Sărbătoarea reducerilor a început în România acum șase ani, fiind adusă de eMAG. Primul Black Friday organizat în România a avut loc în 2011. Vinerea neagră a început pe 25 noiembrie, la 5 dimineața și a cauzat multe probleme retailerului online, care a avut nevoie de mai mulți ani pentru a putea asigura un flux optim pe site, fără ca serverele să pice.

La prima ediție Black Friday, eMAG a oferit reduceri de până la 80% la o gamă foarte variată de produse. Atunci, de Black Friday, au fost vândute mouse-uri cu 5 lei sau kituri de tastatură și mouse cu 10 lei. unul dintre fondatorii eMAG, Radu Apostolescu, declara atunci că prima ediție de Vinerea Neagră a fost un dezastru, deși din exterior nu s-a văzut așa, pentru că nu au reușit să coordoneze în timp real comenzile, mai ales că în 20 de minute vindeau cam cât într-o lună.

În primul an, pe lângă eMAG, au participat evoMAG, PC Garage și Koyos. Atunci, în 2011, eMAG a inaugurat pisica neagră de tristă amintire, care anunța utilizatorii că încărcarea serverelor este prea mare. De cele mai multe ori, clienții nu puteau accesa site-ul, iar autnci când o făceau, de multe ori coșurile de cumpărături se goleau până la finalizarea comenzii. Black Friday a prins atunci și a devenit o tradiție în România.

Black Friday 2017 în România

La prima ediție, eMAG a vândut produse de 8 milioane de euro, iar site-ul a avut și 50.000 de utilizatori simultan pe site. În fiecare an, investițiile magazinelor online în infrastructură a crescut.

În 2012, unu din patru români s-au interesat de ofertele de Black Friday. Cele mai vândute produse de Black Friday au fost electronicele și electrocasnicele. Cu toate acestea, un număr foarte mic de magazine online au oferit în 2012 reduceri de Vinerea Neagră, înțelegând potențialul mai târziu. Un trend a fost păstrat totuși, magazinele online au vândut mereu mai mult decât cele offline.

eMAG a anunţat că numărul vizitatorilor unici a fost de 709.000 şi că a primit 52.700 de comenzi, epuizându-se 84% din stocul de televizoare, 83% din laptopuri şi 39% din stocul de telefoane, în jurul orei 9.30.

Pentru a separa Black Friday în România de cel internațional, eMAG a făcut o mutare relativ neașteptată: a mutat Vinerea Neagră cu o săptămână înainte, pe 16-17 noiembrie. De Black Friday participă și principalii jucători din domeniul afilierii, 2Performant (2Parale la început) și Profitshare.

Cifrele Black Friday în România au crescut de la an la an. eMAG a înregistrat cele mai mari venituri de Black Friday 2013 - de 22 milioane de euro (fără valoarea celor 60 de maşini comandate prin intermediul site-ului), fiind urmat la mare distanţă de ceilalţi jucători din industrie. Cel.ro a înregistrat în 2013 vânzări de 3 milioane de euro, față de 2 milioane de euro în 2012. În domeniul aparaturii foto-video, Black Friday a adus vânzări de 2 milioane de euro, iar evoMAG a avut vânzări de 1,6 milioane de euro.

Black Friday a crescut iar și iar. În 2015, eMAG a avut de Vinerea Neagră comenzi de 202 milioane de lei, la 602.000 de produse comandate. Mobile-ul a depășit desktopul pentru prima oară în acel an de Black Friday, având 51% din cele 5,5 milioane de vizite. Vârful de clienți pe site a fost de 370.000. A fost primul an în care eMAG, care vine în fiecare an cu ceva nou, a adus și posibilitatea de a cumpăra lingouri de aur.

1.050 de clienți au cumpărat 9,4 kilograme de aur, iar în primele patru minute de când a fost deschis site-ul au fost 100 de produse vândute pe secundă.

Black Friday - cele mai vândute produse în România

Cele mai vândute produse, în mod tradițional, sunt electronicele și electrocasnicele. De exemplu, în 2015 au fost vândute la eMAG de Black Friday 41.000 de telefoane mobile, 29.000 de televizoare, 22.000 de parfumuri, 13.400 de laptopuri, 12.000 de anvelope, 2.000 de smartwatch-uri și 60 de tone de mâncare pentru animale.

Serverele eMAG au picat de Black Friday pentru că au intrat simultan în 2016 peste 450.000 de persoane. Pe 2Performant au fost generate 58.000 de vânzări, iar valoarea totală a comisioanelor a fost de 197.000 de euro. Clienții PC Garage au achiziționat peste 34.000 de produse, în creștere cu 25% față de 2015. Retailerul Pegas a vândut 650 de biciclete de Black Friday, F64 a avut comenzi de 9 milioane de lei, în timp ce la Vola.ro au fost vândute vacanțe de un milion de euro.

Black Friday a adus inclusiv vânzare de energie electrică la eMAG. Asta după ce retailerul a vândut mașini, camioane, motociclete, combine agricole, diamante sau aur în anii precedenți. Black Friday 2017 va aduce probabil în România noi și noi oferte de la magazinele online, pentru că ne așteptăm la produse care, tradițional nu sunt în oferta lor.