Antreprenoriatul nu este ușor, altfel, oricine ar fi antreprenor. Dar dacă vrei să construiești o afacere de succes, vei avea nevoie de capital, iar asta înseamnă să mergi către investitori. Înainte să ajungi în fața acestora, trebuie să anticipezi cele mai importante întrebări și să îți pregătești un răspuns.

1. Cine sunt competitorii tăi?

Aceasta este una dintre întrebările de pe lista oricărui antreprenor și trebuie să fii pregătit să răspunzi, dacă nu ai făcut-o deja în timpul pitch-ului. Cel mai probabil, investitorii vor veni și ei cu tema făcută, dar vor pune întrebarea asta pentru a afla perspectiva ta. Dacă ești unul dintre antreprenorii care chiar cred că nu au competitori în piață, poți să îți iei adio de la investiție. În schimb, vino la întâlnire cu o listă a principalilor concurenți și demonstrează că ești un antreprenor responsabil și conștient cu ce urmează să te confrunți.

2. Ai venit prea devreme, întoarce-te când ai tracțiune.

Dacă ar fi să traducem această frază, am avea două variante: prima este o scuză pentru a te refuza, iar a doua, investitorul chiar este convins de acest lucru. La rândul tău, trebuie să poți face diferența între ele și să poți veni cu un răspuns. În al doilea caz, trebuie să rămâi pe poziție, să mulțumești pentru feedback și să întrebi care ar fi momentul pe care ei îl consideră potrivit pentru a lua în considerarea finanțarea afacerii tale. În acest fel, demonstrezi maturitate și deschidere, dar le și arăți investitorilor că ești implicat în acest proiect pe termen lung.

3. Prea mulți au încercat și au eșuat.

„Dacă atât de mulți alții au încercat să rezolve această problemă, de ce crezi că tu ai putea reuși?” - este o altă întrebare pe care o vei auzi frecvent venind de la investitori. Pe de altă parte, răspunsul tău trebuie să fie unul care să demonstreze perseverență, pentru că există o mulțime de eșecuri răsunătoare ale celor mai cunoscuți antreprenori ai lumii, dar ceea ce a făcut diferența a fost faptul că nu au renunțat. Mulți au încercat să facă ceea ce a reușit să facă Google din căutare, Apple cu telefoanele sau Facebook cu socializarea. De exemplu, cofondatorul primului unicorn românesc, Daniel Dines de la UiPath, spune că a eșuat vreme de 8 ani până să aibă succes. Chiar și cei de la Google au avut o mulțime de produse și servicii care nu au funcționat.

4. De ce nu ai putea fi copiat?

Frica de a fi copiat este una dintre greșelile pe care le fac antreprenorii românii în startup, dar nu numai noi. Cei care au cunoscut succesul sunt fie cei care au fost primii în piață, fie cei care au făcut lucrurile mai bine decât oricine. Așadar, atunci când investitorii te întreabă de ce nu ai putea fi copiat, spune-le că ești pregătit să faci față competiției. Până la urmă, orice afacere supraviețuiește numai dacă este capabilă să se schimbe și să inoveze, astfel încât să rămână mereu relevantă.

5. Care este bariera tehnologică pentru a intra pe piață?

Adevărul este că, astăzi, nu tehnologia câștigă, ci modul de execuție al afacerii. Noile tehnologii au potențialul de a schimba din temelii industrii, dar bazele acestora au fost puse de mai mulți ani, ceea ce înseamnă că mulți dintre inovatori nu mai reinventează roată, ci doar găsesc îi găsesc noi întrebuințări.