ContApp este o aplicație prin care PFA-urile și profesioniștii din domenii liberale pot să-și țină singuri contabilitatea. Programul funcționează pe baza unui abonament anual de 19 lei, dar oferă și alte tipuri de servicii, precum cele de verificare a declarației unice, consultanță pentru înregistrarea, contabilitatea și fiscalitatea profesiilor liberare, dar și ghiduri de contabilitate pentru profesii liberale.

Constantin Cozma a dezvoltat din 2010 o comunitate în jurul site-ului Ghid PFA. Era după criza financiară și căuta noi surse de venituri pentru grupul de firme în care era partener și care presta servicii de contabilitate și consultanță fiscală.

A început să scrie articole practice treptat online, iar în 2014 a cumpărat domeniul gestiunepfa.ro. Articolele erau unele dedicate nișei de activități independente, unde competiția pe acea vreme era redusă și categoria oarecum neglijată de profesioniștii din contabilitate. Treptat blogul a crescut, ajungând la 500.000 de utilizatori unici pe an, iar Constantin a dezvoltat ghiduri pe teme precum înființare PFA, contabilitate, declarația unică.

Ideea de a automatiza contabilitatea PFA a venit de pe atunci, dar România nu era pregătită să treacă în digital. Abia după 2015 ANAF a renunțat la registre cu șnur, iar apoi pandemia a forțat lucrurile. Cum s-a decis în cele din urmă să facă un produs digital?

“Am verificat multe contabilități și rar găseam registre complete și în conformitate cu legislația fiscală. Să întocmești contabilitatea PFA nu este greu și nici nu trebuie ani de studii, dar e necesar să te informezi, ceea ce mulți posesori de PFA nu o fac. Așa am ajuns să proiectez o aplicație online, modernă, care să forțeze utilizatorul să aplice regulile fiscale corecte care să elimine erorile de calcul”, spune Constantin Cozma pentru start-up.ro.

A început dezvoltarea în ianuarie 201 și în martie 2023 aplicația era completă, după o investiție de 200.000 de euro din fonduri proprii.

Între timp ContApp are peste 5.500 de utilizatori și peste 3.000 de entități de tip PFA pe platformă. Asta pe o piață mult mai aglomerată ca acum 7-8 ani. Între timp au apărut aplicații care gestionează contabilitatea PFA.

“Acum sunt multe, toate îmbină funcționalități web cu servicii de contabilitate. Am gândit ContApp ca o platformă deschisă unde utilizatorii comunică și colaborează pentru a rezolva obligații ce țin de contabilitate și fiscalitate. Avem funcționalități și automatizări care elimină procesele repetitive, utilizatorul trebuie doar să emită factura și să înregistreze încasări și plăți. Restul e automat. Totul la 16 lei pe lună”, spune Cozma.

Nevoile pieței de PFA în România

PFA-urile sunt o formă simplificată de administrare, folosită de multe ori de către profesioniștii din domenii liberale, cum ar fi programatorii. Nevoile lor nu sunt multe, dar pot fi complicate dacă nu sunt îndeplinite cum trebuie.

“PFA-urile vor să știe că au contabilitatea și declarațiile întocmite corect și că nu vor fi probleme la un control. Sistemele automatizate precum ContApp asigură conformarea și minimizează erorile. Dacă lucrezi în ContApp lucrezi cu un expert contabil. Condiția e ca utilizatorul să depună un efort de informare, iar în ContApp se găsesc surse multiple de informații, ghiduri, documentație, suport, blog”, explică fondatorul ContApp.

În interiorul aplicației utilizatorii pot găsi funcții de facturare, inclusiv e-factura, 3 registre obligatorii și declarația unică ce poate fi completată cu aproape toate veniturile, nu numai cele din activități independente.

“Desigur, fiecare activitate poate avea nevoi proprii, declarații de TVA, salariați, stocuri, integrări cu magazine online, funcționalități pe care le vom adăuga gradual”, spune Cozma. În plus, în ContApp utilizatorii pot adăuga datele începând din 2018, datele fiind păstrate încă 6 ani până la prescripția fiscală.

Chiar dacă se spune că a face contabilitatea PFA poate fi ușor, acest lucru lasă loc de erori. “Profesioniștii contabili nu alocă prea mult timp acestor antreprenori și sunt lăsați mereu pe ultima zi cu declarațiile și registrele contabile”, spune Constantin Cozma.

“În continuare se folosesc registre vechi de hârtie, cumpărate de la librari sau Excel. Aplicațiile online aduc multe beneficii, dar obișnuințele sunt greu de schimbat. Noi creăm și trimitem o factură în 30 de secunde, iar după încasarea facturii se generează automat registrele și declarația unică. Economisim 90% din timp față de contabilitatea în Excel”, mai spune antreprenorul ce a participat la InnovX-BCR.

Experiența InnovX-BCR

ContApp a făcut parte din cohorta de startups 2023 la acceleratorul InnovX-BCR. Pentru Constantin a fost o experiență cu multe “aha-uri”, după cum spune chiar el.

“Am primit feedback și mentoring de la persoane cu experiență solidă în lansarea și dezvoltarea afacerilor. InnovX-BCR ne-a ajutat să definim obiectivele și calea de a le atinge, adică să ne cunoaștem piața, clienții și nevoile lor, dezvoltarea produsului și strategia de marketing”, explică fondatorul ContApp.

Pentru următorii 2 ani ContApp vrea să atragă primul investitor pentru dezvoltarea. Iar până la finalul anului țintesc 10.000 de utilizatori în aplicație.

“Pe termen scurt vrem să validăm viziunea de business în România și abia la începutul anului 2025 să stabilim exact posibilitățile de dezvoltare internațională, în special în Europa de Vest”, explică Cozma. De altfel, internaționalizarea e o provocare pentru orice aplicație de contabilitate, regimurile fiscale fiind diferite de la țară la țară.

“Modulele adaptate pot fi construite cu echipe naționale care să funcționeze sub un brand comun. Nu e ușor de realizat, dar nici imposibil, iar ContApp e construită pe un model care poate fi internaționalizat, multi language și multi currency”, explică antreprenorul.

Dacă în 2021 ContApp a început cu un cofondator, acum startup-ul are 10 persoane, de la programatori, contabili și marketing.