„Mergem mai departe” este noua noastră secțiune de pe start-up.ro în care vom discuta cu afacerile din România despre modul în care au fost afectate de coronavirus, cum li s-a schimbat afacerea, ce măsuri au luat, care sunt planurile lor și cum se reinventează. În acest proiect suntem susținuți de Banca Transilvania, partener al afacerilor din România, de la cele mai mici la cele mai mari, pentru a transmite mai departe soluțiile pentru mediul de afaceri.


În primul rând, ne-am asigurat că membrii echipei sunt în siguranță. Asta înseamnă că am amânat pe termen nedefinit orice deplasări în străinătate și evenimente de business, iar toți colegii care au călătorit, au fost instruiți să lucreze de acasă 14 zile. Ulterior, am încurajat și colegii care au copii să lucreze de acasă încă de când s-au închis școlile, iar în prezent toată echipa lucrează în sistem work from home. Colegii au la dispoziție o “Cafenea” virtuală, o conferință video disponibilă permanent, unde pot intra și socializa cu alți colegi, un loc dedicat în aplicația Workplace pentru discuții legate de pandemie, inclusiv solicitări și oferte de ajutor colegial și evident trimitem informări periodice privind starea companiei”, ne-a precizat Alexandru Lăpușan, CEO-ul și cofondatorul Zitec.

Strategia de business continuity

Acesta menționează faptul că în cadrul companiei erau implementate de ceva timp politici de lucru de acasă, flexi-time și chiar flexi-city.

”Am trecut prin urmare foarte ușor și automat în modul de lucru de acasă, fără să facem rabat de la procedurile de securitate și fără să avem o întrerupere a activității. Din punct de vedere business, vom opera modificări punctual: dacă anumiți colegi nu o vor avea încărcare vom căuta alte tipuri de activități în alte departamente sau în proiectele noastre, Mirro.io și Regista.ro. Este momentul în care trebuie să abordăm fiecare situație cât mai pragmatic și să căutăm oportunități, ele cu siguranță există”, completează el.

În același timp, conducerea Zitec a discutat cu toți partenerii de business pentru a înțelege care este impactul crizei asupra business-urilor lor, asupra planurilor de dezvoltare software și bugetelor de marketing.

”În unele cazuri am discutat chiar despre modalități de finanțare care să le permită să treacă peste această perioadă fără să resimtă impactul economic. Până la momentul actual, impactul crizei a fost minim pentru noi. Avem în prezent și pe orizont mediu de timp un nivel apropiat de maxim de alocare și ne așteptăm la rezultate foarte bune și pentru luna martie și aprilie. Nu avem motive să credem că în proiectele curente avem riscuri majore, și vom continua inclusiv recrutările, atât pe poziții tehnice cât și pentru alte roluri. Desigur, tot procesul de recrutare se desfășoară la distanță”, adaugă Alexandru Lăpușan.

Companii care și-ai înghețat strategiile online

Cofondatorul Zitec menționează faptul că sunt anumite industrii au fost afectate puternic, direct sau indirect, iar multe companii și-au modificat sau înghețat strategiile de online.

”Sunt companii care și-au văzut vânzările reduse cu 70-90% sau care au trebuit să își închidă complet activitatea. Pe de altă parte, există și industrii care înregistrează creșteri și unde apar anumite oportunități”.

Lăpușan ține să menționeze faptul că, similar crizei din 2008, se așteaptă la o suspendare temporară a deciziilor de achiziție a serviciilor de dezvoltare software sau promovare online (din moment ce comportamentul consumatorilor s-a schimbat brusc, pentru anumite industrii nu se justifică organizarea de campanii de marketing, de exemplu).

”Pe de altă parte, este un moment bun de comunicare, oamenii își doresc știri pozitive, brandurile au o șansă să se concentreze în această direcție, iar costurile de campanie sunt mai scăzute în această perioadă”, adaugă el.

Zitec - ajutor pentru companii

Totodată, producătorul roman de software s-a alăturat imediat proiectelor de voluntariat menite să ajute alte companii din țara noastră și și-a pus la dispoziție, în mod gratuit, propriile produse dezvoltate.

”Ca de fiecare dată când este o nevoie în societate, mulți colegi s-au oferit deja voluntari în proiecte cu implicare personală ori și-au manifestat disponibilitatea să ajute diverse inițiative. În acest moment avem mai mult de 30 de voluntari și suntem în discuții cu mai multe grupuri de inițiativă pe care ne dorim să le ajutăm cu soluții software, consultanță sau orice va fi nevoie. Aș menționa inițiativa http://entreprenation.ro unde invit și cititorii voștri să intre și să se implice”.

Așa cum spuneam, de luna aceasta echipa Zitec oferă acces gratuit la două module ale aplicației de registratură și managementul documentelor Regista, încurajând, astfel, autoritățile să înregistreze electronic documentele și cererile depuse de către cetățeni și să primească sesizări online, pentru a evita aglomerația, a limita cozile formate la sediul acestora sau a elimina complet nevoia unei vizite.

”Totodată, tuturor companiilor care doresc să simplifice lucrul de acasă impus de condițiile dificile actuale, oferim acces gratuit timp de 3 luni la aplicația Mirro.io, soluția noastră de creștere a performanței echipei. Mirro propune crearea unui birou digital unitar, eliminând astfel barierele de comunicare sau de organizare între colegii care sunt nevoiți să lucreze de la distanță”, mai spune Alexandru Lăpușan.

Ce-și doresc antreprenorii de la Guvern

Însă cum văd fondatorii Zitec perioada următoare și care sunt măsurile pe care consideră că ar trebui să le ia guvernanții pentru revenirea la normal a economiei și susținerea firmelor românești?

Cofondatorul Zitec consideră că o bună parte dintre companii sunt afectate în primul rând de schimbarea bruscă a obiceiurilor de consum ale populației. Din punctul său de vedere, Guvernul trebuie să intervină ceva mai rapid și să ofere sprijin sectoarelor industriale afectate, altfel impactul negativ va exista în economie și după încetarea crizei.

Lăpușan precizează și faptul că este un moment bun ca statul să introducă de urgență și politici de sprijinire a digitalizării companiilor românești, permițându-le să opereze de la distanță, să vândă online, să devină mai eficiente.

”Considerăm că măsura potrivită este introducerea de vouchere pentru digitalizare, stabilite în funcție de dimensiunea firmei și industria în care activează. Este de asemenea imperativ ca Guvernul să accelereze digitalizarea instituțiilor de stat, să permită comunicarea la distanță între cetățeni și instituții. În primul rând, trebuie să ofere de urgență un sistem unic de autentificare a fiecărui cetățean, pentru ca ulterior instituțiile să poată accepta documente și solicitări online”, afirmă Alexandru Lăpușan.

Mergem mai departe

Dacă pandemia va lua amploare, cofondatorul Zitec este convins că va continua politica de distanțare socială, într-o formă sau alta. ”Asta înseamnă că vor deveni din ce în ce mai importante comunicațiile la distanță, ecommerce-ul, precum și eficientizările unor procese. Toate acestea presupun investiții în IT, prin urmare, mă aștept ca întreg sectorul IT să înregistreze creșteri”, spune el.

Alexandru Lăpușan crede că apetitul pentru consum al oamenilor va rămâne însă scăzut și centrat pe zona sanitară, alimentară și aparate electrocasnice, deci vânzările per total vor rămâne scăzute în următoarele 2-3 luni. ”Însă cei cu prezență bună în online în această perioadă, cei care rămân raționali și țin în continuare legătura cu clienții lor, vor fi în cea mai bună poziție pentru a-și crește vânzările atunci când criza se va reduce în intensitate iar apetitul de consum va reveni”.

În ceea ce privește zona investițională, Alexandru Lăpușan este convins că investitorii vor fi mult mai rezervați în a face investiții în zona startup-urilor în acest an, deși crede că este posibil ca anumite companii noi să identifice nișe în care există creșteri și să ne convingă să le acordăm sprijinul.

”Vom continua strategia noastră de consolidare în piață, discutând cu companii de servicii cu specializări compatibile cu ale noastre, companii care își doresc să își unească eforturile cu ale noastre”, concluzionează el.