Într-un limbaj simplu, în România legea 129 din 2019, actualizată în 2024, se adresează combaterii spălării banilor și finanțării terorismului. Prin aceasta, instituțiile cum ar fi băncile, trebuie să facă un proces atent de verificare al clienților, pentru ca aceștia să nu spele bani sau să facă activități ilegale prin intermediul instituției.
Dacă nu au destule detalii despre natura afacerilor, atunci există riscuri legale.
De asemenea, operațiuni efectuate de persoane non-grata sau cu membri ai Guvernelor unor state aflate sub sancțiuni pot expune instituțiile din sectorul financiar la amenzi considerabile și repercusiuni legale severe.
Un exemplu simplu ar fi venituri obținute ilicit de către o persoană publică care sunt rulate printr-o bancă. Dacă banca nu are cunoștință despre client, atunci se expune riscurilor legale.
Din acest motiv, dMonitor nu e un startup ca oricare altul. Simplu, e un motor de căutare ce permite companiilor să facă această verificare mai rapid, prin accesul la o bază de date extinsă. În spatele dMonitor, acel tip de startup care nu e sexy la prima vedere, dar care face un lucru extrem de complicat și important, stau specialiști cu ani buni în spate. start-up.ro a discutat cu Radu Răuță, unul dintre cofondatori, cu experiență în consultanță de conformitate.
Echipa dMonitor
dMonitor are o echipă tânără, dar cu experiență profesională pe nișe complexe și internaționale. Radu Răuță are experiență de consultant de confirmatate și cercetător interesat să înțeleagă cum poate fi combătută corupția și spălarea banilor. Daniel Georgescu a lucrat ainterior în UiPath și FintechOS, Ștefan Sava este CTO și a avut experiență tot în UiPath și Fintech OS.
De asemenea, în echipă se află Bianca Stânea și Martha Banu, care gestionează relația cu clienții și partenerii și asigură coordonarea cu partenerii alături de care dMonitor analizează datele și actualizează baza de informații despre acești PEP - Persoane Expuse Politic.
Radu Răuță a ajuns la antreprenoriat după 7 ani în domeniul conformității și afacerilor instituționale. În acești ani și-a dat seama că pe piață nu există o soluție mulțumitoare pentru ca firmele ce au nevoie să reglementeze PEP să o facă rapid și sigur.
Ce face dMonitor?
“Legea ne spune că avem o serie de funcții publice pentru care ocupanții acestora sunt considerați „persoană expusă public”. Filosofia cunoașterii clientului din această perspectivă se bazează pe trei elemente principale: identificarea persoanei expuse public, monitorizarea activităților și tranzacțiilor suspecte. dMonitor oferă informațiile necesare pentru aceste analize.”, spune Radu Răuță.
Cum fac acest lucru? Ei bine, datele sunt disponibile, dar de cele mai multe ori nu sunt agregate. Informațiile există în surse publice, deschise.
“Încă de la început am optat pentru a investi în tehnologie, acolo unde poate fi folosită, și am implementat o soluție de tip RPA de la UiPath. Însă CV-urile, declarațiile de avere și interese care sunt scrise de mână nu pot fi OCR-izate, de aceea avem în continuare colegi care se ocupă de această activitate intensivă ce uneori necesită zeci de ore de căutări.”, spune Radu Răuță.
Până la dMonitor, majoritatea companiilor reglementate de legislația privind combaterea spălării banilor foloseau soluții de același tip de la furnizori internaționali de tehnologie și surse de date.
Problema acestora, spune Radu, e că nu acoperă în timp real schimbările numeroase specifice României.
El menționează că anul trecut numai într-o lună au fost actualizate declarațiile de avere și interese a peste 1.000 de persoane expuse public care au trebuit apoi introduse în baza de date dMonitor.
“Anul acesta o să avem 4 runde de alegeri. Ne așteptăm să avem câteva sute de PEP noi și suntem pregătiți să integrăm toate aceste modificări într-un timp cât mai scurt. În felul acesta putem oricând spune că pentru România oferim o soluție pe care niciun alt furnizor internațional nu o poate oferi într-un timp atât de scurt, cu atâta atenție la detalii și o profunzime a informației.”,, explică Radu Răuță utilitatea soluției.
Folosit într-o bancă, dMonitor a redus cu 90% alertele fals pozitive, iar costurile operaționale au scăzut semnificativ. Timpul petrecut de analiștii băncii a scăzut cu 40%.
dMonitor - monetizare și traseu internațional
dMonitor e o platformă de tip Software as a Service. Astfel, monetizarea se bazează pe volumetria clientului. Costurile de căutare încep de la 30 de eurocenți pentru o singură căutare și scad într-o logică logaritmică.
