Articolul acesta a apărut în secțiunea „Nota redacției” din newsletter-ul start-up.ro de marți, 12 iulie. Puteți să vă abonați la newsletter aici.

Ultimii ani au adus, spre deliciul publicului (că au primit și ecranizări), numeroase scandaluri din zona startupurilor: Fyre Festival, WeWork, Theranos. Cumva toate aceste povești se învârt în jurul acelorașii teme: minciună și manipulare, lăcomie, ambiție mai presus de lege și presiunea investitorilor.

Cel mai recent scandal - din care nu va învăța nimeni nimic, apropo - vine dinspre Uber, un startup al cărui întreg parcurs e marcat cu de controverse. E despre presiuni la nivelul guvernelor, zone gri, mâini unse, documente distruse, vieți date peste cap. Totul ca la carte până acum. Respectă, practic, rețeta exemplelor de mai sus.

Dar ce m-a luat prin surprindere nu au fost politicienii de nivel înalt ”convinși”, nici faptul că s-au distrus documente sau că s-au spus minciuni. La urma urmei, rostim cuvântul ”disruptiv” cu cea mai mare apreciere când vorbim despre startupurile care transformă lumea, uitând că termenul face referire la un proces violent și e doar un alt mod de a spune ”distructiv”. ”You can’t make an omelette without breaking some eggs”, cum s-ar zice.

Ce găsesc cu adevărat îngrijorător este faptul că, la un moment dat, conducerea Uber a decis că este perfect în regulă să profite de șoferii bătuți pentru a atrage legiutorii (și publicul larg) de partea companiei. Compania a încurajat, practic, violența fizică față de șoferii săi - de care oricum se profita din punct de vedere economic - pentru a-și împlini țelurile. O companie cu un ”mission statement” care îți spune exact ce vrei să auzi (”salvăm planeta”, ”facem bine societății”, ”oferim oportunități oamenilor” etc.) și demonstrează fix contrariul.

Și cumva încă sper că startupurile vor învăța din greșelile predecesorilor lor. Că un startup nu va încerca să replice condițiile de muncă de la Amazon sau modelul de business al Facebook bazat pe manipularea utilizatorilor. Că o companie mică cu ambiții mari și potențial uriaș va putea fi disruptivă fără să facă rău.

Schimbarea - fie și ea forțată - e cea care împinge societatea în față. De asta cred că unele reguli sunt făcute pentru a fi încălcate, tocmai pentru a demonstra că e nevoie de unele noi care să ne ajute să evoluăm în direcția potrivită. Business-ul este despre relații și de asta sunt de părere că doar startupurile care reușeșesc (cu bani sau fără bani) să-și construiască relații importante sunt cele care reușesc.

Dar totul până la oameni - angajați sau clienți. Când afacerea ta distruge vieți, când profiți de oameni până în punctul în care le faci rău fiind perfect conștient de asta, nu mai ai nicio scuză. Când afacerea ta este construită pe o temelie toxică, ea ar trebui dărâmată ca un castel de cărți. Pentru că poate fi scuzabil să calci pe reguli, dar niciodată nu există scuze să calci pe oameni.