Numele de Blue Monday a fost dat zilei de luni din a treia săptămână a lunii ianuarie, considerată cea mai tristă sau cea mai deprimantă zi a anului. Superstițioșii leagă această dată de mai multe efecte negative, cum ar fi schimbarea vremii sau ghinion la bani.
Ziua de Blue Monday a fost calculată în baza unei formule matematice, care a luat în considerare vremea, facturile la utilități, datoriile, nivelul motivațional, dar și aversitatea oamenilor față de zilele de luni.
Însă, întâmplarea face ca tocmai astăzi, de Blue Monday („Lunea cea tristă”), să scriem despre startup-ul românesc UiPath care înregistrează o creștere uriașă a veniturilor ce depășește 5500% în doar doi ani. Cu toate acestea, cofondatorul și CEO-ul startup-ului, Daniel Dines, spunea recent că „am eșuat vreme de 8 ani” - cumva, fiecare zi era un fel de „Lunea cea tristă”.
Chiar dacă ideea de eșec nu sună foarte încurajator, eșecul e cel mai important în afaceri. Chiar și cei de la Google au avut multe produse și servicii care nu au funcționat.
Iar ca să vezi că nu ești singurul care trăiește fenomenul Blue Monday și în alte zile din an, avem câteva povești de la oameni care au eșuat și de la care poți lua câteva lecții de business.
Atac cibernetic la 6 luni după lansare
John Rampton a devenit cunoscut ca antreprenor, investitor și expert în online marketing, dar și datorită articolelor pe care le-a scris în mai multe publicații recunoscute, ca Entrepreneur, Fortune, Forbes, Mashable, Huffington Post, Inc., Time și TechCrunch. Dar înainte să devină antreprenor în serie, Rampton a avut și el partea lui de dezamăgire. La 6 luni după ce a lansat prima companie - lucrase 3 luni la produs și avea deja 15.000 de clienți - i-a fost spart sistemul și hackerul avea întreaga listă de email-uri, pentru care cerea recompensă. „I-am spus că nu avem de unde, dar i-am propus 1.000 de dolari ca să găsească un bug în sistemul nostru”, povestește John Rampton.
Din fericire pentru el, hackerul a acceptat, a șters toate înregistrările și i-a ajutat să îmbunătățească sistemul, ba chiar a continuat să aibă grijă de securitatea companiei. „Avea doar 14 ani când s-a întâmplat acest lucru, iar atunci am realizat că, uneori, chiar și cea mai tânără minte poate deveni o resursă foarte valoroasă. Dacă l-aș fi abordat altfel, lucrurile ar fi putut fi sta foarte diferit”, explică antreprenorul.
9 milioane de dolari pierduți într-o singură zi
James Altucher este un antreprenor american, managerul unui hedge fond și investitor VC. Pe lângă performanța de a fi eșuat cu 17 dintre cele 20 de companii pe care le-a înființat sau cofondat, cel mai mare eșec a fost atunci când a pierdut 9 milioane de dolari într-o singură zi. „Cel mai mare acționar datora impozite de 90 de milioane de dolari, dar nu a anunțat compania, iar astfel încălca acordul de împrumut făcut la bancă. Așa că în decurs de o zi banca a preluat fiecare divizie a companiei și a împărțit-o aproape gratuit altor clienți ai săi, din aceeași industrie.
Altucher spune că nici măcar nu cunoaștea cu adevărat ceilalți membri din board, iar ceea ce a învățat din această experiență este să faci afaceri doar cu oameni pe care îi respecți și îi placi.
Rămas pe dinafară în propria companie
Înainte să lanseze platforma de joburi The Muse, Kathryn Minshew a cofondat, alături de alte trei persoane, compania PYP Media, în care și-a investit toate economiile. Dar s-a trezit într-o zi că ea și un alt partener au fost lăsați pe dinafară din cauza unei neînțelegeri între cei patru. „M-am simțit complet umilită, de parcă i-am dezamăgit pe toată lumea. De asemenea, am pierdul toate economiile de-o viață pe care le-am investit în companie - aproximativ 20.000 de dolari”, povestește ea pe 99designs.com.
În cele din urmă, au plecat și restul oamenilor de la PYP Media, unde au rămas doar cei doi cofondatori. În schimb, cei plecați au lansat The Muse, fiind acceptați în programul Y Combinator în scurt timp. Au primit peste 2 milioane de dolari investiții și au ajuns la peste 15 milioane de oameni. „În multe privințe, acel prim eșec a fost cel mai bun lucru care mi s-a întâmplat vreodată”, afirmă Kathryn Minshew.
Pentru a evita o astfel de situație, îți recomandăm să urmărești câteva sfaturi juridice de unde vei afla de ce e important acordul de asociere și cum să îți împarți compania între asociați.
Mai multe povești similare puteți citi aici. Chiar dacă par deprimante, ideea este să realizezi că nu ești singurul care a trăit experiența eșecului, iar Blue Monday are numai 24 de ore, dar este important să ai curajul de a merge mai departe.