a lor, în ambele ai responsabilități și te implici, dar doar din poziția de antreprenor îți poți asuma riscuri sau poți lua decizii strategice pentru care răspunzi în fața unei singure persoane: tu însuți – satisfacțiile din acest punct de vedere sunt extreme, mai ales când logica și deciziile „corecte” îți aduc îndeplinirea obiectivelor propuse”, explică el.

Business cu impact în comunitate

După cum precizam, a avut ceva timp în care a analizat cele mai bune opțiuni în ceea ce privește deschiderea unei afaceri. Mai întâi, a trecut pe hârtie cele mai bune opțiuni din punct de vedere al finanțării, și și-a dat seama că oportunitatea unei finanțări cu ajutorul fondurilor europene nu putea fi ratată.

”La acest element important s-a adăugat motiviația mea și a asociatei mele (Adrian deține 55% din acțiunile firmei, în timp ce asociata sa, Nicoleta Cioca, deține restul de 45% - n.red) în realizarea unui proiect cu impact pozitiv asupra comunității, motiv pentru care, de la simplă idee de a dezvolta un business cu sere de legume am ajuns la alegerea unei nișe de piață – cea a consumatorilor de legume BIO”, adaugă Adrian, ținând să menționeze, din nou, faptul că, înainte de a înființa efectiv firma a cercetat piața și datele statistice în privința consumului de legume BIO și a trendului acestei nișe de piață.

Concluzia a fost rapidă: există un puternic trend de creștere a consumului de produse sănătoase, inclusiv legume, iar lista producătorilor români pe acest segment este destul de restrânsă. ”Pornind de la aceste deziderate, am înființat BioFresh Banat și ne-am pus pe treabă”, spune cofondatorul BioFresh Banat.

Astfel, deși BioFresh Banat este înființatt în 2017, primul an de activitate este 2019, ne explică Adrian. Și asta pentru că proiectul de finanțare prin fonduri UE a fost depus în 2017, acesta fiind aprobat și implementat în perioada iunie 2018 - mai 2019.

”Practic, de îndată ce am terminat cu partea de construcții, am și început activitatea productiva”, afirmă Adrian.

Iar în ceea ce privește produsele BioFresh Banat, în momentul în care am stat de vorbă cu Adrian, prin luna august, ne preciza cu mândrie că recent finalizase primul ciclu de castraveți, și se pregătea să recolteze mai multe sortimente de tomate, ardei și vinete. Asta în timp ce puneau pe hârtie detaliile pentru un mic proiect cu plante aromatice la ghiveci. ”De asemenea, putem produce la cerere orice tip de răsaduri, având în patrimoniul companiei echipamente foarte eficiente în acest sens”, menționează cofondatorul BioFresh.

Diversificare pentru risc împărțit

Strategia aleasă încă de la început a vizat această diversificare a portofoliului pentru a-și asigura, așa cum spune Adrian ”dispersia riscului”. În plus, prelucrarea legumelor, o activitate pe care o vor implementa în următoarea perioadă (adică procesarea legumelor: castraveți murați, pastă de tomate, bulion, zacuscă, mâncare de legume) va aduce o valoare adăugată afacerii, precum și o profitabilitate crescută pe termen lung.

În acest moment BioFresh cultivă cu legume și plante aromatice 1,76 hectare cu sere. Suprafața totală de teren este de 4,37 hectare și cuprinde 31 de module de sere și două module răsadniță, hala de procesare. Investiția totală de până acum? Aproximativ 2,2 milioane de euro, banii ducându-se și spre achiziția de echipamente și utilaje tehnologice, ”în principiu aproape tot ce aveam nevoie pentru a gestiona această afacere respectând standardele internaționale în domeniu”.

Bani de acasă și din credite

Însă fondurile europene nu au fost suficiente, iar pentru a face rost de finanțarea incipientă, cei doi fondatori au ”lichidat”, așa cum spun, ”o parte din activele proprii pentru a finaliza cu bine acest proiect”.

În plus, au apelat la credite bancare, pentru că, după cum spune chiar el, având în vedere amploarea proiectului, precum și strategia de a concura cu firme cu mai multă experiență, identificarea unei soluții de finanțare externă era inerentă.

