Bookster este prima platformă care aduce cărțile mai aproape de oameni și îi inspiră să se dezvolte personal și profesional prin lectură.

Din 2013 și până astăzi, Bookster a devenit cel mai iubit beneficiu în peste 1.200 de companii din România cu un scor de +95 puncte pentru indicatorul Net Promoter Score, care arată în ce măsură utilizatorii unui serviciu sunt și promotorii lui.

În momentul de față, platforma are peste 140.000 de abonați. Iar Bookster încearcă mereu să găsească noi metode prin care să îmbunătățească algoritmul de recomandări de lectură pentru abonați. Pentru că nu toți știm din prima ce vrem să împrumutăm, uneori vrem o carte care să se potrivească pe o anumită stare.

“Ne dorim să găsim titlul potrivit care să ajungă la fiecare abonat și să facem asta într-un mod simplu, prietenos și rapid. La începutul anului 2023, AI-ul a devenit disponibil la o scară largă și am vrut să-l integrăm în activitatea noastră de zi cu zi”, spune Vlad Catană într-o discuție cu start-up.ro.

Astfel, cu ajutorul inteligenței artificiale, Bookster a creionat un serviciu disponibil nu doar pentru abonați. Booksy, un asistent bibiliotecar ce răspunde la întrebări și recomandă cărți, disponibil aici.

Cum funcționează Booksy?

Booksy îi roagă pe utilizatori să aleagă o categorie de lectură în primul rând. Ulterior, dialogul continuă cu timpul pe care și-ar dori cineva să-l dedice lecturii, iar utilizatorii pot spune și câte ceva despre interesele lor.

“Apoi lăsăm inteligența artificială să-și facă treaba. La final, Booksy recomandă cel mai potrivit titlu care să răspundă nevoilor lor. Dacă ești abonat Bookster, ne asigurăm că-ți vom recomanda un titlu nou, pe care încă nu l-ai citit din platforma noastră, dar care se potrivește nevoilor tale”, spune Catană.

Putem descrie Booksy ca un fel de motor de căutare pentru cărți, unul care să nu fie influențat de alte aspecte, ci doar de căutarea unui titlu potrivit.

Conform datelor Booksy, un utilizator mediu are 2-3 conversații cu Booksy până când alege să împrumute unul dintre titlurile recomandate. Toată conversația poate dura maximum 4 minute.

“Nu ne-am gândit să-l promovăm pe Booksy ca un instrument de economisire a timpului, ci mai degrabă ca un asistent virtual prietenos care-ți oferă o recomandare de lectură personalizată, împreună cu un conținut simpatic, legat de recomandarea făcută, adică o melodie potrivită, un citat reprezentativ sau o poezie”, explică reprezentantul Bookster.

Dar de multe ori când lași un produs tehnologic la mâna oamenilor, ei pot ajunge să-l folosească diferit față de cum și-a imaginat echipa tehnică sau de marketing. Când echipa de la Bookster s-a uitat prima oară pe date și-a dat seama că oamenii scriu un spectru larg de interese și hobby-uri în câmpurile lăsate libere. Dar a fost un lucru bun, pentru că că e nevoie ca persoanele să se simtă libere atunci când vorbesc cu Booksy. Iar utilizatorii pun mai multe întrebări decât se aștepta echipa de la Bookster, dar pleacă și cu o carte împrumutată.

Provocarea tehnică pentru Bookster și Booksy

Din punctul de vedere al CTO-ului Bookster, cea mai mare provocare la Booksy a fost de păstrarea interacțiunii cu inteligența artificială în zona lecturii.

“Un AI poate da răspunsuri foarte departe de ce ne doream noi dacă lăsam interacțiunea la liber. Astfel, ne-am dat seama că oamenii trebuie să aleagă niște opțiuni preexistente și să permitem textul scris liber și detaliat doar în anumite zone, precum cea de interese personale”, spune specialistul. Practic, experții intervin în a modera răspunsurile date de inteligența artificială.

Deși Booksy e un instrument de descoperire, nu e folosit intern pentru date analitice, pentru că acestea vin din zona de search din Bookster, unde echipa de marketing analizează permanent cele mai frecvente căutări ale oamenilor.

“Cele mai provocatoare elemente sunt cele legate de înțelegerea cât mai bună a oamenilor și a obiceiurilor lor de lectură. Ne dorim foarte mult să le recomandăm, atât în platformă cât și pe email, lecturi care sunt cât mai potrivite pentru fiecare cititor. Uitându-mă în urmă, am făcut niște progrese extraordinare de-a lungul timpului. Am investit resurse semnificative în dezvoltarea tehnologiilor și algoritmilor noștri pentru a ne asigura că oferim o experiență personalizată și relevantă pentru utilizatorii noștri. Astfel, continuăm să oferim conținut și servicii de calitate, adaptate în permanență la nevoile și preferințele comunității noastre, care astăzi a ajuns la peste 140.000 de cititori în România”, explică Vlad Catană.

Ce nu poate face AI-ul când vine vorba de lectură

Vlad consideră că AI-ul influențează modul în care lucrăm zi de zi, de la dezvoltare software, analize de date, dar și generare de conținut.

Dar specialistul Bookster consideră, de exemplu, că AI-ul pentru Booksy este încă destul de limitat la titlurile scrise de autori români, cu atât mai mult proză scurtă sau poezie.

“Pe viitor baza lui de cunoștințe se va dezvolta, dar acum nu ne putem baza foarte mult pe el dacă vrem o recomandare de autor român de poezie contemporană”, spune Catană.

În momentul de față echipa de la Bookster lucrează deja la Booksy 2.0 care să poată fi folosit intern. “Scriem cod și chiar email-uri cu ajutorul AI-ului. Ne dorim să creăm un jurnal al activităților echiopelor care să poată fi consultat cu ajutorul inteligenței artificiale. Cu alte cuvinte, când un coleg va dori să afle mai multe despre o anumită decizie sau instrument, AI-ul îl va ajuta”, spune Vlad Catană.