Lectură de 3 min

Ar putea deveni ceasurile telecomenzile de la încheietură? O discuție despre rolul smartwatch-urilor

Abonează-te pe  
Samsung a anunțat la târgul de tehnologia IFA 2017 noi dispozitive de fitness: Samsung Gear Sport și Gear Fit 2 Pro. Cu această mișcare, Samsung anunță, de fapt, care este direcția clară a dispozitivelor purtabile: sportul și muzica. Cu o doză de conectivitate cu restul dispozitivelor.
IFA 2017: Ar putea deveni ceasurile telecomenzile de la încheietură?

Abonează-te pe YouTube

Fii primul care vede review-urile și cele mai interesante noutăți din domeniul tehnologiei și inovației.

Vezi în avanpremieră

Votează la finalul articolului pentru a putea afla care e părerea ta despre rolul smartwatch-urilor în viața oamenilor.


Samsung a anunțat la IFA 2017, la care start-up.ro este prezent și anul acesta, noi dispozitive purtabile. Deși nu e o categorie îngrozitor de populară, producătorii nu vor să renunțe. Motivele sunt mai multe: piața există undeva pe acolo, dar modul de folosire al purtabilelor nu a fost găsit în totalitate.

Samsung Gear Sport e un ceas inteligent care se aseamănă foarte multu Samsung Gear S3, dar are o curea de cauciuc, câteva detalii mai industriale, dar și funcții noi: un GPS care-l face independent de telefon, aplicații de monitorizare a diferitelor activități artistice, plauri de fitness, dar și integrare cu dispozitivele Internet of Things ale companiei. Între timp, Gear Fit 2 Pro e o brățară de fitness, nu foarte arătoasă dacă mă întrebi pe mine, cu funcții GPS, monitorizare a înotului, și curele de cauciuc.

Aceasta este povestea în mare a celor două device-uri. Cred că dispozitivele purtabile trebuie judecate astăzi în funcție de numărul de aplicații integrate, de autonomia bateriei, calitatea materialelor și posibilitatea de a distinge între diferite activități sportive. Dar am vrut să înțeleg mai bine încotro se duc purtabilele, anunțate ca următorul mare trend în 2015. Așa că am vorbit cu Mark Notton, directorul de portofoliu și strategie comercială pentru Samsung, pentru a afla de ce au decis să lanseze un model sport și ce spune astea despre categorie.

Sportul și muzica, singurele studii de caz viabile

Samsung a reușit să livreze 1,4 milioane de dispozitive purtabile în primul trimestru al lui 2017. E pe locul 4, în spatele Xiaomi, Apple și Fitbit, dar înaintea Garmin. Creșterea e surprinzător de mare, de 98% de la an la an, deși nu ai fi zis asta. Cu toate acestea, Gear Sport e deja a cincea generație de ceasuri inteligente Samsung de pe piață. Și Gear S3 încă există. De ce unul sport, atunci?

Am făcut câteva studii de piață și am descoperit că principalele două motive pentru care folosește un smartwatch sunt: fitness și muzică. Așa am lansat Gear Sport”, mi-a spus Notton. Cu fitness-ul e clar, cu muzica e o integrare cu Spotify care asigură descărcare offline a pieselor și conectivitate cu acele căști wireless pentru alergat.

Un alt element pe care-l aduce Gear Sport este GPS-ul integrat, ca oamenii să-și lase telefonul deoparte atunci când aleargă. Cu toate acestea, e de văzut dacă strategia de piață are sens: Samsung nu știe care e ciclul de cumpărare a unui smartwatch. “2015 a însemnat o creștere mare. Sunt mulți care au avut Gear S2 și au cumpărat apoi Gear S3. Dar nu am fost pe piață de multă vreme, ca să putem trage o concluzie privind ciclul de schimbare al gadgeturilor”, spune Notton.

Integrarea cu alte dispozitive e importantă

Care e viitorul smartwatch-urilor? Am înțeles că nu ne vor înlocui ceasurile obișnuite, pentru că oamenii care apreciază ceasurile le poartă ani de zile. Și nimeni dintre aceștia nu ar dori să schimbe ceva la doi ani. Am înțeles că lucrurile se duc către sport. Huawei a renunțat la ceasurile inteligente elegante pentru variante foarte sport. Apple vinde mult mai bine varianta sport, în timp ce Xiaomi e pe primul loc cu doar niște brățări de fitness. Toate încercările altor producători au fost un eșec. Până și Vector Watch, cel mai ceas dintre deștepți, nu a reușit să aibă cifre de vânzări impresionante.

Așadar, pe lângă sport și muzică, ce mai poți face cu un smartwatch? La Berlin, Samsung a prezentat o mașină de spălat. Se laudă că e mai rapidă decât cea mai rapidă, dar tot 15 minute are cel mai scurt program. Da, poți să bagi rufe și după ce i-ai dat drumul. Mai important ca orice, însă, e că poate fi controlată cu smartphone-ul. Și totul din jurul nostru va putea să fie controlat. Televizorul, aragazul, lumina, ușa, mașina de spălat, aspiratorul robotic. Totul. Și cu ce le vei controla? Vei avea câte o aplicație pentru fiecare? Telecomenzi?

Un rol util pe care l-a prezentat Notton este cel al smartwatch-ului ca centru de comandă, pe lângă telefonul mobil. Smartphone-ul trebuie scos din buzunar, deschizi aplicația. Dar dacă ai avea pe ceas comenzi rapide și ai putea să dai drumul la televizor, să schimbi canalele sau să pornești mașina de spălat. Ei bine, acest lucru poate fi făcut doar de către o companie mare. Nu cred că Xiaomi sau Fitbit vor face asta vreodată, ci doar Samsung și Apple, care au numărul de dispozitive de pe piață și puterea de marketing pentru a putea să convingă și alți producători să fie conectați.

Și ceasul inteligent, îmi permit o previziune, ar putea fi integrat în pachete cu televizoare sau frigidere. Atunci când dai mii sau zeci de mii de lei pe un televizor sau pe un frigider, un deas de 300 de euro nu mai pare așa scump. Așadar, ar putea fi integrat ca ofertă. Iei televizorul, iei și ceasul. Ca să-l folosești ca telecomandă sau ca ajutor pentru sport. Riscul rămâne securitatea. Samsung a integrat sistemul lor Knox în toate dispozitivele, dar Internet of Things e vulnerabil.

Abonează-te pe  

Citeste mai departe:
mai multe despre:

Pe aceeasi tema: