7.188 de firme au aplicat la programul Digitalizare IMM. Prin acesta, 3 categorii de companii (microîntreprinderi, întreprinderi mici, întreprinderi mijlocii) pot obține finanțări pentru a achiziționa software, hardware, pentru a moderniza infrastructura IT a companiei, dar și pentru training dedicat angajaților.

Următoarele luni vor fi importante pentru antreprenori deoarece își pot face un plan de implementare, pot analiza evoluția prețurilor de la furnizori, pentru ca odată acceptați la finanțare să poată implementa planul de afaceri. Programul are ca scop îmbunătățirea competitivității firmelor din România, ceea ce implică și posibilitatea ca acestea să se dezvolte accelerat.

Am discutat cu Andreea Donciu într-un nou episod al seriei “Cum să-ți digitalizezi afacerea prin PNRR” despre modul în care poate fi aplicată digitalizarea, ce influențează din activitatea unei firme și care sunt următorii pași.

De curând, Vodafone a lansat platforma “Deschis la nou. Deschis la tehnologie”, prin care arată antreprenorilor din România exemple de succes ale altor antreprenori și antreprenoare despre cum digitalizarea poate influența o afacere. Pe platformă poți vedea soluții, dar și exemple de cum acestea sunt folosite.

Elementele de digitalizare importante

Pentru Andreea Donciu, elementul esențial pentru fiecare companie îl reprezintă clienții. În experiența care este oferită acestora, ea fiind modalitatea pentru a atinge stabilitate și creștere.

“Pentru a oferi o experiență bună, trebuie să ai informații la îndemână, să le dai răspunsuri rapide, de calitate și eficiente. Și acest lucru nu are cum să se întâmple căutând în hârtii. Aici intervine digitalizarea”, spune Andreea Donciu.

Ea menționează că digitalizarea schimbă modul în care interacționează un client cu o companie sau cum o contactează, indiferent dacă e o companie care are deja un site sau măcar un număr de telefon la care poate fi contactată. Astfel, digitalizarea se regăsește în cele mai mici activități.

“Poți avea o soluție simplă prin care să primești mai multe apeluri în același timp, în care poți să-ți pui un mesaj de întâmpinare prietenos și util pentru client, inclusiv cu programul de lucru. Dacă un client te sună în afara acestuia, e un prim impact care poate îmbunătăți experiența lui”, explică Marketing Chapter Lead-ul din cadrul Vodafone Business.

Andreea explică mai departe impactul digitalizării. Cu ajutorul unei soluții de automatizare pentru telefoane, se pot oferi răspunsuri de calitate, eficiente, cu procese interne bine puse la punct. Astfel, digitalizarea înseamnă să ai informații și să fidelizezi clienți.

“Dacă un client nu poate face o comandă direct pe site sau nu primește un răspuns rapid la întrebările adresate, riști să-l pierzi. Dacă nu poți să-i comunici un estimat de livrare clar intervine o neîncredere a clientului legată de serviciile pe care I le oferi”, mai spune reprezentanta Vodafone Business.

Digitalizarea poate fi făcută etapizat. De la o soluție de call center, la digitalizarea stocurilor, informațiilor despre livrări, iar dacă ai deja un site, poate însemna adăugarea unui modul de comerț electronic care să aibă informații constante pentru clienți.

“Punctele acestea oferă siguranță și încredere clientului pentru ceea ce faci. Experiența pozitivă a clientului va însemna că va dori să o repete, ceea ce pentru companie înseamnă un venit stabil și posibilitate de creștere”, mai spune Andreea Donciu.

Un exercițiu făcut împreună cu angajații

Digitalizarea nu poate fi făcută “la ordin”, ci e un proces care se face împreună cu toți angajații, care trebuie să își asume și să îl internalizeze. Și cu un grad de analiză a situației actuale.

Andreea descrie acest exercițiu ca unul de gândire și analiză empirică despre unde dorește un antreprenor să ajungă cu afacerea sa. În plus, antreprenorii se pot inspira din alte afaceri de succes, prezente inclusiv pe platforma “Deschis la Nou. Deschis la Tehnologie” lansată de Vodafone Business.

“Cam toate companiile mici și mijlocii au aceleași tipuri de provocări. În primul rând, vorbim de zona de atragere și reținere a clienților. Apoi mai vorbim de managementul costurilor și volatilitatea veniturilor, dar și zona de eficiență a angajaților”, spune Andreea Donciu. În aceste domenii digitalizarea e importantă pentru că generează predictibilitate la nivel de costuri și este scalabilă, adică se adaptează la creșterea companiei.