”Am ales în final varianta cea mai flexibilă, chiar dacă era poate mai costisitoare decât altele. Am considerat la momentul respectiv că flexibilitatea finanțării ajută într-un astfel de proiect mai mult decât costurile efective ale finanțării, s-a dovedit a fi varianta optimă pentru noi deoarece am reușit să finalizăm proiectul într-un timp relativ scurt, putând astfel să și începem efectiv activitatea de producție”, menționează Adrian.

Pe viitor, fondatorii BioFresh nu exclud contractarea altor credite, pentru că se gândesc mereu la noi metode de dezvoltare. ”În acest moment analizăm posibilitatea contractării unei linii de credit pentru finanțarea activității curente”, spune fostul bancher, punctând un lucru extrem de important din punct de vedere administrativ: această metodă de finanțare este utilă pentru a evita eventualele sincope în cash-flow.

”În funcție de parteneriatele ce urmează să le mai dezvoltăm, în situația în care vom concluziona că suprafață din prezent este insuficientă, vom lua cu siguranță decizia achiziționării unor suprafețe noi de teren. Trebuie ținut cont în schimb că în cazul modelului nostru de afacere în agricultură, nu valoarea terenului este cea mai importantă că ordin de mărime ci valoarea investițiilor ce urmează a se efectua pe acel teren (sistemul de sere, infrastructură, sistemul de irigații, etc.)”, ține el să precizeze.

Certificări bio pentru exporturi

În ceea ce privește clienții producătorului de legume din Banat, sunt în primul rând lanțurile de hypermarketuri. Vorbim despre branduri precum Carrefour, Lidl, Auchan, pe listă urmând să se adauge și alți retaileri cunoscuți la nivel național.

”Altfel este destul de greu să vinzi cantități mari de legume certificate ecologic”, explică Adrian.

Totodată, cei doi fondatori au pe lista de priorități și exportul produselor pe care le cultivă. Au pregătit î avans terenul, luând deja certificarea necesară pentru a putea transporta legumele în țări membre ale Uniunii Europene.

”În următorii 2 ani preconizăm o consolidare a portofoliului de produse prin introducerea în gama a unor produse noi precum și intrarea pe cel puțin o piață externă”, afirmă Adrian Dumitrescu.

Anul test

Om cu background în bancă, Adrian calculează cu atenție fiecare pas pe care îl face în cariera de antreprenor și este convins de faptul că durabilitea unei afaceri, indiferent de nivelul său de dezvoltare, poate fi obținută doar dacă respecți câteva reguli foarte clare în ceea ce privește nivelul calității produselor pe care le comercializezi, al partenerilor pe care îi ai (fie ei furnizori sau clienți), dar și al angajaților.

Și, cu toate că a făcut planuri pentru afacerea BioFresh, pentru că doar ce a început activitatea, evită să spună cu certitudine ce profit crede că va ajunge să aibă la finalul acestui an. ”Este un an test pentru noi, în condițiile în care am început producția ceva mai târziu decât ar fi trebuit. În previziunile noastre, acest tip de afacere ar trebui să genereze un profit operațional de 200.000 - 250.000 de euro/an. Impactul cheltuielilor cu amortizările generate de investițiile majore va afecta, în schimb, rezultatul final al companiei pe următorii 2-3 ani”, declară el, gândindu-se, deja, la următoarea mutare.

”Consider că dezvoltarea unui astfel de business pe termen lung este limitată dacă nu reușești să scalezi rezultatele și modul de acțiune la nivel regional, național și ulterior să treci chiar și granițele țării”, concluzionează Adrian Dumitrescu.

----

Adrian Dumitrescu este unul dintre antreprenorii incluși în proiectul ”România Poate”. Proiectul “România Poate” s-a născut dintr-o discuție cu Patria Bank în încercarea de a găsi o soluţie comună prin care să promovăm povești ale antreprenorilor care fac lucruri bune în țară. Patria Bank e un partener pentru IMM-uri și afaceri mici. Cu ajutorul serviciilor sale, antreprenorii au parte de finanțare (linii de credit sau credite de investiții) și consultanță bancară în termeni simpli care să-i ajute să-și ducă afacerea mai departe.