Prezentarea trebuie să vină ca o povestire concisă și coerentă despre afacere, despre ce vrei să faci și ce ai nevoie. I se spune ”elevator pitch” pentru că trebuie să convingi publicul sau interlocutorul că ideea ta este bună până ca aceștia să își piardă interesul și să „coboare” din lift.
Înainte de toate, interlocutorul trebuie să știe cu cine stă de vorbă, ce companie reprezinți și ce autoritate ai pentru a veni cu o propunere către el din partea organizației pe care o reprezinți.
Mai puțin înseamnă mai mult
În cadrul taberei de antreprenoriat Startup Your Life pe care am organizat-o recent, unul dintre speaker a fost Bogdan Georgescu, fondator Bookster. El le-a spus participanților că este esential să îți poți descrie afacerea într-o singură propoziție, lucru care nu este deloc simplu de făcut, iar lui i-au trebuit aproape doi ani ca să reușească.
Un elevator pitch nu trebuie să spună toată povestea ta de viață și nici măcar cele mai importante aspecte. În schimb, trebuie să spună câteva lucruri esențiale despre ce faci în afacerea ta și unde vrei să ajungi cu ea.
Stabilește-ți obiectivul
Înainte să scrii un elevator pitch care te va ajuta să-ți atingi obiectivele, trebuie să știi care sunt acele obiective. După ce ai stabilit asta, este mai ușor să te prezinți într-un mod care să aibă sens. În loc să copleșești audiența cu întreaga poveste a business-ului tău, include numai acele părți care sunt relevante pentru situația respectivă.
Dacă ai nevoie de bani, spune despre ce sumă este vorba, cum ai de gând să-i investești și ce profit ar putea aduce investitorilor. Dacă ai nevoie de contacte, spune de cine ai avea nevoie și poți veni chiar cu nume concrete, dacă tu crezi că persoana pe care ai abordat-o te poate pune în contact.
Documentează-te despre interlocutor
După cum spuneam, dacă vrei să ceri unei persoane să te pună în legătură cu cineva, mai întâi documentează-te și asigură-te că are pârghiile necesare. În plus, trebuie să îți adaptezi pitch-ul în funcție de situație și persoanele cărora te adresezi.
Pitch-ul tău este relevant numai dacă persoana cu care vorbești îl înțelege. Evită acronimele și cuvintele pe care cineva din afara industriei tale ar putea să nu le înțeleagă și, în același timp, nu încerca să expliciți teoria chibritului sau cum funcționează un mecanism pe seama căruia persoana abordată și-a construit întreaga carieră.
Spune ce faci, nu doar cine ești
Dacă ajungi vreodată într-o situație neprevăzută și trebuie să ții un elevator pitch pentru care nu erai pregătit, planul de rezervă ar să descrii ce faci de-a lungul unei zile. De exemplu, în loc să spui că ai înființat o organizație nonprofit, spune că ceea ce faci este să creezi o rețeau globală de antreprenori sociali care vor să facă lumea mai bună.
Mai mult decât atât, poți folosi cuvinte cheie cum ar fi soluții inovatoare, problemele sociale și de mediu, comunitatet. Mai multe detalii sunt mai ușor de reținut.
Aruncă momeala și așteaptă
Câteodată, nu este nevoie să spui toată povestea dintr-o răsuflare. Aruncă câteva semințe, iar dacă oamenii vor fi interesați, vor căuta să afle mai multe. Îți vei da seama din reacțiile lor dacă sunt interesați și atunci vei avea ocazia să împărtășești mai multe informații.
Dacă ți se pare dificil să găsești un fir narativ, poți transforma pitch-ul într-un dialog, astfel încât să vii cu informații pe care interlocutorii le găsesc relevante și de interes pentru ei.
În plus, există și o aplicația care te ajută să îți perfecționezi pitch-ul într-un mod interactiv. Pitch Bot îți permite să alegi în fața cui vrei să prezinți și se adaptează în funcție de nevoile tale.