Tehnologia le permite unor companii cum ar fi magazinele online să se adapteze creșterii în popularitate. Dacă acestea vor avea un flux mai mare de clienți, se pot adresa furnizorilor de tehnologie pentru a mări capacitatea serverelor, spațiul de stocare al acestora, iar totul se poate întâmpla prin intermediul unui abonament lunar upgradabil și care să se adapteze la nevoile imediate.

Mai mult, tehnologia poate fi utilizată pentru a sprijini angajații.. “Un angajat dorește să se simtă conectat. Comportamentul după pandemie s-a schimbat și observăm din ce în ce mai mult dorința angajaților de a dezvolta noi abilități, de a obține mai multe competențe , ori lucrul acesta nu-l poți face dacă sarcinile uzuale implică rutină și repetitivitate”, spune Andreea Donciu.

De aceea programul prevede ca maxim 10% din fonduri trebuie să fie destinate și sunt decontabile pentru training-ul angajaților în utilizarea tehnologiilor achiziționate.

“Vodafone Business pune la dispoziția afacerilor de toate dimensiunile consultanță în sensul utilizării eficiente a tehnologiei pentru a scala afacerea, stăm de vorbă cu fiecare companie în parte să înțelegem care este punctul de plecare și strategia de dezvoltare”, spune Andreea Donciu.

Nu doar debut în digitalizare, ci și upgrade

Un alt avantaj al programului care vizează companiile mici și mijlocii din România, cu excepția business-urilor online pur-sânge, este posibilitatea de a upgrada soluțiile de digitalizare existente. De exemplu, companiile au putut aplica pentru adaptarea unei soluții deja existente, dar care nu se mai potrivește cu nevoile de creștere sau la redimensionarea unei baze de date.

“Poți adăuga noi module, să acoperi, de exemplu, departamentul de HR sau să adaugi module de vânzări online pe un site deja existent, să-ți aduci în aceeași bază de date alte departamente ale companiei”, spune Marketing Chapter Lead-ul de la Vodafone Business.

Andreea menționează că deși multe companii au deja un site, puține au încă un modul de e-commerce, iar acesta poate fi un upgrade. De asemenea, poți deschide ca antreprenor noi canale de vânzări, să ai sisteme ERP în care să monitorizezi tot lanțul de aprovizionare și relația cu clienții.

“Pentru toate va fi nevoie, evident, de o bază de date de digitalizare a arhivelor pe hârtie. Este momentul zero de la care să începi, de aceea se și regăsește printre primele pe listă în ghidul aplicantului. Ai o bază de date, digitalizezi procese de facturare, integrezi un sistem ERP, poți digitaliza departamentul legal sau cel de resurse umane, pentru că nu cred că nu există antreprenori care să nu înțeleagă cât de complicată e birocrația de a avea un angajat și de a documenta toată evoluția sa profesională. În plus, poți avea produse de management al stocurilor, unde să câștigi predictibilitate în timp real”, încheie Andreea Donciu.

Programul a intrat în faza de evaluare proiecte între 3 iulie și data estimată de finalizare a evaluării este 16 august 2023. Valoarea fondurilor este de 347,5 milioane de euro, iar antreprenorii pot accesa până la 100.000 de euro astfel:

  • Microîntreprinderile - afacerile cu până la 9 angajați și o cifră de afaceri anuală netă care nu depășește 2 milioane de euro - vor putea accesa între 20.000 și 30.000 de euro pentru digitalizare.
  • Întreprinderile mici cu maximum 49 de angajați și o cifră de afaceri anuală netă de până în 10 milioane de euro - vor putea primi între 20.000 și 50.000 de euro pentru a-și tehnologiza procesele de business.
  • Întreprinderile mijlocii care au cel mult 249 de salariați și o cifră de afaceri care nu depășește 50 de milioane de euro anual - vor putea accesa fonduri între 20.000 și 100.000 de euro.

Urmărește episoadele anterioare mai jos:

  1. De ce Digitalizare IMM este o oportunitate pentru antreprenori?
  2. Ce investiții pot face antreprenorii din fondurile Digitalizare IMM?
  3. Cum te ajută un furnizor de tehnologie în acest program?