Indiferent de categoria din care faci parte, nu trebuie să te grăbești cu acordul de vânzare. Dacă vrei să îți maximizezi valoarea companiei, trebuie să urmezi niște pași, iar pe câțiva dintre aceștia îi explică pe Forbes, antreprenorul în serie Alejandro Cremades.
Fă-ți ordine în declarațiile financiare
Asigură-te că ți-ai adus în ordine situația financiară înainte să mergi cu o ofertă către potențialul compărător, dacă nu vrei ca acesta să scadă din prețul pe care era dispus să-l plătească inițial. Asigură-te că ai avut un parcurs consecvent cel puțin în ultimii trei ani. Dacă este nevoie, angajează o firmă de contabilitate care să se ocupe de toate aspectele financiare. În cele din urmă, vei vedea că valoarea crescută va acoperi investițiile făcute în acest sens.
Nu te lua prea mult în serios
Despre antreprenori se știe că au tendința de a-și lua prea multe responsabilități asupra uneori, uneori chiar cu o tendință obsesivă. Schimbările pot fi făcute în câteva luni. Oferă mai multe responsabilitate managerilor. Dacă este nevoie, angajează pe cineva care să te înlocuiască și învață-i care vor fi responsabilitățile lor. Atunci când va veni momentul să vinzi, cumpărătorul se va simți mai confortabil să știe că există un nou lider în companie.
Documentează o strategie de scalare
Poate că în mintea ta există deja un plan de dezvoltare, dar asta nu este suficient dacă intenționezi să vinzi firma. Pune pe hârtie un plan de business detaliat pentru următorii câțiva ani. Cumpărătorul își va dori să vadă un manual de instrucțiuni despre cum se va tripla profitul în următorul trimestru dacă vor continua în același ritm. Arată-le ce au de câștigat dacă vor urma planul tău de business.
Diversifică-ți baza de clienți
Unii antreprenori se bazează în afacerea lor pe câțiva clienți mai mari și stabili. Această abordare poate fi un risc pentru acest gen de antreprenori, chit că vor să vândă sau nu, și cu atât mai mult un motiv de îngrijorare pentru potențialii cumpărători. Este posibil ca unii dintre acei clienți să nu își dorească o colaborare cu altcineva și să plece odată cu tine. Caută și clienți mai mulți, pregătește câteva oferte favorabile pentru cei interesați. Arată celui care vrea să-ți cumpere afacerea că ai o bază de clienți sigură și diversă.
Pune-ți la punct sistemele și procedurile
Programul de plată al creanţelor nu a mai comunicat cu sistemul de contabilitate de luni de zile? Încă mai folosești copii de hârtie? Facturezi unii clienți prin e-mail, pe alții prin fax și chiar prin intermediul serviciului poștal? Poate că toate aceste lucruri au devenit o normalitate și ați învățat să gestionați situația în acest fel, dar este probabil să nu îi convină cumpărătorului. Tot ceea ce va vedea el sunt motive în plus să reducă prețul drastic.