Deși acum au testat modelul în România, dMonitor a fost gândit ca un startup scalabil. Radu Răuță menționează că-n 2024 compania va fi una competitivă la nivel regional.
“Menționez regional pentru că pe termen scurt și mediu urmărim să adresăm piețele din regiune iar în acest sens am demarat deja discuții și întâlniri în Republica Moldova, Bosnia Herțegovina și Serbia. Înțelegem că piețele emergente se confruntă cu provocări asemănătoare cu cele din România din punct de vedere al persoanelor expuse public și a accesului la listele internaționale la prețuri competitive.”, spune Radu Răuță.
Pentru acest lucru au început în decembrie 2023 implementarea unui grant oferit de EEA și Innovation Norway. De asemenea, au în dezvoltare și o soluție de inteligență artificială prin care să identifice informațiile din milioane de puncte de informații pe care le-au agregat.
“Dar și un ultim pas, avem în vedere organizarea primei noastre runde de investiții. Am demonstrat până în acest moment că fondatorii au depus capitalul necesar pentru începutul acestui start-up, și am dovedit că piața din România are încredere în serviciul nostru și în beneficiile pe care le aducem, așa că este momentul să accelerăm extinderea regională. Pentru a atinge acest obiectiv avem nevoie de parteneri care să ne ajute să îl îndeplinim”, spune Răuță.
Evoluția dMonitor prin programe de accelerare
dMonitor a plecat la drum în 2022 și s-a născut dintr-un alt startup numit ProcessLab. Prima lor experiență a fost la Innovation Labs, iar la finalul anului au avut primul client important, BRD pe piața din România.
Anul 2023 a adus îmbunătățirea dMonitor și acceptarea la programul de accelerare InnovX-BCR.
“Din punct de vedere al clienților și partenerilor, am reușit anul acesta să câștigăm încrederea și mai multor instituții bancare, unor fintech-uri, societăți de asigurări, fonduri de investiții și a celui mai important broker de pe Bursa de Valori București.”, spune Radu Răuță.
Concomitent cu InnovX-BCR au câștigat grantul EEA Innovation Norway și cu ajutorul acestuia au integrat peste 80 de liste internaționale de sancțiuni și au rescris platforma tehnică. La finalul lui 2023 dMonitor avea 6 membri și venituri de aproximativ 130.000 de euro.
Participarea la InnovX-BCR a venit într-un moment de maturizare al produsului.
“Întâi de toate, am înțeles mai bine cum putem să flexibilizăm modul în care oferim serviciile noastre astfel încât să ajungem la cât mai mulți clienți. Apoi, am învățat să ne consultăm înainte de orice nouă evoluție a platformei noastre cu beneficiarii finali, cei care îl folosesc zi de zi. Să punem feedback-ul și dorințele lor de funcționalități ca element central al planului nostru de dezvoltare a platformei.”, spune Răuță.
Dacă până acum au oferit o platformă verticalelor tradiționale precum bănci, IFN-uri, asiguratori, brokeri la bursă, anul acesta vor să crească numărul de colaborări cu fintech-uri din țară și regiune.
“În acest moment suntem membri ai Asociației Române de FinTech (RoFinTech), avem o colaborare cu o companie de acest fel din România și ne dorim să fim un furnizor de date cu valoare adăugată cât mai multor companii similare. Personal sunt un mare admirator al modelului de cooperare între start-up-uri din Estonia și cred cu tărie că acest model poate și trebuie să fie replicat în toate țările pentru a întări ecosistemul local.”, spune Radu Răuță.
Pentru dMonitor provocarea va fi extinderea regională, dar și problema de zi cu zi. Adică menținerea acurateței datelor. Iar uneori, piața liberă a informațiilor poate fi viciată chiar de cei care ar trebui să declare corect aceste lucruri.
“Noi ne bazăm pe date deschise, disponibile în mod public, astfel că declarațiile de avere depuse pe proprie răspundere de persoanele expuse public sunt sursa informațiilor pe care le agregăm. Cu ajutorul tehnologiei putem monitoriza în timp real schimbările care au loc în funcțiile care vizează persoanele expuse public și astfel menținem baza de date actualizată. Însă noi nu putem substitui răspunderea pe care o au cei ce trebuie să declare corect și complet.”, încheie Radu Răuță, cofondator dMonitor.